Ötöd akkora szénlábnyom hatszárnyú repülővel
Kettő helyett hat szárnyú szélestörzsű repülőgép koncepcióját mutatta be egy SE Aeronautics nevű, egyesült államokbeli vállalat.

A repülőket gyártó cégek számára már jó ideje a legfontosabb célkitűzések között szerepel, hogy olyan új technológiákat és stratégiákat dolgozzanak ki, amelyekkel a légi közlekedés környezetre gyakorolt, negatív hatását csökkenteni tudják. Mostanáig ezek a kísérletezgetések túlnyomórészt a hajtómű-technológiák optimalizálására, a lehető legökobarátabb hajtóanyagok kifejlesztésére vagy az ideális összetételű építőanyagok előállítására irányultak.

Úgy tűnik, egy Alabama állambeli (USA), SE Aeronautics nevű startup kitalálta, hogy ugyanezt a célt miként lehetne pusztán a gép felépítésének radikális megváltoztatásával megvalósítani.

A „radikális” jelző nem túlzás, az egyelőre csak a társaság tervezőasztalán szereplő kialakítás a nagyjából 60 éve uralkodó dizájnnal szemben kettő helyett hat szárnyra támaszkodik.

Forrás: SE Aeronautics

Az ötletgazdák szerint az SE200 néven futó modell üzemanyag-hatékonyabb repülést, alacsonyabb üzemeltetési költségeket, nagyobb utasbiztonságot és a hagyományos repülőgépekéhez képest kétszeres élettartamot ígér.

Lloyd Weaver, az SE Aeronautics főmérnöke szerint az innovatív technológia és az új formavilág az üzemanyag-fogyasztást 70, a szén-dioxid-kibocsátást pedig 80 százalékkal csökkenti. Weaver azt állítja, hogy a hat szárny (a légellenállás kárára) nagyon nagy mértékben növeli a felhajtóerőt, a fel- és leszállási út hosszát lerövidíti, és a maximális repülési távolságot „extrém módon” meghosszabbítja.

Az SE200 törzse ráadásul nem több egymáshoz rögzített panelből áll, hanem egyetlen hatalmas, kompozitból készült tömb alkotja. A cég szerint mindez utasbiztonság szempontjából például rendkívül előnyös tulajdonságnak számít.

A kissé mesebelinek ható „csodamadarat” kettő, a hátuljára szerelt, akár 64 000 fontos (284 000 newtonos) tolóerő biztosítására is alkalmas hajtómű viheti előre a levegőben, és – ha megépül – állítólag 170 000 font (77 000 kilogramm) lehet a maximális felszállási tömege.

Forrás: SE Aeronautics

Tyler Mathews, az SE Aeronautics vezérigazgatója nem kicsit elfogult módon így fogalmazott: „Ez a repülőgép a legpraktikusabb, legjövedelmezőbb és legidőtállóbb alternatíva a mostani, rendkívüli módon alulteljesítő technológiákra. A gyártási eljárásunk hatékonysága lehetővé teszi, hogy a repülőgépeinket a jelenlegi hagyományos módszereknél lényegesen kevesebb idő alatt állítsuk elő. Az ékkő a koronán mégis az, hogy az üzemanyag-fogyasztást 70 százalékkal csökkenteni tudjuk. A [repülőgép]ipart forradalmasítani fogjuk.”