hirdetés
hirdetés

Hazai fejlesztések

Úttalan utakon

A GPS Tuner az elektromos kerékpárok tulajdonosai számára egy sokoldalú fedélzeti információs központ ki- és továbbfejlesztésére, illetve támogatására koncentrál. 

hirdetés

(forrás: GPS Tuner)
(forrás: GPS Tuner)
A céget Tárnok Gábor alapította 2003-ban, és pillanatnyilag még mindig résztulajdonosa a társaságnak. A vállalkozó indulásként közúton kívüli eligazodáshoz Windows Mobile-platformra megalkotta, majd pedig piacra dobta a GPS Tuner navigációs szoftvert, amellyel nagy sikert aratott. Ennek következtében 2008-ban felbukkantak a befektetők, és így további fejlesztőket tudott alkalmazni a vállalat. Időközben az applikáció más platformokra (Android, iOS stb.) is elkészült. A cég hamarosan főleg az OEM- (Original Equipment Manufactures) gyártókra összpontosította a kapacitásait. A GPS Tuner fő profilja az lett, hogy a különböző készülékek előállítói számára dedikált eszközökbe, igény szerint átalakítva biciklis navigációs szoftvert készítsen és licenceljen. A bevétel legnagyobb része mindmáig erről a területről származik. A program legújabb verziója a mobilon és dedikált készülékeken egyaránt működőképes, immár nagyon sok integrációval rendelkező Tahuna.

Nagy Tamás ügyvezető igazgató szerint az elmúlt három évben kutatás-fejlesztési (R&D) vonalon a GPS Tuner a tájékozódást elősegítő szoftver és az elektronikus biciklik összekapcsolására helyezte a hangsúlyt. Erőfeszítéseit siker koronázta, a közelmúltban piacra dobott eBike Tunernek többek között éppen ez a rendeltetése. Az egész elgondolás lényege, hogy a felhasználó egy, az árammal hajtott kerékpárjára applikált kijelzőről tájékozódhat pillanatra pontosan a közlekedését érintő legfontosabb és legkülönbözőbb jellegű információkról.

Menet közben

Ugyan elektronikus biciklikről beszélünk, a technológia elméletileg bármilyen „könnyű elektromos járműre” (light electric vehicle) kiterjeszthető. A közlekedési eszköz pillanatnyi hatósugarának meghatározásához „csupán” fel kell mérni, hogy milyen kapacitása van az akkumulátornak, hogy milyen stílusban, miként használják, és ezt (például az útvonal domborzatának felmérésével) összevetni a bicikli haladási irányával.
A rásegítéses, árammal hajtott kerékpároknál azért bonyolultabb a helyzet, mert itt figyelembe kell venni például azt is, hogy a felhasználó adott helyzetben mennyire fáradtan vagy nem fáradtan tud biciklizni, és az eBike Tuner ezen a területen tudja leginkább megvillogtatni a képességeit. A program ugyanis az ilyen jellegű, hivatalosan „pedelec”-nek becézett kétkerekűekre fókuszál, vagyis amelyeknél a motor kizárólag akkor ad le teljesítményt, amikor valaki pedálozik is. Az illető minél erősebben teker, annál erősebben mozgatja a hajtást, és viszi előre a járművet. Az eBike Tuner tanulási algoritmusa nyomon követi a felhasználók teljesítőképességét és szokásait, valamint az e-kerékpár elemének teljesítményét a különböző helyzetekben, hogy a lehető legpontosabb hatótávolság- és akkumulátor-előrejelzéseket adhassa. A program számításba veszi a bicikli fajtáját, típusát, a felhasználó által kedvelt útvonalak jellegét – és ennek megfelelően tervez.

A biciklis navigációs szoftver (forrás: GPS Tuner)
A biciklis navigációs szoftver (forrás: GPS Tuner)

A GPS Tuner Európa-szerte mindenhol „jelen van”, a nemzetközi piacon forgalmazza a termékeit. Főleg az öreg kontinensen történnek az eladások, az állam korlátozott méretei miatt külön Magyarországra nincs lebontva az értékesítés. Az eBike Tuner nem közismert, inkább B2B-termék, tehát üzleti partnerek számára értékesítik. Ilyenek lehetnek például az elektromos biciklik gyártói és forgalmazói, illetve a hajtás vagy az akkumulátorok előállítói is.

A legtöbb ügyfelük a Benelux államokból, Németországból és egyéb fejlett államokból származik. A fontos ügyfeleik közé tartozik például a Continental, a TranzX és a Fischer is – ezek a vállalatok nem feltétlenül komplett elektromos biciklit gyártanak, lehet, hogy a hajtásra szakosodtak; márpedig az eBike Tuner számára csak az a fontos, hogy a motorral kapcsolatba tudjon lépni.

Zamaróczy Ádám
a szerző cikkei

hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
Cikk[214130] galéria
hirdetés
hirdetés
hirdetés

Kiadónk társoldalai

hirdetés