Űrszemét-eltérítő vitorlát tesztelnek
A Purdue Egyetem mérnökei kifejlesztettek egy Spinnaker3 nevű űrszemét-eltakarító vitorlát, amellyel az eddigieknél könnyebben, gyorsabban és olcsóbban lehet felszámolni az űreszközök Föld-körüli keringési pályára állt maradványait.

A hatályos törvények szerint az Egyesült Államok tulajdonában álló műholdakat az üzemeltetésük megszüntetését követő 25 éven belül a Föld-körüli pályájukról el kell téríteni, vagy pedig „űrtemetőbe” kell küldeni őket. Ezen műveletek esetében a pályamódosításhoz hagyományosan az űreszközök saját hajtóműveit szokták beizzítani az operátorok. A probléma az, hogy az efféle manőverekhez szükséges felszerelés és többletüzemanyag növeli a műholdak tömegét és költségeit, és valamelyest az elsődleges feladataik ellátásában is akadályozza őket.

Az optimális megoldásként olyan rendszert célszerű használni, amely hajtóanyagok és különböző vezetékek komplex szövevénye nélkül is képes elboldogulni.

A „vonóvitorlák” (drag sail) alkalmazása például kimondottan életképes megközelítésnek tűnik. Ezek az eszközök a kibontakoztatásuk után, az alacsony Föld-körüli pályát körülölelő és egyébként gyenge atmoszféra kóbor molekuláiba kapaszkodva állítólag hatékonyan el tudják téríteni a megfáradt berendezéseket. A Spinnaker3 is egy ilyen vitorla.

Forrás: Purdue Egyetem

A szerkezet 3 méter hosszú rúdjai mellől összesen 18 négyzetméternyi felületű, fluorozott poliimid műanyagból készült fóliát lehet kifeszíteni. Ez a film elég kiterjedt ahhoz, hogy egy műholdat, vagy egy gyorsítórakétát akár egy 640 kilométer magasan húzódó pályáról is el tudjon szakítani.

A Spinnaker3 előreláthatólag novemberben egy Firefly Aerospace Alpha rakétára szerelve, a kaliforniai Vandenberg Űrbázisról vág majd neki az űrnek, és a több mint 320 kilométeres magasság elérése után a jármű felső fokozatát igyekszik majd lerándítani az orbitális útvonalról.