hirdetés
hirdetés

A magyarországi kis- és középvállalati szektort is utolérte a digitalizáció

Az ipar 4.0 nem kopogtat, hanem dörömböl

Az elmúlt évtized meghatározó ipari trendjei között éllovasnak számít az ipari digitalizáció. Az ipar 4.0 paradigma gyakorlatba való átültetése, a vállalati IT-rendszerek fejlesztése, valamint az automatizáció a mindennapok részévé vált, persze minden vállalatnál eltérő mértékben. Most annak igyekszünk utánajárni két hazai kkv képviselőjének megkérdezésével, hogy hol tartanak a cégek a folyamatban, mik a prioritásaik, illetve mely területeken látnak lehetőséget a fejlesztésre.

hirdetés

Burai Zsolt, a Plastic Form Kft. ügyvezetője és Halupa Árpád, a Viterra cégcsoport tulajdonában álló Pannon Növényolajgyártó Kft. beruházásokért és fejlesztésekért felelős vezetője számára egyáltalán nem ismeretlen fogalom az ipar 4.0, holott a két szakember két merőben eltérő területen tevékenykedő vállalatnál dolgozik. A fejlesztések azonban olykor iparágfüggetlen megoldásokat jelentenek, és olyan hatékonyságnövelést, amelyre minden szektorban szükség van. Ennek okait kereshetjük a munkaerőhiányban, a termelési és alapanyagköltségek emelkedésében, a hibaszázalék leszorításának igényében vagy egyszerűen abban, hogy a javában zajló ipari forradalommal való lépéstartás a versenyképesség záloga.

Hol tartanak a hazai vállalatok a digitalizációban?

„Számunkra a digitalizáció és az automatizáció mindennapi törekvés. Nemcsak a mérnökök, hanem a gépek mellett dolgozó kollégák is folyamatosan fejlesztési lehetőségeken gondolkodnak, ezek egy része pedig beilleszthető az ipar 4.0 törekvéseinkbe – kezdi Halupa Árpád. Majd hozzáteszi: – Cégünk egy viszonylag kis szektorban a saját útján halad. Azok a rendszerek, amelyek az autóipari vagy a gyógyszeripari vállalatok számára könnyen implementálhatók, nem alkalmazhatók egy az egyben egy növényolajgyár esetében. Ezért saját, egyedi megoldásokat fejlesztünk, természetesen felhasználva a példákat, amelyekkel találkozunk.” A rendszerek integrálása ráadásul nemcsak költség- és erőforrás-igényes, hanem a vállalati döntéshozók hozzáállása is jelentősen befolyásolja. A kihívást jelentő technológiai megoldások azonban megtérülni látszanak, nem csak egy-egy multinacionális vállalat esetén.

Halupa Árpád, a Viterra cégcsoport tulajdonában álló Pannon Növényolajgyártó Kft. beruházásokért és fejlesztésekért felelős vezetője
Halupa Árpád, a Viterra cégcsoport tulajdonában álló Pannon Növényolajgyártó Kft. beruházásokért és fejlesztésekért felelős vezetője

Kijelenthetjük tehát, hogy az ipar 4.0 szektortól és mérettől függetlenül utolérte a vállalatokat Magyarországon, és ezt Burai Zsolt is megerősíti: „A digitalizációs folyamatokkal jól halad a vállalatunk, a gépeink többsége hálózatba kapcsolódik, lehetőségünk nyílik mérni a megmunkálási, bekapcsolási és állásidőket is. Ezzel a szerszámgépek határait jobban ki tudjuk használni, a beépített szabályzóköröknek köszönhetően a rosszul megválasztott paramétereket maguk a gépek is képesek korrigálni.” A karbantartást illetően mindkét szakember egyetért abban, hogy a valós idejű adatgyűjtés lehetőséget teremt a gyors reagálásra – így a szervizfeladatokat akkor láthatják el, amikor azok valóban esedékesek és elkerülhetetlenek. A prediktív karbantartás tehát a digitalizáció következményeként mérhető hatékonyságnövekedést jelent. A megfelelő időpontban történő beavatkozás valódi versenyelőnnyé válhat a vállalatok kezében, tehát a digitalizáció napjainkban már nemcsak lehetőség, hanem sokkal inkább szükséges stratégiai lépés.

Burai Zsolt, a Plastic Form Kft. ügyvezetője
Burai Zsolt, a Plastic Form Kft. ügyvezetője

Hol van a helye a digitalizációnak a vállalati folyamatokban?

„Egyszer az egyik vevőm azt mondta, hogy a minőséget a gyártásba kell beépíteni, nem a gyártást követő minőség-ellenőrzésbe. Most már elképzelhetőnek tartom, hogy ez kivitelezhető lesz, így csökkenthetővé válik a selejtarány, monitorozható lesz a teljes gyártási folyamat, és leszoríthatók a gyártási költségek, mindezt pedig akár otthon a fotelből vezérelhetjük” – utal a lehetőségekre Burai Zsolt. A digitalizációnak tehát helye van a termelési folyamatokban szektortól, gyártási volumentől és a kimeneti termék típusától függetlenül.
Ezt Halupa Árpád sem cáfolja: „Alkalmazhatjuk a digitalizáció eszközeit a folyamatoptimalizálásban, a gyártási műveletek csiszolására és a vállalati kommunikáció fejlesztésére.” A Pannon Növényolajgyártó Kft. számára cél, hogy a digitális megoldásokkal leváltsák a papíralapú dokumentációt, ezzel csökkentve a termelés környezetterhelését, a valós idejű adatgyűjtést pedig a prediktív karbantartásban kívánják használni. A gyors és hibamentes munka mindkét gyártónál fontos attól függetlenül, hogy az egyik telephelyen nyers növényi olaj készül, míg Debrecenben a Plastic Formnál műanyag termékek.

Milyen lehetőségeket nyit meg a digitalizáció a vállalatok előtt?

Általánosságban elmondható, hogy a legtöbb vállalat a papíralapú dokumentációt váltja ki a digitális eszköztárral, azonban az ipar 4.0 ennél sokkal többet takar. Az automatizált folyamatok megbízhatóbb termelési lehetőséget jelentenek, az adatgyűjtés pedig hozzájárul az adatalapú döntéshozatalhoz – ezzel támogatva a hatékonyság fokozását. „Jó példa a digitalizáció folyamatára az, ami a mérnöki munkafeladatokat illetően történt az elmúlt években. A szakemberek munkája már egy jó ideje ebbe az irányba tart, most ezt követi a gépek szenzorokkal történő felszerelésével elérhető adatgyűjtés, ami a karbantartásban hoz kiemelkedő változásokat” – összegzi Burai Zsolt. A tervezés digitalizációja a CAD- és CAM-rendszerek példájával jól szemléltethető, az OEE-rendszerek pedig már a kkv-szektor vállalatainál is megjelennek, támogatva az adatalapú döntéshozatalt.
Persze a digitalizáció egyáltalán nem egyszerű és nem könnyen járható út. Rengeteg kihívást tartogat. „Nálunk szerencsés, hogy a fejlesztőcsapat és a munkavállalók többsége is motivált a folyamatos fejlesztésben. Sok esetben ez mechanikus és gépészeti megoldásokat jelent, azonban egy idő után elkerülhetetlen, hogy digitalizáljuk a termelést. Az itt dolgozók erre is nyitottak, ami nagyban megkönnyíti a fejlesztéseket” – mondja Halupa Árpád. Hasonlóan látja a helyzetet Burai Zsolt is: „A digitalizáció elkerülhetetlen az információ birtoklása és kezelése, hasznosítása szempontjából a jövőre nézve.”

 S bár a beruházási költségek egyáltalán nem alacsonyak, a szakemberek szerint mindenképpen célszerű és szükségszerű ilyen rendszerekre áldozni. Egyetértenek abban, hogy az ipar 4.0 sok kérdésben megoldást jelent, a jövőben pedig elkerülhetetlen lesz a digitalizáció alkalmazása a kisebb vállalatok számára is.

Kun Zsuzsanna
a szerző cikkei

hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
hirdetés
hirdetés

Kiadónk társoldalai

hirdetés