hirdetés
hirdetés

Szerelés és karbantartás

Hogyan hat az informatikai fejlődés a hibaelhárításra?

„Video killed the radio star” – szól az ikonikus refrén. A legenda szerint az első szám volt, amelyet az amerikai Music Television leadott, az a médium, amely valóban megölte a hagyományos értelemben vett rádiózást. Az efféle technikai fejlődésből fakadó változások nem csak a popkultúra szintjén jelennek meg – cikkünkben azt vesszük számba, hogy a környezet hogyan alakította át az autószerelők szakmáját, és hová vezetnek ezek a változások.

hirdetés

A történelem során számtalan szakma született, tűnt el vagy alakult át radikálisan a technológiai környezet változása miatt. A szabók vagy éppen a cipészek a tömegtermelés hatására egyre inkább egy szűk réteget szolgálnak ki egyedi dizájntermékekkel, a fizikai munkát sokak szerint teljes egészében kiváltani készülő automatizáció pedig a közbeszéd állandó témája.

A kezdetek

Az autózás történetének kezdetén az autószerelő egy nem létező szakma volt. A különböző kisebb műhelyekben gyártott autók alkatrészei ugyanis elképesztő sokszínűséget mutattak, mechanikájuk viszont jellemzően egyszerű volt – ennek megfelelően szinte bármilyen fémmel foglalkozó szakember megfelelt a felmerülő problémák orvoslására. Tekintettel arra, hogy az autózás sokáig elit elfoglaltságnak számított, az is gyakori jelenséggé vált, hogy a sofőr munkája kiterjedt az autó karbantartására és javítására is, létrehozva így egyfajta univerzális autófenntartó és -karbantartó szakmát.

Mint oly sok mindent az autóiparban, ezt is a Ford T-modell változtatta meg, hiszen a cég által alkalmazott speciális termelési mód lehetőséget adott az autók árának radikális csökkentésére és a személygépjármű használatának tömeges elterjedésére. A Ford korabeli termékeinek legfontosabb tulajdonsága a könnyen cserélhető, uniformizált alkatrészek használata volt, így az Egyesült Államokban gomba módra szaporodó független autószerelő vállalkozásoknak viszonylag könnyű dolguk volt, egy rövidebb képzési periódus után könnyen autószerelővé válhatott bárki, akinek volt ilyen jellegű mechanikai érdeklődése és érzéke.

Az autószerelő szakma egyre kevésbé vár el elmélyült mechanikai ismereteket
Az autószerelő szakma egyre kevésbé vár el elmélyült mechanikai ismereteket

Az évek során a különböző modellek és márkák megjelenésével egyre sokszínűbbé és egyszerre bonyolultabbá vált a kínálat. Nem volt már érvényes a legenda által Henry Fordnak tulajdonított, a tömeggyártású autó hajnalának puritanizmusát kiválóan jellemző mondás, miszerint „a T-modell bármilyen színben rendelhető, amíg az a fekete”. Ennek megfelelően egyre komolyabb tudást, egyre többféle modell belső működését és logikáját ismerő gondolkodásmódot követelt az autószerelő munkája. Az egyre inkább elterjedő megoldások, mint az ülésfűtés, a klímaberendezés, az autórádió vagy éppen a GPS, egyre szélesebb körű ismereteket tettek elvárttá.

Logikusnak tűnhet, hogy a számítógépesített, belső diagnosztikai rendszerekkel felszerelt gépjárművek véget vetettek ennek a folyamatos tanulási kényszernek, hiszen éppen a szakma egyik legnehezebb elemét, a helyes diagnózis felállítását tették automatikussá. A kialakult helyzet azonban egészen mást mutat.

A diagnózis

Egy-egy meghibásodás okának megtalálása sokáig az autószerelő munkájának egyik legfontosabb eleme volt. Jelentős mennyiségű tudást és tapasztalatot igényelt a különböző jelek, hangok és a tulajdonos panaszai alapján a problémák lokalizálása és elhárítása. Ezen változtatott nagyot a nyolcvanas években megjelenő OBD (on-board diagnostics) megoldás. Az OBD majd az OBD-II protokoll olyan rendszert jelent, amely egységes formában vizsgálja az autó érzékelői által nyújtott adatokat, majd azokat egy egységes csatlakozóval elérhetővé teszi a diagnózist végző szakértő felé. A rendszer eredeti célját tekintve a károsanyag-kibocsátás mértékét volt hivatott ellenőrizni, azonban hamar túlnőtt önmagán. Nagy előrelépést jelentett a protokoll két generációja között, hogy míg az OBD a már fennálló problémák jelzésére szolgált, az OBD-II már képes felismerni bizonyos meghibásodások előjeleit, és előre figyelmeztetni az adatokat megvizsgáló szakembert. A protokoll által nyújtott kommunikáció kétoldalú, a csatlakozó nemcsak adatok kinyerését, hanem a gépjármű szoftverének frissítését is lehetővé teszi.

Ma már a diagnosztikai szoftver ismerete a legfontosabb
Ma már a diagnosztikai szoftver ismerete a legfontosabb

Mindez valóban az egyszerűsítés felé mutatna, ha a gépjármű számítógépe által továbbított adatok értelmezése nem kívánna szakértelmet. A valóság ezzel szemben az, hogy a leggyakoribb meghibásodások kapcsán nyújt csak segítséget az egységes hibakód, sok esetben pont a diagnosztikai szoftver részleteinek ismerete jelenti a kulcsot a probléma megoldásához. Nem segít a helyzeten az sem, hogy az elméletben egységes protokoll gyakran tartalmaz márkaspecifikus elemeket.

Mindebből következik, hogy az egyszerűsödés helyett egy olyan helyzet alakult ki, amely a mechanikai, majd később az elektronikai ismeretek mellett egy új ismeretcsoportot vár el az autószerelőktől: az informatikai ismereteket.

Mit hoz a jövő?

A jövő egyszerre mutat két irányba. Bizonyos feladatkörök – így a diagnózis – valószínűleg egyre kevésbé igényelnek majd elmélyült ismereteket. Az egyre inkább elterjedt okostelefonoknak az eddig megszokottnál mélyebb összehangolása az autók fedélzeti számítógépével a küszöbön áll. Már ma is kaphatók elérhető árú és hozzávetőleg megbízható diagnosztikai eszközök, melyekkel az egyszerűbb problémákat egy átlagos háztartás informatikai infrastruktúrájával is lehetséges azonosítani.

A Hyundai Sonata típusú autója például lehetőséget ad az autó és egy iPhone eddig példátlan összehangolására, ami kapcsolatot tételez fel a fedélzeti számítógép és a telefon között. Természetesen egyelőre korlátozott a telefon hozzáférése az autó adataihoz, jellemzően az olyan alapvető információkat kapja meg, mint hogy az autó éppen előre vagy hátra megy. Az első lépés azonban megtörtént, és mind a Carplayt kifejlesztő Apple, mind a Google-féle Android Auto céljai között szerepel, hogy az eddigi hibát jelző lámpát az autón telefonos és részletes hibalista váltsa ki.

A Google-féle Adroid Auto célja, hogy a hibát a telefonon lehessen észlelni
A Google-féle Adroid Auto célja, hogy a hibát a telefonon lehessen észlelni

A fent vázolt helyzet véget vetne annak a hosszú ideje elhúzódó problémának, amely talán eszébe se jut az átlag autótulajdonosnak: tulajdonképpen egy olyan számítógéppel ellátott termékben utazik, amelynek nincsen kijelzője. Természetesen egyre több autóban van szórakoztatóinformatikai rendszer képernyővel kiegészítve, ez azonban nem az autóban található érzékelők által mutatott információkat továbbítja a felhasználók felé. Ez a kijelző lehet a jövőben az okostelefonok nyújtotta szolgáltatások miatt a részletesebben tájékoztató felületet egyre fontosabbnak érző autógyártó saját megoldása.

Mint oly sok minden másban, ebben is egy új szereplő megjelenése jelentette az új nézőpont betörését a piacra. A Tesla autói ugyanis lényegesen nyíltabban kezelik a belső számítógép és a tulajdonos kapcsolatát. Alapvetően újszerű, hogy a Teslák egy okostelefonhoz vagy szórakoztatóelektornikai eszközhöz hasonlóan rendszeresen frissítésre kerülnek az interneten keresztül. A javítás és karbantartás szempontjából kiemelendő egy 2013-ban történt eset. Amikor több Modell-S típusú Tesla is kigyulladt, a problémát nem fizikai beavatkozás, hanem egy interneten elérhető frissítés keretében orvosolta a gyártó.

Végeredményben jól látható, hogy az autószerelés a bevezetőben említett szabók és cipészek útjára lépett. Az elektromos autókban található egyre kevesebb mozgó alkatrész, az egyre komplexebb informatikai rendszerek és a felhasználó és a gépjármű közötti kommunikáció küszöbön álló forradalma okán egy olyan átalakulás várható, melynek keretében egyre többet és többet számítanak majd a specializált és elmélyült ismeretek, a rutinfeladatokat pedig a komplexebb rendszerek előreláthatóan komplexebb problémáinak orvoslása váltja fel.

Kiss András
a szerző cikkei

hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
hirdetés
hirdetés

Kiadónk társoldalai

hirdetés
hirdetés
hirdetés
hirdetés