Helytállás a nemzetközi piacon
Az R-Water Kft. Akasztó és környéke egyik legmeghatározóbb, stabil, folyamatosan fejlődő italgyártó vállalata.

Életcél: az egészség

Magyar családi vállalkozásként 1993 óta foglalkoznak palackozott üdítőitalok, ásványvíz- és funkcionális italtermékek gyártásával, forgalmazásával. Egy generációváltást követően 2008-tól a vállalkozás jogutódjaként az R-Water Korlátolt Felelősségű Társaságként végzi a fent megfogalmazott szemléletben a valós igényekre szabott termékportfólió fejlesztését, továbbra is 100 százalékban magyar családi tulajdonban.

A legújabb nemzetközi trendeknek is megfelelő termékkínálatot modern, teljesen automata gépsoron, úgynevezett ULTRACLEAN-rendszerben állítják elő magas minőségben, napi akár 100 000 db kapacitással. Termékeikkel segíteni szeretnének a változatos és egészséges étrend összeállításában, az egészség megőrzésében, felesleges kalóriák fogyasztása nélkül, sok ásványi anyaggal, rostokkal. Aktív támogatói minden mozgásformának, amatőrtől a professzionális szintig, hiszen a válogatott összetevők között mindenki megtalálja a számára legmegfelelőbbet.

Fenntartható jövő

A vállalat fenntarthatósági stratégiája két pillérre épül. Az egyik a gyártás energiaigényének csökkentése és a minél nagyobb arányban megújuló energiára való átállás. A másik a felhasznált anyagok zöldítése, ami nemcsak a műanyagok tömegének csökkentésére fókuszál, hanem a beszerzési láncok optimalizálására is, ezáltal csökkentve a szállítás környezetre gyakorolt negatív hatását.   

A gyártási folyamatokat optimalizálják, egyszerűsítik, a beszállítói lánc kialakításánál pedig szempont, hogy az alap- és csomagolóanyagok minél közelebbről érkezzenek. Ezt jól példázza, hogy idén az addigi svájci záróelem-beszállítót székesfehérvári cégre cserélték, illetve a zsugor- és strechfóliát az üzem 30 km-es körzetén belül szerzik be. A felhasznált PET-előformáik 25-30 százalékban RePET-anyagból készülnek. Az új gyártósoron 25 százalékkal kevesebb a felhasznált műanyag csomagolóanyagok egységre vetített súlya. Napelemekkel kb. 2,5 havi villamosenergia-fogyasztásukat képesek fedezni, emellett az üzem belső világítását LED-fényforrásokra cserélték, így is csökkentve a felhasznált energia mennyiségét. A gyártás során termelődő összes hulladékot szelektíven gyűjtik, s újrahasznosításra továbbítják. A tisztított technológiai szennyvizet nyáron a gyár területén található parkok locsolására használják fel, ellenőrzött körülmények között.

Rövid távú célként fogalmazták meg a csomagolóanyagokban az újrahasznosított összetevők arányának 50, majd 70 százalékra emelését 2024-ig. A napelemek által megtermelt energia mennyiségét, amint lehetőség adódik rá, szeretnék minimum megnégyszerezni.

Innováció és fejlődés

Az R-Water Kft. innovációs tevékenysége tekintetében piacvezető, és továbbra is innovatív, újító cég kíván lenni, hiszen úgy gondolják, a multinacionális vállalatokkal csak így maradhatnak versenyben. Alapvetően a fogyasztói szokások első jeleire igyekeznek reagálni. Ha a termék életpályája még nem lefutott, akkor csak a csomagoláson újítanak, ez legtöbbször dizájnátalakítást jelent. Ha új termék bevezetését tervezik, akkor nemzetközi trendek és saját vagy külsős tanulmányok, tapasztalatok alapján teszik. A meglévő piaci igényre készülő termékeik fejlesztése a receptúrák kidolgozásával kezdődik, ilyenkor egy termékre 4-5 változat is készül, ahol az egyes paraméterekkel „játszanak”, és kóstolási próbákat végeznek. A végső receptúra kiválasztása után tárolási próbák következnek eltérő körülmények között (például: hogyan reagál a termék közvetlen napfényre, különböző hőmérsékleti viszonyokra?). Végül elkezdődik a címkeszövegezés, a címkegrafika megtervezése, majd ezek után a piacra lépés.

A fenntarthatóság egyre nagyobb szerepet kap a fejlesztéseknél is, 2021-ben például visszatértek a szénsavas italok piacára egy új, saját portfólióval a nagyobb hozzáadott értéket képviselő termékkategóriában és a fenntarthatóság figyelembevételével üveg-kartoncsomagolással.

Hosszú távú beszállítói kapcsolatok

Az R-Water fontosnak tartja az állandóságot és a megbízhatóságot, így beszállítóikkal is hosszú távra terveznek; partnereikkel szinte kivétel nélkül többéves kapcsolatot ápolnak. Kiválasztásuk során a magas minőség és a bizalom a döntő, ahogyan az ár sem elhanyagolható. Sok esetben az alapanyag-beszállítók adnak tippeket egy-egy új termékhez, vagy jelzik, hogy az új hatóanyagok között melyek azok, amelyek beleillenek a portfólióba.

Elégedett dolgozó = minőségi munkavégzés

Az innovatív gondolkodásmódot a napi munkában is érvényesítik. A cég elhivatott a rugalmas foglalkoztatás és a családias környezet megteremtésében, minden szellemi dolgozó számára biztosított az otthoni munkavégzés lehetősége. Az összetartást közös kirándulásokkal és egyéb programokkal segítik, nemrégiben céges hulladékgyűjtést szerveztek, melyet sütögetéssel zártak. Ahhoz, hogy dolgozóik igényeit megismerjék, folyamatosan vizsgálják az elégedettségüket kérdőívek segítségével. A munka nyitott irodában zajlik, így biztosított a folyamatos kapcsolattartás a vezetőség és az alkalmazottak között. Bevált gyakorlat az ún. „kívánságdoboz”, a dolgozók bármilyen észrevétellel vagy kívánsággal fordulhatnak így a vezetőséghez. Ezeket a lehető leggyorsabban kezelik és teljesítik, így vásároltak kényelmesebb munkavédelmi cipőket és új irodai székeket a közelmúltban.

Folyamatos fejlesztéssel a vevői elégedettségért

Az R-Water Kft. családi vállalkozásként a forgalmazói kapcsolatokat is családiasan kezeli. A kapcsolattartás folyamatos, a hangnem pedig baráti. Az elégedettségi felmérést és panaszkezelést elsősorban telefonon végzik, ha egy problémát nem sikerül azonnal megoldani a beszélgetés nyomán, e-mailen folytatják. A vállalkozás vezetői szerencsésnek érzik magunkat, hiszen nem sok panasszal találkoznak, de a jövőben szeretnének egy még hatékonyabb online felületet kialakítani a megrendelések kezelésére, ahol azonnali visszajelzést kaphatnak.

A B2C-vásárlók esetében a mérések online felületeken vagy rendezvényeken kérdőív kitöltésével történnek. A webáruházas vásárlásokat követően 6 nappal egy automatikus e-mailt küldenek, ahol mind a kiszállítással, mind a termékminőséggel kapcsolatos észrevételeiket jelezhetik. A kitelepülések során pedig nemcsak az elégedettségre, hanem a termékfejlesztésre vonatkozó információkat is szereznek, melyeket minden esetben figyelembe vesznek.

Vezetői portré

Nagy Ervin és Nagy-Parádi Tímea 2008 óta vezeti közösen az R-Water Kft-t. 2004 óta alkotnak egy párt és dolgoznak együtt, fejlesztik, építik mind családi, mind pedig üzleti életüket. A cégnél klasszikus értelemben Ervin a főnök – vagy ahogy a kollégák nevezik, a BigBoss – hiszen a cég irányításából ő vállal sokkal nagyobb szerepet. Ervin területe a kereskedelem, a fejlesztés, a beruházás, a termékeik arculatának megtervezése és a cég működésének koordinálása. Timi a munkahelyi irányításban kisebb szerepet vállal – termékfejlesztés, pénzügyek intézése –, hiszen a családi élet minnapjainak szervezése, a hátország megteremtése idejének jelentős részét leköti. Az R-Water Kft. vezetése mellett a házaspár 3 fiút – 16, 13 és 6 évesek – és egy kislány kutyát nevel, irányít. Ervin életének nagy részében a saját vállalkozásaiban dolgozott, hiszen 1993 óta foglalkozik üdítőital-gyártással. Timi találkozásukig több nagyobb vállalatnál is tapasztalatot szerzett, s még a külföldet is megjárta, hogy ott is szélesítse tudását. Közös munkájukat a kiegyensúlyozottság, a minőségi termékek fejlesztése, a családias munkahely, a biztos kollegiális háttér kialakítása, az európai színvonalú gyártóüzem megépítése jellemzi. „Csináljunk ma is jó dolgokat!” mottójuk irányítja a napi tevékenységet, mely akasztói telephelyükön az irodaépületbe belépve egyaránt üzen az oda betérő kollégának, partnernek vagy vendégnek. „Pénzen nem lehet megvenni az igazán fontos dolgokat, de lehet egészségesebbet, jobbat, környezetet kevésbé terhelőt vásárolni” – vallja a házaspár.

Nagy Ervin és Nagy-Parádi Tímea

Cikkünk eredetileg az Év Gyára 2020 kiadványban jelent meg.