hirdetés
hirdetés

Okosvárosok Európában

Házhoz visz az e-minibusz

A tömegközlekedés kedvező árát a dinamikus útválasztás rugalmasságával ötvöző, igény szerinti mobilitási szolgáltatásokkal, a helyváltoztatás különböző eszközei között átjárást nyitó digitális platformokkal igyekeznek feloldani Európa okosvárosai. Rövid körutazás Bécs, Hamburg és London érintésével.

hirdetés

Egyetlen év leforgása alatt 63 százalékkal nőtt világszinten az elektromos személygépkocsik száma, így 2018-ban már meghaladta az 5 milliót, derült ki a Nemzetközi Energia Ügynökség (International Energy Agency) legfrissebb jelentéséből (Global EV Outlook 2019). A tanulmány szerint eközben a töltőhálózat is hasonló lendülettel bővült, az állomások száma 44 százalékkal, mintegy 5,2 millióra emelkedett. Iparági szereplők különböző forgatókönyveket készítettek a további növekedés ütemének előrejelzésére is, az egyik (EV30@30 Scenario) alapján 2030-ra az éves eladások száma eléri majd a 44 milliót, és ezzel 30 százalékra emelkedik az elektromos járművek autópiaci részesedése. Kedvezően befolyásolhatja ez az üvegházhatású gázok kibocsátását is, mutatott rá az ügynökség, de csak akkor, ha az elektromos autók térhódítását az áramtermelés szénmentesítése kíséri.

Az elektromos meghajtással együtt a hálózatba kapcsolt és önvezető járművek forgalomba kerülését, valamint a mobilitási szolgáltatások (Mobility-as-a-Service, MaaS) bevezetését nevezte meg a KPMG is előrejelzésében (Mobility 2030: Transforming the mobility landscape) olyan megatrendként, amely új irányokba viszi a lakossági és a vállalati mobilitást ebben az évtizedben. A három trend együttes hatása az autóiparon és a szállítmányozáson messze túlmutató társadalmi, technológiai és gazdasági változásokat hoz mozgásba, amelyek Európa okosvárosaiban is egyre több, innovatív megoldást hívnak életre – emelte ki az elemző.

Integrált mobilitás, élhető város

Bécs ismét a lista élén végzett az összehasonlításban (2019 Smart City Strategy Index), amelyben a Roland Berger tavaly immár másodszor értékelte ki a világ 153 urbánus központjának okosváros-stratégiáját. Az osztrák főváros – miután 2017-ben is elvitte a pálmát – az elemző szerint átfogó megközelítésével tüntette ki magát, amely jól működő keretrendszerbe integrálja a mobilitás, a környezetvédelem, az oktatás, az egészségügy és a kormányzás terén megvalósuló projekteket, és monitorozza is a bevezetett megoldások működését, méri az elért eredményeket. E-mobilitási szolgáltatásait egy okosváros például intelligens forgalomirányító rendszerével, valamint okos áramtermelő és -elosztó hálózatával is összekapcsolja. A növekvő lakosság, a közlekedési dugók, a légszennyezés, a klímaváltozás és a fenntarthatóság kihívásaival küzdő urbánus környezetekben ez az integráció a sikeres fejlesztési stratégia titka, tette hozzá a Roland Berger.

Az igény szerinti e-mobilitásra összpontosított többek között a Vienna Model Region kutatási projekt is, amely a tömegközlekedés és az elektromos járművekre épülő autómegosztás összekapcsolására keresett hatékony megoldást az osztrák főváros térségében. A kezdeményezés az elektromos töltőhálózat és a helyváltoztatás különböző módjain átívelő, egységes jegyrendszer optimális kialakításának lehetőségeit is vizsgálta 2016-ban.

Bécs központjától sétányi távolságra alakították ki például a Beethoven parkolóházat, ahol az elektromos személygépkocsik utasai nemcsak letehetik és töltőhálózatra kapcsolhatják a járműveket, majd villamosra vagy metróra szállhatnak, hanem Citybike kerékpárt is bérelhetnek, valamint a közeli Schwarzenbergplatz téren a városban már közlekedő elektromos buszokat is könnyen elérhetik. A 2A és a 3A buszjárat megállójába töltőállomást is telepítettek, amelyet az útkereszteződésen áthaladó villamos felsővezetékéről látnak el árammal. A projekt részeként az osztrák főváros közműszolgáltató vállalatai, közöttük a Wien Energie és a WIPARK töltőpontok hálózatát is kialakította, amelyet a lakosság parkolóházakban, a bérelhető e-kerékpárok állomásain, valamint Aspern térségében érhet el – itt, a várostól északkeletre ötmilliárd eurós beruházással 2028-ra húszezer embernek otthont és munkahelyet adó, új urbánus központ épül.

Mind a mobilitás, mind az ingatlanfejlesztés terén létfontosságú az előretekintő tervezés, Bécs ezért olyan urbánus fejlesztési tervet (Stadtentwicklungsplan, röviden STEP) dolgozott ki, amely a jövő kihívásait már a jelenben jól felismeri, elemzi és megválaszolja. A beruházások előkészítése és megvalósítása egyrészt évekbe telik mindkét területen. Másfelől az osztrák főváros Európa egyik leggyorsabban növekvő urbánus központja, amelynek lakossága a mostani előrejelzések szerint 2025-re további 250-300 ezer fővel fog gyarapodni – ez a létszám Graz népességéhez mérhető. Bécsnek okosan kell terveznie, hogy rövid időn belül sokkal több embernek is megfelelő életteret, lakhatást, munkát, infrastruktúrát, ellátást, oktatást és más szolgáltatásokat adhasson. Megfelelő alatt nem csupán mennyiséget értenek az osztrák fővárosban, a minőség legalább ennyire fontos. Bécs a legélhetőbb városok listáján is évek óta az élen szerepel, és irigylésre méltó reputációját a jövőben is szeretné megőrizni.

MOIA e-minibusz utazásmegosztáshoz, teljes kényelem hat, hasonló irányba tartó utasnak
MOIA e-minibusz utazásmegosztáshoz, teljes kényelem hat, hasonló irányba tartó utasnak

Mínusz egymilliárd autó

A Volkswagen-csoporthoz tartozó MOIA startupcég két éve mutatta be átfogó utazásmegosztó megoldását, amellyel Európa és az Egyesült Államok nagyvárosaiban 2025-re egymilliárddal csökkentené a közutakat róvó és gyakran eldugító, lég- és zajszennyező személygépkocsik számát. A megoldáshoz a Volkswagen Commercial Vehicles és a Volkswagen Osnabrück mérnökei mindössze tíz hónap átfutással tervezték meg és gyártották le a MOIA elektromos minibuszt, amelynek hatósugara több mint 300 kilométer, akkumulátora pedig fél óra alatt 80 százalékra feltölthető.

Kényelmes, nagy lábteret adó, különálló ülésekben utazhat a MOIA legfeljebb hat utasa. Kényelmüket nagy sebességű fedélzeti Wi-Fi-hálózat, USB-csatlakozó és állítható fényerejű olvasólámpa, a be- és kiszállást megkönnyítő, automata ajtó szolgálja, a csomagok pedig a sofőr mellett kialakított területen helyezhetők el. A szemrevaló, ergonomikus e-minibusz mellett a megoldáshoz okostelefonra letölthető mobilalkalmazás készült, amelyen keresztül az utasok MOIA-t foglalhatnak, és fizethetnek a szolgáltatásért. Az applikáció nemcsak az elérhető járműveket mutatja, hanem az utazás várható költségét is feltünteti még a foglalás előtt. A szoftver algoritmusa csoportokba osztja a hasonló irányban elérhető úti célok felé tartó utasokat, hogy növelje a járművek kihasználtságát, és minimalizálja a kitérők számát, hosszát. A megoldást a sofőröknek fejlesztett alkalmazás és egy flottamenedzsment-rendszer teszi teljessé.

Hamburgban tavaly áprilisban indult a MOIA szolgáltatása, amelyet a lakosság gyorsan megkedvelt. A startup eddig több mint 1,8 millió – a múlt év utolsó negyedében közel 700 ezer – utast szállított, miközben flottáját a kezdeti százról 330 járműre bővítette. A regisztrált felhasználók száma meghaladja a 450 ezret, a sofőröké eléri az 1500-at, és a városban több mint 10 ezer virtuális felvevőpont jött létre. Az eddigi tapasztalatok szerint az utazás ára átlagosan 6-9 euró között alakul, és az ügyfelek elégedettségét 5-ös skálán mérő szám is rendkívül magas, 4,8-et mutat.

Aligha meglepő, hogy a MOIA idén februárban bejelentette, egy éve elstartolt szolgáltatását, amely jelenleg 300 ezer négyzetkilométert fed le, márciustól közel 50 százalékkal kiterjeszti, járműparkját és szolgáltatáskínálatát is bővíti. A fejlesztések ütemét azonban egy időre lassíthatja, hogy a koronavírus-járvány miatt április 1-jétől átmenetileg szünetel a szolgáltatás a kikötővárosban. Utóbbihoz mindenesetre máris indított egy B2B portált, amelyen keresztül a vállalatok egyedi igény szerint – például rendezvényekhez kötődően – vouchereket válthatnak alkalmazottaik és ügyfeleik, vendégeik számára, akik így még kényelmesebben utazhatnak, miközben a díjat fizető cég is ellenőrzés alatt tarthatja a költségeket.

A sikeres hamburgi bemutatkozás után tavaly novemberben a londoni közlekedési hatóság pártfogásával a MOIA és a RATPDev az Egyesült Királyság fővárosában is megkezdte az utazásmegosztó szolgáltatás tesztelését. A tizenkét hónap futamidejű projektnek Ealing városnegyed ad otthont, ahol a MOIA által biztosított járművek flottáját a RATPDev busztársaság működteti, rugalmas, az utazóközönség igényei szerint dinamikusan változó útvonalakon reggel 6 és éjjel 1 óra között. Virtuális megállók sűrű hálózatával a projekt azt célozza, hogy az elektromos minibusz-szolgáltatást használó utasoknak a kiindulás és az érkezés pontja, valamint a jármű között legfeljebb 200 métert kelljen gyalogolniuk.

(Cikkünk eredetileg a GyártásTrend áprilisi lapszámában jelent meg.)

Kis Endre
a szerző cikkei

hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
hirdetés
hirdetés

Kiadónk társoldalai

hirdetés