hirdetés
hirdetés

Elektromobilitás

Forradalom előtt a kis elektromos járművek piaca

Új felfogás terjed a nagyvárosok lakói között: azt szeretnék, hogy a mobilitás mindenekelőtt megbízhatóan és a lehető leggyorsabban juttassa el őket egyik pontból a másikba. 

hirdetés

A Bosch víziójában a városi elektromobilitás nem csupán a nagyobb méretről és hatótávolságról szól. A nagyvárosokban ugyanis egyikre sincs igazán szükség, a megtett távok általában rövidebbek, alig haladják meg a 40 kilométert naponta. Emellett a kisebb elektromos járművek könnyebben jutnak át a forgalmon, olcsóbb az üzemeltetésük, kisebb a zaj- és a károsanyag-kibocsátásuk, és nem utolsósorban a legszűkebb parkolóhelyekre is beférnek.

A Boxbergben idén júliusban tartott Bosch Mobility Experience 2017 rendezvény résztvevői személyesen is kipróbálhatták a Bosch legújabb, a nagyvárosi elektromobilitás jövőjét illető megoldásait: a kis, négyüléses e.Go-t és a legendás Schwalbe robogó elektromos változatát. Mindkettőt a Bosch integrált rendszere mozgatja, amit a vállalat főként a városi közlekedés számára alakított ki: a 48 voltos, moduláris innováció magában foglalja a motort, a vezérlőegységet, az akkumulátort, a töltőt, a kijelzőt és az applikációt. Mindezt pedig két-, három- és négykerekű járművekre szabva.

Egyszerű és megfizethető

„Új felfogás terjed a nagyvárosok lakói között: azt szeretnék, hogy a mobilitás mindenekelőtt megbízhatóan és a lehető leggyorsabban juttassa el őket egyik pontból a másikba. Egyszerű és megfizethető közlekedési alternatívát akarnak, stressz és károsanyag-kibocsátás nélkül, a lehető legkisebb zajszint mellett. A Boschnál pedig hallgatunk a jelenben megfogalmazott és a jövőbe mutató igényekre, és igyekszünk kielégíteni őket” – mondta Markus Heyn, a Robert Bosch GmbH igazgatótanácsának tagja.

Akár áruszállításról, akár a zsúfolt megavárosok napi közlekedéséről van szó, az ázsiai agglomerációkban már most a kis elektromos járművek képezik a mobilitás gerincét, de a nagyobb tömegek közlekedésének is ez az első számú módja. Az elmúlt évtizedben az elektromos robogók valósággal megszállták az ázsiai városok útjait: 1998-ban még csupán 58 ezer darab kelt el belőlük, mára több mint 30 milliót adnak el évente – manapság csak Kínában nagyjából 200 millió ilyen jármű poroszkál az utakon.

Kis, négyüléses e.Go-k: a jövő lehetséges megoldása (forrás: Bosch)
Kis, négyüléses e.Go-k: a jövő lehetséges megoldása (forrás: Bosch)

A kis elektromos járművekre a Bosch szerint azonban nemcsak Ázsiában, hanem világszerte fényes jövő vár: a városi elektromobilitás különösen a kis és könnyű járművek szegmensében kaphat szárnyra. A Bosch becslései alapján 2020-ig nagyjából 100 millió könnyű elektromos járművet gyártanak majd le – ezek között robogókat és olyan kis négykerekűeket is találunk majd, amelyek körülbelül akkorák, mint egy Smart. Ezzel párhuzamosan pedig az elektromos meghajtású szabadidőautók (utcai terepjárók) is egyre gyakrabban tűnnek fel az utakon: Kínában például már az Európában árult elektromos autók hosszabb tengelytávú változataival is találkozhatunk.

Piaci előnyök, minimális fejlesztési költségek

Mivel a Bosch 48 voltos, moduláris rendszere az autóiparban már használatos elemekből épül fel, a gyártók a már tesztelt alkatrészek előnyeit élvezhetik, és minimális fejlesztési költségekkel számolhatnak. Ez a már működő eredeti gyári beszállítók (Original Equipment Manufacturer, OEM) és a piac újabb szereplői számára is lehetőséget ad arra, hogy nagyon gyorsan, akár 12-18 hónap alatt piacra dobjanak egy járművet.

Az egyszerű átalakíthatóságának köszönhetően a rendszer elemei ráadásul a kívánt járműosztálytól és teljesítményszinttől függően kombinálhatóak: egy második akkumulátoregység hozzáadásával például megduplázható a jármű hatótávolsága. Mindez csökkenti a bonyodalmat és a költségeket a gyártók, illetve mindazok számára, akik elektromos meghajtással szeretnének átjutni a városon.

(forrás: Bosch/GyártásTrend)
hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
hirdetés
hirdetés
hirdetés