hirdetés
hirdetés

E-mobilitás

Automatizált gyorstöltő rendszer elektromos buszokhoz

Az ipari szabványok alapján tervezett, 4-6 perces töltési idejű megoldás károsanyag-kibocsátás mentessé teheti a nagyvárosok folyamatos buszközlekedését. 

hirdetés

Az ABB bejelentette, hogy olyan automatizált gyorstöltő rendszert hoz forgalomba, amelynek köszönhetően az elektromos városi buszok a hét minden napján 24 órán át közlekedhetnek, így lehetővé válik az emissziómentes városi buszközlekedés megteremtése. A járműtetőre telepített automatizált csatlakozással és jellemzően 4-6 perces töltési idővel rendelkező rendszer könnyen beilleszthető a meglévő buszjáratok hálózatába, amelyek végpontjain, végállomásain, járműtelepein és/vagy közbenső megállóiban gyorstöltőket építenek ki. A 150, 300 vagy 450 kW töltési teljesítményű moduláris kialakítású rendszer néhány perc alatt bármilyen típusú buszt képes feltölteni annyi energiával, amennyivel az adott jármű egész nap folyamatosan közlekedhet belvárosi útvonalán.        

A légszennyezés szintjének növekedésével, és a lakosság tiszta közlekedés iránti elkötelezettségének erősödésével az elektromos városi buszok kiváló lehetőséget kínálnak a városi életminőség javítására, illetve alkalmazásukkal csökkenthetők az üzemeltetési költségek is. Az ABB automatizált gyorstöltő rendszere megoldja az emissziómentes elektromos buszok szélesebb körű elterjedésével kapcsolatos főbb problémákat: így a hosszú töltési idő és az egy feltöltéssel megtett rövid távolság okozta gondok már a múlté.

Gyakorlatias, nemzetközi ipari szabványokon alapuló megoldás

Az ABB automatikus töltőrendszere az IEC 61851-23 jelű, a gyors töltésű elektromos járművekre vonatkozó szabványon alapul. A szabványnak való megfeleléssel a megoldás megfelelő biztonsági rendszereket tartalmaz, az elektromos konstrukció összhangban áll az előírásokkal, a rendszerek architektúráját és üzemelési elvét a jövőben a szélesebb járműipari közösség is támogatja. A robusztus kialakítású, automatizált csatlakozás egy áramszedőn alapul: a jól bevált rendszert széles körben alkalmazzák vonatokon, villamosokon és metrókon is, de esetünkben az áramszedőt („pantográf”) fordított helyzetben szerelik fel, és egy tetszetős megjelenésű oszlopon építik ki. Amikor a busz megérkezik a töltőpontra, a busz és a gyorstöltő között vezeték nélküli kommunikációs kapcsolat létesül, majd az áramszedő automatikusan leereszkedik. A szükséges biztonsági ellenőrzéseket követően a rendszer elvégzi a jármű gyorstöltését.

Gyorstöltés a járműtetőre telepített automatizált csatlakozással (forrás: ABB)
Gyorstöltés a járműtetőre telepített automatizált csatlakozással (forrás: ABB)

Az ABB automatizált megoldása bármely elektromos busznál alkalmazható, feltéve, hogy a járműtetőre felszerelték a megfelelő interfészt. A fordított pantográf-csatlakozás lehetővé teszi, hogy a buszoknál alacsony költségű, kis tömegű tetőre telepíthető interfészt alkalmazzanak, amely 4 darab egyszerű kivitelű, mintegy 10 kg tömegű érintkezősínből áll. Ezzel a kialakítással az elektromos buszt gyártók csökkenthetik a jármű tömegét, javíthatják az energiahatékonyságot, és költséghatékonyabb elektromos buszt tervezhetnek.  Az ABB töltési megoldás „vonzerejét” az elektromos buszok gyártói is visszaigazolták. 

Összekapcsolhatóság és távoli felügyelet

A magas üzemidő és a gyors reagálású szerviz kulcsfontosságú tényező a nagy járatsűrűségű elektromos buszvonalak esetében. Az ABB automatizált gyorstöltőjét együtt kínálja majd a vevőknek a már jól bevált csatlakoztatási megoldásaival, amelyek között ott találjuk a távdiagnosztikát, a távfelügyeletet és az “over-the-air” szoftverfrissítést is.  A világszerte több mint 3000 webre csatlakozó DC (egyenáramú) gyorstöltőt üzembe helyező ABB már bizonyította, hogy a csatlakozási megoldásokat tartalmazó termékcsomagja segítségével a világ bármely pontján az iparágban vezető üzemidő-mutatókat és gyors reagálású szervizszolgáltatásokat tud biztosítani.

Az ABB gyorstöltő rendszerét először a Belgiumban tartott Busworld 2015 kiállításon mutatták be a nagyközönségnek. 

(forrás: ABB/GyártásTrend)
hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
hirdetés
hirdetés

Kiadónk társoldalai

hirdetés