hirdetés
hirdetés

Smart City

Az első intelligens parkolási rendszer Kecskeméten

Pénteken átadták a kecskeméti Kálvin téren a Nemzeti Mobilfizetési Zrt. által kiépített intelligens parkolási rendszert, amely valós idejű parkolóhely-foglaltsági adatokat szolgáltat mind a közlekedők, mind az üzemeltetők részére. A Nemzeti Smart City Technológiai Platformhoz kapcsolódó kecskeméti pilot projekt sikeres működése esetén a kiépített technológia intelligens városi megoldásként számos magyar város közterületi parkolását egészítheti ki.

hirdetés

Az intelligens parkolási rendszerek ma már elengedhetetlen részei az intelligens város projekteknek, jelentős mértékben képesek katalizálni a városfejlesztési törekvéseket. A modern közterületi parkolás kezelése túlmutat a kihelyezett parkolójegykiadó-automaták kérdéskörén. A parkolásmenedzsmentnek számos feladatot kell teljesítenie, többek között a közlekedés során felmerülő, releváns információkat kell eljuttatnia a felhasználók számára, illetve korszerű megoldásokat kell biztosítania a rendszer üzemeltetéséhez, monitorozásához.

A pilot projekt a világ számos nagyvárosában kísérleti jelleggel már működő technológiát használt fel a Kálvin téren alkalmazott parkolásirányítási rendszer kiépítésekor. Az egyes parkolóhelyek foglaltságáról származó adatok alapján már a behajtási pontokon elhelyezett kijelzők tájékoztatják a járművezetőket a szabad helyek számáról, megkímélve őket a felesleges utak megtételétől, és csökkentve ezzel a környezet levegő- és zajterhelését.

Az átadott smart city megoldás a Nemzeti Smart City Technológiai Platform első pilot projektje, amelynek egyik lehetséges „végterméke”  már a felhasználók számára is szabad szemmel látható. A projekt hazai egyediségét az adja, hogy a kecskemétihez hasonló, közterületi, szabadtéri parkolóhelyfoglaltság-figyelésén alapuló  intelligens parkolási rendszer még nem működik hazánkban. Ráadásul a kecskeméti pilot esetében a közterületre olyan vezeték nélküli szenzorok kerültek telepítésre, amelyek nem igénylik a kommunikációhoz és az energiaellátáshoz szükséges fizikai infrastruktúra kiépítését sem.

A parkolóhelyekre érzékelőt építettek be, amely jelzi, hogy áll-e felette jármű (forrás: Nemzeti Mobilfizetési Zrt.)
A parkolóhelyekre érzékelőt építettek be, amely jelzi, hogy áll-e felette jármű (forrás: Nemzeti Mobilfizetési Zrt.)

A pilot projekt keretében az 57 darab parkolóhelyre telepített  szenzoros érzékelő által biztosított információk egy adatkezelő rendszer segítségével jelennek meg a parkoló bejáratánál levő két LED-es kijelzőn. Az adatok on-line rendelkezésre állnak mind a kecskeméti önkormányzat, mind a pilot projektet megvalósító Nemzeti Mobilfizetési Zrt. számára a rendszer működésének állandó figyelemmel kísérése és az adatok kiértékelése érdekében.Lehetőség van arra, hogy a rendszer adatai további feldolgozásra kerüljenek, így például már most nyomon követhető online is, hogy egy-egy konkrét parkolóhely a Kálvin téren szabad vagy foglalt.

Az autósok és az üzemeltetők mellett az önkormányzat is egyértelmű képet kap a város parkolási helyzetéről. A parkolóhelyek foglaltságának valós idejű monitorozásából származó adatok felhasználásával az önkormányzatnak így lehetősége van a tényleges helyzetet mutató elemzések készítésére, amelyek a parkolási szabályozással, a zónák és a díjak megállapításával kapcsolatos döntéshozást támogatják. A szenzorok által szolgáltatott adatok a parkolásgazdálkodás megtervezése során is jól hasznosíthatók, és további kontroll-lehetőséget biztosítanak a parkolási bevételek nyomon követésénél.

(forrás: Nemzeti Mobilfizetési Zrt./GyártásTrend)
hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
hirdetés
hirdetés

Kiadónk társoldalai

hirdetés