A repülők, hidak és más szerkezetek fémkomponenseiben keletkezett repedések idővel akár súlyos katasztrófákhoz is vezethetnek. A Johns Hopkins Egyetem kutatói kidolgoztak egy technikát, amellyel az alkotóelemek gyengülő pontjait detektálva elejét vehetik az alkotóanyaguk szerkezetében bekövetkező tényleges károsodásnak.
Az új módszer lényege, hogy korábban nem tapasztalt részletességgel, mikroszkopikus léptékben tudják megfigyelni a folyamatos fizikai stressznek kitett fémek szerkezetét. Amikor például a szálló repülők körül szabály szerint ismétlődően változik a légnyomás, szaknyelven szólva a gép ciklikus terhelés alá kerül, amitől az anyagának részecskéi egy idő után elkezdenek csúszkálni egymás mellett. Szubmikrométeres szintű vizsgálattal, e mozgolódás észlelésével még a valós rongálódás kialakulása előtt meg lehet jósolni, hogy a szerkezeti sérülés hol és mikor fog kialakulni.