Az első elektromos autó a Toyotától: egy napelemes SUV
A japán Toyota autógyártónak, amely egykor hibrid autóival a fenntarthatóság élén állt az autóiparban, most az elektromos járművek (EV) szegmensében kell utolérnie a Teslát. Abban a reményben, hogy visszanyerheti helyét a csúcson, az autógyártó most bemutatta első elektromos autóját, egy napelemes tetővel ellátott SUV-t.

A Toyota törekvései közt helyet kap az autók károsanyag-kibocsátásának csökkentése és a szén-dioxid-semlegesség elérése 2050-re. Emellett az autógyártó azt állítja, hogy olyan fenntartható autók bevezetésében gondolkodik, amelyek nem csupán egyetlen technológián alapulnak. Más elektromos járműgyártókkal ellentétben, amelyek akkumulátorokra hagyatkoznak autóik belátható jövőbeni energiaellátására, a Toyota egy akkumulátorokat, hibrideket és hidrogén-üzemanyagcellákat is hasznosító termékcsaládot szeretne kínálni vásárlóinak – áll a cég sajtóközleményében.

Forrás: Interesting Engineering

Az első modell a bZX4, egy akkumulátoros SUV a bZ vagy Beyond Zero sorozatában. Egy másik japán autógyártóval, a Subaruval közösen fejlesztve a Toyota e-TNGA filozófiáján alapulnak, amely új generációs architektúrát használ az autó teljesítményének javítására.

Az akkumulátoregység a jármű alvázába van beépítve, hogy javítsa a súlyeloszlást, és egyensúlyt biztosítson az első és a hátsó rész között. Az 1940 x 1515 milliméteres utastérrel az SUV tágas, ötszemélyes utasteret és rengeteg csomagteret kínál. A pörölycápa ihlette elülső kialakítás nemcsak stílusos kiállást ad az autónak, hanem javítja a láthatóságot is a vezető számára – állítja a cég.

A jármű két változatban lesz elérhető, elsőkerék-hajtással (front-wheel-drive, vagyis FWD) és összkerék-hajtással (all-wheel-drive, vagyis AWD). Az FWD változatot egyetlen 150 kilowattos motor hajtja, amellyel 8,4 másodperc alatt tud felgyorsulni 0-100 kilométer per órára, míg az AWD változat minden tengelyen 80 kilowattos motorral, 7,7 másodperc alatt képes elérni ugyanezt a sebességet.

Az ezekben az autókban található 71,4 kilowattórás lítium-ion akkumulátorcsomag 310 mérföld (500 km) hatótávolságot kínál az elsőkerék-hajtású modellel, és 285 mérföldet (460 km) az összkerékhajtással. A 150 kilowattos egyenáramú töltőkkel kompatibilis akkumulátorcsomag mindössze 30 perc alatt tölthető fel 0-80 százalékra – állítja a cég. A Toyota abban is bízik, hogy még tíz év használat után is csak elenyésző, tíz százalékos visszaesés lesz az akkumulátor teljesítményében.

A felhasználók számára kiegészítőként elérhető bZX4 napelemes tetővel, amely egy év alatt elegendő energiát képes felvenni 1118 mérföld (1800 km) vezetésre, állítja a Toyota. Az autótulajdonos számára ez csökkentheti a töltőhálózatoktól való függőségét, és az elektromos autó a parkolóban tölthet, miközben a felhasználó teszi a dolgát. Érdekesség, hogy a tető által termelt és az autó akkumulátorában felhalmozott áramot a tulajdonos egy kétirányú töltőn keresztül továbbíthatja otthona áramellátására vészhelyzetben vagy akár rendszeresen, feltéve, hogy az otthona is napelemes – közölte a cég.

A bZX4 megjelenése 2022 közepére várható.