NLV Klub Konferencia testközelből
Két napra Visegrádra költözött a magyarországi logisztikai vezetők java. A Nagyvállalatok Logisztikai Vezetőinek Klubja a tavaly elmaradt személyes találkozásokat is méltóképp pótolta október elején. Két és fél napba sűrítették mindazt, ami most fontos a logisztikai területtel kapcsolatban.

Ütős programmal, több mint kétszáz szakemberrel, egy hangulatos helyszínnel és alkalmazási példákkal telt meg a visegrádi hotel a konferencia idejére. Már szerdán, a VIP-esten is jó hangulatban köszöntötték egymást a klubtagok, majd másnap tovább nőtt a létszám az előadásokra. Október 6–8-ig minden a logisztika körül forgott, legyen szó hagyományos raktármegoldásokról vagy automatizált árumozgatásról.

Sok szempont és számtalan nézőpont

A klubtagok köszöntése után meg is kezdődött a szakmai program, egy általánosabb áttekintővel. A VIP-est kerekasztal-beszélgetésén a makrogazdasági változások mellett a hazai iparági átalakulásról is beszéltek a meghívott szakértők; szó volt a robbanásszerű nyersanyagár-növekedésről, az autóipar megingásáról és annak további ipari és gazdasági hatásairól.

A beszélgetésen Török Zoltán, a Raiffeisen Bank vezető elemzője, Madár István, a Portfolio senior analystja, Várkonyi Gábor autóipari szakértő és Bicsak Tamás, a Ghibli Kft. tengerentúli szállítmányozási igazgatója vett részt és ismertette szempontjait a kilátásokkal kapcsolatban. A dráguló szállítmányozás mögött meghúzódó okok feltárása ugyan nem egyestés program, a szakértők mégis valódi szakmai gondolatébresztőt kínáltak a résztvevőknek.

A folytatást pedig Ligetfalvi Gábor gazdasági szakértő biztosította, aki filozófiai gondolatokkal átszőtt előadásában általános, mégis kevésbé nyilvánvaló összefüggésekre hívta fel a figyelmünket a globális ellátási láncokkal, valamint a gazdasági nagyhatalmakkal kapcsolatban.

Ez a szűk körű este kiváló talajt biztosított a másnapi előadásoknak, ahol a nagy kép apróbb részleteire, képkockáira fókuszáltak a prezentációk.

Új játék kezdődik

Abban a legtöbb előadó egyetértett, hogy az elmúlt két év tele volt meglepetésekkel. Váratlanul kellett átállniuk teljes gyártósoroknak új termékek gyártására, vagy éppen le kellett állítani egyes üzemekben a termelést. Ez pedig a logisztikát és a raktározást is nagy kihívások elé állította. Olyan új időszámítás kezdődött, amelyben a korábbi hosszabb távú terveket újra és újra felül kell vizsgálnunk, mérlegelve az aktuális készleteket, alapanyagforrásokat és árakat. Illetve a keresletet, amely csakugyan hullámzott és hullámzik napjainkban is.

A csütörtöki napindító kerekasztal-beszélgetésen az új játékról beszélgetett Barla-Szabóné Illés Nóra, a Coca-Cola HBC Magyarország Kft. country logistics menedzsere, Szabó Zsolt, a BorgWarner Oroszlany Kft. logisztikai menedzsere és Adorján Zoltán, a Contitech Magyarország Kft. ügyvezető igazgatója. Meglátásuk szerint minden szektornak más-más időszakok jelentették a mélypontot, illetve a felemelkedés lehetőségét is.

A 2019-es kapacitáshiányt 2020-ban komoly visszaesés váltotta, 2021-ben pedig e két időszak furcsa ötvözetével kell megbirkóznia a termelés- és szállításütemezésnek. Mégis, a szakemberek közös véleménye az, hogy az ilyen időszakokban is szükség van a fejlesztésekre, és nem állhatnak le az újításokkal.

Új játék kezdődik – a kerekasztal-beszélgetés résztvevői szerint is

Megérte várni

Ehhez az új korszakhoz kínált rengeteg inspirációt és példát a konferencia további programja. Esettanulmányok, workshopok és termékbemutatók sora mutatta meg a résztvevőknek, hogy a fejlesztések nem álltak le gyakorlatilag egy pillanatra sem, csupán némiképp változott az irányuk annak érdekében, hogy jobban kövessék az aktuális elvárásokat, és gyorsabban tudjanak reagálni a változásokra.

Szóba került a fenntarthatóság mellett a különleges tárolási igényű termékek raktározása, hallhattunk példát rövid határidővel kivitelezett raktárautomatizálásra, és a színes programot a szünetekben még interaktívabbá tették a kitelepült vállalatok standjai.

Túlmutat az előadásokon

A felsőoktatási intézményekben gyakran hallhatjuk azt a mondatot, hogy a valódi tapasztalat teszi majd a hallgatókat igazán jó szakemberré. Nos, ezzel kapcsolatban nem vitatkozhatunk sem az egyetemi oktatókkal, sem az ágazati képviselőkkel, ugyanis valóban, az igazi feladatokra csak maga a megoldásban való részvétel készítheti fel a leendő szakembereket.

Ilyen, valódi iparági kihívást jelentő feladatot kínál az NLV Klub által évente megrendezett Logisztikai Csapatbajnokság. „A hallgatók találtak meg azzal a kéréssel, hogy felkészítsem őket a versenyre. Az idei feladat pedig nekem is új kihívásokat jelentett” – fogalmazta meg Sárdi Dávid, a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Közlekedésmérnöki és Járműmérnöki Kar Anyagmozgatási és Logisztikai Rendszerek Tanszékének doktorandusza, aki először a tavalyi évben vállalta az „All-Lean” felkészítését. A csapat tagjai, Domaniczki Viktória, Galamb Emese, Font István, Kövér István Bence és Nagy Bertalan logisztikai mérnök BSc. és MSc. szakos hallgatók tavaly harmadik helyezést értek el a megmérettetésen, idén pedig győztesként ünnepelhettek.

A Logisztikai Csapatbajnokság győztese, az All-Lean csapata

„Azzal az eredménnyel is elégedettek voltunk, de azért a kupával a kezünkben még büszkébbek vagyunk arra, amit elértünk. Beépítettük a korábban kapott kritikákat és észrevételeket a munkánkba, sokat fejlődtünk ezáltal” – összegzik a hallgatók. A tapasztalatszerzés pedig valóban kulcseleme a versenynek, hiszen a legfontosabb, hogy olyan gyakorlati feladatot oldottak meg, amellyel akár később, a munkahelyükön is találkozhatnak.

Az idei esettanulmány egy logisztikai rendszer papírmentesítésére vonatkozott. „A feladatunk az volt, hogy ne csak elméleti megoldási tervet készítsünk, hanem egészen az eszközök szintjén is foglalkozzunk a problémával. A projekt nehézsége abban is rejlett, hogy nagyon sokrétű volt, a logisztikai kihívások mellett technológiai és jogi aspektusokat is figyelembe kellett vennünk” – mondják a feladatról, amelynek megoldását a járványhelyzet jelentősen megnehezítette. „Már tavaly sem volt könnyű dolgunk, bár ekkor még találkozhattunk az esettanulmányt kiíró céggel, és megismerhettük a folyamataikat, azonban idén erre sajnos nem volt lehetőség a járványhelyzet miatt. Sokkal nehezebb volt így felmérni a helyzetet és megtalálni a megfelelő megoldást” – teszik hozzá.

A verseny elsősorban a problémamegoldásra, a valódi, iparági példákon keresztül történő tanulásra koncentrál, amely során a csapatok olyan soft skilleket is fejleszthetnek, mint a közös munka szervezésére való képesség. Erre pedig a jövőben is nagy szükségük lesz.

A többfordulós versenyt minden évben nagy örömmel rendezi meg az NLV Klub Közhasznú Egyesület. A pénzdíjas Logisztikai Csapatbajnokságra az ország bármely egyeteméről jelentkezhetnek a hallgatók, és a legjobb csapatok a klub éves konferenciáján mutatkozhatnak be a klubtagoknak, ezáltal pedig a szakmának. A hallgatók szerint ez remek kapcsolatépítési lehetőség, ráadásul a karrierútjuk szempontjából is ígéretes.

A csütörtök estét egy jó hangulatú gasztroest zárta, amelyen átadták a Logisztikai Példamutatásért Emlékplakettet, illetve a Logisztikai Csapatbajnokság győztes csapatainak díjait is, valamint oklevéllel és ezüst kitűzővel köszöntötték az új NLV Klub-tagokat. A pénteki előadások keretében bemutatkoztak a Csapatbajnokság legjobbjai, majd további aktuális logisztikai megoldásokkal találkozhattak az érdeklődők.

A háromnapos konferencia, hűen az NLV Klub korábbi rendezvényeihez, maradandó élmény volt az odalátogatóknak, akik közül sokan nemcsak az elmúlt években, hanem az indulás óta, így tizenöt éve rendszeresen részt vesznek az eseményen.

Cikkünk eredetileg a GyártásTrend magazin novemberi lapszámában jelent meg.