hirdetés
hirdetés

Textilipar

Az MI pörgeti a divatipart is

A divatipar az egyik legnagyobb a világon, 2018-ban kb. 3 trillió dollárra becsülték az értékét, ami a globális GDP 2 százalékát teszi ki. A hagyományos divat-kiskereskedelmet, valamint az e-commerce nagy részét a ruházati és a divatcikkek eladása táplálja. Vajon a MI hatékonyabbá teszi a divatipart és kevésbé terheli majd a környezetet?

hirdetés

Ma a mesterséges intelligencia az, amely nagy mértékben alakítja a divatipart is az értéklánc minden elemében; a tervezéstől és gyártástól kezdve a logisztikán át a marketingig és az értékesítésig, ezzel tovább duzzasztva az amúgy is kiélezett versenyt. De ezek az egyedi technológiai innovációk segítik vagy gátolják vajon a fenntartható fejlődést a divatipar kapcsán?

Természetszerű, hogy a ruházati márkák folyamatosan keresnek új módszereket arra, hogy minél egyszerűbb, látványosabb módon prezentálják termékeiket a vásárlóknak, és hogy minél nagyobb keresletet generáljanak maguk köré. Itt jön képbe a mesterséges intelligencia, amelynek célja, hogy maximalizálja a vásárlási élményt, és az intelligens automatizálás révén javítsa az értékesítési rendszerek, folyamatok hatékonyságát. Sokan még ma is úgy gondolunk a mesterséges intelligenciára, mint egy jövőben realizálódó, megfoghatatlan fejlesztésre, amit csak komoly szakemberek használnak komoly célokra, például a számítástechnikában vagy az űrkutatásban. De a helyzet az, hogy a mesterséges intelligencia ma már a mi nappalinkból is elérhető, még ha nem is mindig tudjuk, hogy most épp azzal van dolgunk egy új cipő vagy ruha online megvásárlása közben.
De azáltal, hogy az MI-technológia megkönnyíti, árnyalja a divathoz való hozzáférést, a tudatos vásárlást segíti elő, vagy épp ellenkezőleg, ahhoz járul hozzá, hogy még több divatcikket vásároljunk, így még inkább terheljük a környezetünket? A kérdés jogos, a válaszhoz azonban előbb nézzük meg – a teljesség igénye nélkül –, hogy hogyan is van jelen napjainkban a mesterséges intelligencia a legismertebb e-commerce oldalakon.

Termékajánlás vizuális hasonlóság alapján

Biztosan sokunkkal előfordult már, hogy egy webshopban való böngészés alkalmával, adott terméket nézegetve rá kellett ébrednünk: nincs a méretünkben, vagy néhány részlet, esetleg a szín nem az igazi. Az intelligens algoritmusok és az úgynevezett számítógépes látás révén az egyes webáruházak azonban képesek arra, hogy az eredetileg megtekintett termékhez hasonlókat ajánljanak számunkra. Ez a beépített eszköz már a legtöbb webshopban elérhető. Segítségével a vásárlókat további böngészésre bírja, egyúttal segít a tökéletes darab megtalálásában. Az ilyen típusú ajánlások előnye, hogy a legtöbb mesterséges intelligencia megoldással ellentétben nem támaszkodnak viselkedésbeli vagy vevői adatokra, mivel a vizsgált elem vizuális hasonlóságaira összpontosítanak elsősorban.

Termékajánlás magatartás alapján

A digitális fordulattal és az e-kereskedelem megjelenésével a kiskereskedők célja az volt, hogy minél inkább személyre szabják a szolgáltatásaikat és hatékonyan kielégítsék vevőik igényeit. Az MI-alapú ajánlómotorok így hamar nagy népszerűségre tettek szert. Lényegük, hogy egyénre szabott termékjavaslatokat nyújtanak, de itt már ez a felhasználói magatartási adatok alapján történik. A Nordstromhoz hasonló cégek már integráltak ilyen motorokat, és leginkább más felhasználók viselkedésén alapuló ajánlásokat nyújtanak, például „mások ezeket nézték meg” vagy „ez neked is tetszeni fog” felütéssel. Ilyen ajánlásokkal egyébként a médiaiparban, az internetes magazinokon vagy akár a Netflixen is találkozhatunk. Kombinálható vizuális egyezés alapján történő ajánlással is, amelyek termékadatokon alapulnak.

Virtuális asszisztensek és chatbotok

A mesterséges intelligencia divatiparra gyakorolt hatásának egyik leginkább kutatott területe a chatbotok vagy virtuális asszisztensek világa. Ezek révén „szóba elegyedhetünk” az adott webáruházzal; így olyan érzésünk lehet, mintha valaki éjjel-nappal ott ülne és várná, hogy segíthessen az egyéni preferenciánkhoz leginkább illő termékek kiválogatásában. Ez azért nem pontosan így van. A chatbotok, virtuális asszisztensek adatokkal vannak felruházva, és folyamatosan monitorozzák a viselkedésünket, interakcióinkat. Az adatok gazdagítása javítja az algoritmusok működését, így még relevánsabb ajánlásokat tud nyújtani a rendszer, ami természetesen hozzájárul a bevételek növekedéséhez. Az ASOS-nak például sikerült 300 százalékkal növelni az eladásait a chatbot használatával, a szolgáltatás pedig egyre elterjedtebbé válik a divatiparban is.

Vizuális keresés

Idén nyáron az Amazon jelentős összeget fektetett a képalapú keresés fejlesztésébe. A „StyleSnap” lényege, hogy a vásárlók feltölthetik a kedvenc ruhadarabjaikat ábrázoló képet, a rendszer pedig a képen látható ruhához leginkább hasonlító termékeket ajánlja fel számukra. Az olyan hatalmas kínálattal rendelkező divatkeresők, mint például a GLAMI, szintén fontosnak tartják a vásárlási folyamatok egyszerűsítését; nem kell többé vadászni az egyes kategóriákban és kulcsszavakat sem szükséges használni: a mesterséges intelligenciával fejlesztett rendszer a vizuális keresés segítségével támogatja a vevőket. A felhasználók csak feltöltik a korábban a netről lementett képeket, a rendszer pedig biztosítja a képen látható termékhez leginkább hasonlító alternatívákat. A vásárlók mobileszközökön és táblagépeken is használhatják a képes keresést. A GLAMI vizuális keresés szolgáltatásának legnagyobb előnye, hogy a funkció nem korlátozódik egyetlen üzletre, hanem a divatkeresőn fellelhető mind az egymillió terméket érinti.

Virtuális személyi stylist

Ugyanaz a ruhadarab általában eltérően illeszkedik a különböző testtípusokhoz – ez pedig talán az online vásárlás egyik legnagyobb kihívása. Az USA-ban a kiskereskedők 20-40 százalékos visszatérítést könyvelnek el a netes értékesítés során, ennek elsőszámú oka pedig az, hogy a megrendelt termék nem jó méretben. Erre nyújt megoldást például a Stitch Fix virtuális személyi stylistja. A mesterséges intelligencia használatával ezek az eszközök megtanulják, hogy mik a legmegfelelőbb variációk az egyes vásárlóknak testtípusuk és egyedi stílusuk szerint. A vevőknek csak annyi a dolga, hogy kitöltik a profiljukat. Ezután a rendszer a számukra legjobbnak vélt termékeket ajánlja fel, majd a hús-vér stylist választja ki a végső, ajánlott termékeket. Minél több adatot gyűjt a virtuális személyi stylist a különféle testtípusokról és arról, hogy az ügyfelek mit tartanak meg és mit küldenek vissza, annál pontosabbak lesznek ezek az ajánlások.

Összefoglalva, és reagálva a fentebb feltett kérdésre, hogy a mesterséges intelligencia vívmányai használnak vagy ártanak-e a környezetnek, ezt pontosan nehéz megállapítani. Noha minden új termék vásárlása hozzájárul a környezetszennyezéshez, a virtuális döntéstámogató megoldások segíthetnek egy tudatosabb vásárlási morált kiépíteni. Általuk talán lecsökkenthető a feleslegesen megvásárolt divatcikk és a visszaküldések száma, ami hosszabb távon egy fenntarthatóbb fogyasztás irányába vezet.

(forrás: forbes.com, catchoom.com)
hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
hirdetés
hirdetés

Kiadónk társoldalai

hirdetés