hirdetés
hirdetés

E-mobilitási rangsor

Világszerte 10 millió elektromos jármű halad már az utakon

Hol van a legtöbb e-autó az utcán világszerte, hol nő a leggyorsabban a piac, és hol a legnagyobb az e-autók piaci részesedése? Ezekre a kérdésekre ad választ a világ első e-mobilitási rangsora.

hirdetés

A szeptember 7. és 12. közötti időszakra tervezett, s Münchenben első ízben megrendezésre kerülő IAA Mobility autókiállítás vezérmotívuma a klímasemlegesség 2050-ig történő megvalósítása és az elektromos üzemeltetésű autók térnyerésének bemutatása lesz. A kiállítás közeledte alkalmat kínál az elektromobilitás világméretű és ezen belül Európára jellemző fő mutatói és tendenciái áttekintésére.

Az idő előrehaladása és az elektromobilitás elterjedése sokféle számba vételi szempont kidolgozását és alkalmazását teszi lehetővé.

A Német Autóipari Szövetség (VDA) által a közelmúltban nyilvánosságra hozott adatsor szerint, jelenleg mintegy 10 millió darab elektromos meghajtású autó futkározik a világ útjain úgy, hogy a három nagy autós földrész közül Ázsia áll az élen (4,7 millió darab), megelőzve Európát, (ezen belül az Európai Unió és az EFTA országait, valamint az Egyesült Királyságot, 3,2 millió darab) és Észak-Amerikát (1,9 millió darab). Országokra bontva Kína áll az első helyen (4,2 millió darab), mögötte az Egyesült Államok (1,7 millió darab), míg Európában az éllovas Németország, (0,7 millió), megelőzve a 2020 végén egyaránt a 400 és 450 ezer darabos tartományba tartozó Egyesült Királyságot, Norvégiát és Franciaországot. Így azután elmondható, hogy ebben a négy országban fut az európai kontinensen használt elektromos meghajtású autók több mint fele.

Az ezer lakosra jutó elektromos autók számát tekintve a világátlag jelenleg 1,4. Európa mutatója ennek több mint négyszerese, azaz 6,1. Az elektromobilitás térnyerésében részint Európában, részint a világ más térségeivel összehasonlítva három északi ország, nevezetesen Norvégia (81), Izland (36,8) és Svédország (20,6) áll az első három helyen, nagyban hozzájárulva ahhoz, hogy kontinensünk az elektromobilitás térnyerésének éllovasává vált a földrészek sorában. Németország 8,5-es mutatója jóval meghaladja az európai átlagot, miközben az Egyesült Államok (5,2) mutatója mintegy 15 százalékkal elmarad a 6,1-es európai átlagtól, a kínai pedig (3,0) nagyjából a fele annak.

(Forrás: Fourin, IHS, KBA, Ward's)
(Forrás: Fourin, IHS, KBA, Ward's)

Az elektromobilitás térnyerése Európában rendkívüli regionális különbségeket mutat. Mint láttuk, a kontinens északi országaiban az elektromos meghajtású autók részaránya egészen magas, ezzel szemben Dél- és Kelet-Európában rendkívül alacsony.

A klímasemlegesség eléréséhez a tisztán akkumulátoros járművek minél magasabb száma és aránya lenne kívánatos. Ezek részaránya Kínában (80 százalék) és az Egyesült Államokban (a magas támogatottság eredményeként 79 százalék) egészen magas, az 54 százalékos európai, (ezen belül a brit 61, a franciaországi 60, az olaszországi 54 és a németországi 49 százalékos) mutató kisebb-nagyobb mértékben elmarad a 68 százalékos világátlagtól. Európában egyértelműen, hogy a plug-in-hibrid üzemeltetés nagy kedveltségnek örvend, mert a városokban nagyban hozzájárul a károsanyag-kibocsátás csökkentéséhez, hosszú távon ugyanakkor egyetlen feltöltéssel nagy távolság megtételét teszi lehetővé.

A múlt év az európai áttörés esztendeje volt

2020-ban a világ országaiban 3 089 000 darab elektromos meghajtású autót hoztak forgalomba, ami 45 százalékkal több az egy évvel korábbi 2 136 000.

Norvégia vezet az e-mobilitás területén (Fotó: Carlos Bryant/FLICKR)
Norvégia vezet az e-mobilitás területén (Fotó: Carlos Bryant/FLICKR)

2020 az első olyan év volt, amikor az Európában forgalomba hozott elektromos meghajtású autók száma (1 368 000 darab) meghaladta a kínait (1 246 000). Országok szerinti bontásban Németországnak (a maga 395 ezer darabos kibocsátási darabszámával, ami az Európán belül forgalomba hozott elektromos járművek csaknem 30 százaléka), sikerült a 2. helyre fellépnie, megelőzve az Egyesült Államokat, (ahol vélhetően a koronavírus-járvány következményeként a 2019. évi 321,7 ezerről 302,9 ezerre csökkent az újonnan forgalomba hozott elektromos autók darabszáma).

Európán belül, (Németország mellett) mind Franciaországban (185,8 ezer darab a 2019. évi 61,4 ezerrel szemben), mind pedig az Egyesült Királyságban (177 ezer darab a 2019. évi 73 ezerrel szemben) több mint 100 ezerrel növekedett az egyetlen év alatt forgalomba hozott elektromos meghajtású autók értékesítési darabszáma.
A fejlődési ütemet tekintve először is le kell szögezni, hogy mind Kínában, mind az Egyesült Államokban lefutott a gyors növekedési dinamikák időszaka. Így Kínában tavaly a forgalomba hozott elektromos autók számát illetően „már csak“ 15 százalékos növekedést regisztráltak.

Mostanság Európának jött el az ideje! – tavaly az újonnan kibocsátott elektromos autók száma az Európai Unió és az EFTA országaiban, valamint az Egyesült Királyságban összességében 143, ezen belül Németországban 263, Olaszországban (59,8 ezer darabra) 247, Dániában (32,5 ezer darabra) 246, Franciaországban 202, az Egyesült Királyságban pedig az európai átlaggal megegyező ütemben, 143 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbit.

Az elektromos autóknak az összes forgalomba hozott autón belüli részaránya az elmúlt évben Norvégiában volt a legmagasabb (74,8 százalék), megelőzve Izlandot (44,6 százalék), Svédországot (32,1 százalék) és Hollandiát (24,7 százalék). Németországban ugyanez az arány tavaly 13,5 százalék volt. Az újonnan kibocsátott elektromos autók számát tekintve az Egyesült Államok Európa és Kína mögött a harmadik helyet foglalta el, de az elektromos autóknak az összes forgalomba hozott autón belüli 2,1 százalékos részaránya igen szerénynek mondható.

Juhász Imre
a szerző cikkei

hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
hirdetés
hirdetés

Kiadónk társoldalai

hirdetés