hirdetés
hirdetés

Acélszál

Öngyógyító aszfalt a kátyúk felszámolásához

Az országutakon bekövetkezett közlekedési balesetek óriási hányadáért ezek a kicsiny gödrök a felelősek.

hirdetés

A kátyúk az egész világon sok fejtörést okoznak.

Kátyúk (Forrás: 123rf)

Nem elég, hogy folyamatosan bosszantják a sofőröket, az országutakon bekövetkezett halálos balesetek harmadáért is ezek a kis gödrök a felelősek. Holland tudósok éppen ezért most olyan anyagok után kutatnak, amelyek képesek kijavítani magukat, és főleg az aszfalttal, illetve a betonnal azért valamilyen kapcsolatban állnak.

Mint tudjuk, az utak tetemes részét aszfalttal fedik le.

Ez az anyag lyukacsos, ami egyszerre áldás és átok. A pórusok tompítják a zajt, ám repedésekhez és kátyúkhoz vezetnek. Erik Schlangen, a Delfti Műszaki Egyetem Kísérleti Mikromechanika tanszékének anyagtudósa a kollégáival öngyógyító aszfalt kifejlesztésére adta a fejét.

Az aszfaltot acélszálakkal (acélhaj) elegyítve vezetőképessé tették, és így amikor egy nagy indukciós gép elhalad felette, a hő segít bezárni a repedéseket. Amint arra a The Verge rámutatott, minthogy gépre van szüksége, az anyagot nem lehet tökéletesen öngyógyítónak nevezni, de a kialakítása megkönnyítheti a helyreállításokat.

Az anyagot Hollandiában 12 útvonalon már most is tesztelik. Az egyik már 2010 óta tűri a megpróbáltatásokat, de még mindig pompás kondíciónak örvend. A hagyományos aszfaltutak kielégítő erőnlétüket nagyjából 7-10 évig tudják megőrizni, szóval a minőségbeli különbségek feltárására még több évet várni kell.

Schlangen elmondása szerint az „önellátó” aszfalt 25 százalékkal többe kerülhet a hagyományos verziónál, viszont kétszer tovább bírhatja a gyűrődést. Egyes becslések alapján a módszer bevetésével Hollandia évente 90 millió eurót takaríthatna meg.

Zamaróczy Ádám
a szerző cikkei

(forrás: inhabitat)
hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
hirdetés
hirdetés

Kiadónk társoldalai

hirdetés