Az innováció
Alapadatok |
|
Az IntelliSys-R egy olyan komplex (integrált) intelligens vasútfelügyeleti rendszer, mellyel minimalizált emberi erőforrás-szükséglettel és moderált költségekkel biztosítható a kötöttpályás közlekedés biztonságának, a járművek nyomkövetésének – bizonyos minőségi paramétereinek –, a forgalomszabályozás irányításának, az utastájékoztatás működésének valós idejű felügyelete és irányítása. A felügyeleti rendszer segítségével a vasúti közlekedést érintő balesetek elkerülhetők. A rendszer többek között lehetővé teszi az utastájékoztatás automatizálását, a központi és a peronokon történő egyedi adatmegjelenítést, a peronok világításvezérlését.
Mitől innovatív a termék?
Az IntelliSys-R rendszer moduláris felépítésű, osztott logikájú és osztott intelligenciájú hálózat, magas biztonságú és autonóm működésű. Az azonosítási adat a berendezéseket összekötő vezetékes hálózaton, az elsődleges kommunikációs csatornán – a buszvezetéken, optikai kábelen – keresztül jut el a központi adattárba. A hálózatkialakítás szempontja, hogy egyszeres vezetékszakadás nem okozhatja a berendezések kommunikációjának sérülését, ezért visszatérő ágú, azaz hurkos kialakítás valósítandó meg. A hurkos kialakítás, azaz a gyűrűtopológia lehetővé teszi a hatékony hibakeresést, illetve hiba esetén a vonalon, a meghibásodás helye előtt levő készülékek további üzemben maradását. Ez utóbbit – a minden készülékben megtalálható – vonalcsatoló egység teszi lehetővé, mely ilyenkor automatikusan leválasztja a meghibásodott hálózatrészt vagy készüléket. A vezeték nélküli kommunikációs megoldásoknak a segítségével képes a rendszer – többszörös vezetékszakadás ellenére is – működőképes állapotban maradni.
Mi az innováció előnye, mely területeken alkalmazható?
Az osztott intelligenciájú rendszerekben minden egyes elem önálló intelligenciával rendelkezik, nincs szükség központi adatfeldolgozó egységre, vagyis a rendszer decentralizált. Ez annyit jelent, hogy nincs kitüntetett készülék a hálózaton, minden résztvevő egyenrangú, saját egyedi azonosítóval, fizikai címmel rendelkezik. A hálózati elemek közvetlenül szólíthatják meg egymást, az egyik oldalról fogadott információt továbbadják a másik oldalra, illetve a rendszer üzemeltetéséhez szükséges algoritmusokat is tartalmazzák. A rendszer kis (1-6 m) és közepes (10-150 m) hatótávolságú rádiófrekvenciás sugárzáson (RFID, Radio Frequency IDentification) alapul. A felügyeleti rendszer berendezései az RFID-olvasó által azonosítják a járművet. Ennek segítségével az egyes vágányfoglaltság újfajta megoldása válik elérhetővé, kiküszöbölve a pálya esetleges sérüléséből eredő, vagy az idegen tárgy által okozott hamis foglaltságjelzéseket.
Csapat vagy cég rövid bemutatása
A fejlesztés alatt álló komplex Intelligens Vasútfelügyeleti rendszer az Óbudai Egyetem munkája.
(Az innováció a Top 30 Innováció 2016 című kiadványunkban jelent meg.)