hirdetés
hirdetés

Elektromobilitás

A zöld rendszámon túl

Milyen kedvezményeket kaphatnak azok, akik zöldebb flottára váltanak?

Az autózás jövőjével kapcsolatban sokat hallhatunk arról, hogy az elektromos fejlesztések előbb-utóbb kiváltják a hagyományos belső égésű motorral szerelt járműveket. Ebbe az irányba mutatnak a vezető autógyárak fejlesztései, illetve az is, hogy a környezetkímélő közlekedési technológiák egyre olcsóbbá válnak.

hirdetés

Ám a fentarthatóság nem csak technológiai szempont – egyre több ország lát lehetőséget a szabályozórendszer átalakításában arra, hogy zöldebb jövőt teremtsen állampolgárai számára. Így különböző adókedvezményekkel, támogatásokkal és pályázatokkal ösztönzik a magánszemélyeket és a vállalati szektort arra, hogy inkább elektromos járműveket vásároljanak. A hibrid és teljesen elektromos hajtásláncú autók pedig nem csak a vásárlás pillanatában jelenthetnek költségmegtakarítást: bizonyos kedvezményekkel, illetve a fogyasztás csökkenésével egész élettartamuk során olcsóbbak lehetnek. Tekintsük át, milyen kedvezményekkel számolhatnak azok, akik Magyarországon tennének egy lépést a zöldebb autózás felé.

Az a bizonyos zöld rendszám

Zöld rendszámot jelenleg azok az új autók kaphatnak, amelyek teljes mértékben elektromos meghajtással rendelkeznek, vagy olyan plug-in hibridek, amelyek elektromos hatótávolsága legalább 25 km. Ide tartoznak továbbá azok a hatótávnövelő belső égésű motorral szerelt kocsik is, amelyek minimum 50 km út megtételére alkalmasak elektromos hajtással. Tehát egyáltalán nem arról van szó, hogy zöld rendszámot csak a teljesen elektromos személyautók kaphatnának. Megkülönböztetésük célja elsősorban az, hogy bizonyos kedvezmények igénybevételekor (pl. parkolás) könnyebb legyen ellenőrizni a jogosultságot. A zöld rendszám azonban rendszeres viták kiváltója, és folyamatosan hallhatunk arról is, hogy a kedvezmények korlátozására kell számítaniuk a tulajdonosoknak.

Jedlik Ányos-terv 2.0

A tervezet értelmében módosulhat a zöld rendszámok kiosztására vonatkozó szabályozás. Ugyanis a rendszert több szakértő is igazságtalannak tartja, hiszen zöld rendszámot kap a jelenlegi rendszerben egy zéróemissziós apró városi autó ugyanúgy, mint egy nagy méretű és nagy teljesítményű benzinmotorral szerelt hibrid terepjáró. Beláthatjuk, igen nagy és mérhető különbség van a két modell kibocsátása között, így szükségszerű a szabályozás észszerűbbé tétele is.

Támogatott lehetőség

Ha valaki épp új autó vásárlásán gondolkodik – legyen szó magánhasználatú járműről vagy cégautóról –, az elektromos meghajtású modellek mindenképpen alternatívát jelentenek a hagyományos motorral szereltek mellett. A kezdeti beruházás mértékét csökkentendő állami támogatásra pályázhatnak a vásárlók. Az Innovációs és Technológiai Minisztérium ráadásul az eddigi támogatási rendszer fejlesztését jelentette be februárban. Ennek értelmében a jövőben a kis és olcsóbb, tisztán elektromos hajtású autókra vonatkozó kedvezmény mértékét növelni kívánják. Az összeg eddig sem volt elenyésző, egy-egy új autó vásárlását másfél millió forinttal támogatta eddig a tárca, azonban májustól nagyobb állami támogatásra számíthatnak a vásárlók. A döntést az elektromos autók magas vételára (a kategóriájukban kapható hagyományos motorral szerelt modellekhez képest), illetve az elektromobilitás részesedésének növelésére vonatkozó törekvés indokolja.

Mennyire nulla a zéró?

Az elektromos autókra sok esetben úgy tekintünk, mint károsanyag-kibocsátás nélkül üzemelő járművekre, ám ez az állítás sajnos túlzás. Az elektromos autók előállítása, az akkumulátorok gyártása, illetve a későbbi megsemmisítése ugyanúgy környezetterhelést jelent, mint bármely más személyautó előállítása. Ugyanakkor az üzemeltetésük nem jár lokális környezetterheléssel – viszont a felhasznált villamos energia előállítása igen.
A városi levegő azonban tisztább lehet, amennyiben az elektromos autózás teret hódít a hagyományos üzemanyagokat fogyasztó autókkal szemben. Ez pedig az ott élők szempontjából egyáltalán nem elhanyagolható érv az ilyen járművek használata mellett. Ugyanakkor azok a plug-in hibridek, amelyek az elektromos motor munkáját nagy teljesítményű belső égésű motorokkal egészítik ki, már egyáltalán nem jelentenek ilyen előnyt a városi levegőminőség javítása szempontjából.

Előny a városban

Az elektromobilitás ösztönzése a kormányzat részéről nem merül ki a vásárlást támogató kedvezmények biztosításában. Az egyik legtöbbet vitatott előny, amelyet a „zöld rendszámos” autók tulajdonosai élvezhetnek, az ingyenes parkolás. A szakértők szerint a szabályozás túlságosan engedékeny ebből a szempontból és az egyébként is kritikus fővárosi parkolási helyzetet tovább bonyolítja. Épp ezért az elemzők a parkolási kedvezmény változtatására számítanak, így csak az ingyenes parkolás miatt semmiképp nem éri meg elektromos autót vásárolni. A parkolás mellett praktikus előnye még az elektromos autónak a városszerte könnyen elérhető töltőhálózat. Így az egyelőre ingyenes parkolás közben biztosítható az utazás folytatásához szükséges töltöttségi szint elérése. Hasonlóan, a lakóhelyhez közel telepített töltőállomásokat is kihasználják az elektromosautó-tulajdonosok, ráadásul a gyártók külön figyelmet fordítanak arra, hogy olyan konstrukciókat hozzanak létre, melyek lehetővé teszik a biztonságos otthoni töltést is.

Kedvezményes adózás magánszemélyek és vállalatok számára

A zöld rendszámú autók tulajdonosai további adókedvezményekben részesülnek. Így mentesülnek a teljesítményadó-fizetési kötelezettség alól, nem kell átírási illetéket fizetniük, és regisztrációs adót sem az ilyen járművek után. Ez autónként több százezer forintos költségmegtakarítást jelenthet, ugyanis a regisztrációs adó mértéke akár a kétszázezer forintot is elérheti, a vagyonszerzésiilleték-mentesség további 120-250 ezer forint, a teljesítményadó (korábban súlyadó) fizetése alóli mentesség pedig évente akár 25-50 ezer forint kedvezményt jelent. A cégekre ezenfelül érvényes továbbá, hogy nem kell cégautóadót fizetniük (ez egy 200 lóerős autó esetében több mint 260 ezer forint évente), ez a kedvezmény pedig egyre több vállalat számára teszi vonzóvá az elektromos flotta fenntartását. Az elektromos autók iránti kereslethez a legnagyobb hazai lízingvállalatok és flottaszolgáltatók is alkalmazkodnak: ma már számos elektromos modell közül választhatnak a fenntarthatóság mellett elkötelezett szervezetek.

Így egy 10 elektromos autóból álló flotta vásárlása kb. 4,5 millió forinttal kerül kevesebbe, mint közepes teljesítményű belső égésű motorral szerelt autókból. Ehhez hozzáadódik továbbá az éves szinten teljesítmény- és cégautóadó-mentességből származó megtakarítás, ami kb. 3 millió forint az elektromos járművek esetén. Tehát csupán az adókedvezményekkel egy új autó ára is megspórolható a vállalat számára.
Érdemes élni a lehetőséggel, ugyanis az autó fenntartási költségeit ezek az adókedvezmények tovább csökkentik. A kedvezményes adózás, illetve a vásárlási támogatás pedig mind azt a célt szolgálják, hogy még több elektromos kocsi jelenjen meg az utakon, ezzel elősegítve a kitűzött hazai és uniós célok elérését.

Olcsóbb fenntartás – hosszú távú befektetés

Az elektromos autók magas árát leginkább a fenntartás során megtakarított költségek kompenzálhatják. Mivel a tisztán elektromos hajtásláncú modellek esetében nincs szükség a hagyományos olajszármazékok használatára, a tankolás mint folyamatos (és viszonylag magas) költség kiesik. A karbantartási és szervizelési ráfordítások a legtöbb esetben szintén nem jelentenek többletterhet egy hagyományos belső égésű motorral szerelt autóhoz képest. Így pusztán a fenntartáson is spórolhatnak a tulajdonosok, a legtöbben pedig pont ezzel érvelnek az elektromos autók mellett.

Környezettudatosság: a jövő eszméje

Az elektromobilitás nemcsak cél a jövőre nézve, hanem eszköz is a fenntarthatóságban. Szerepe még úgy is kimagasló, hogy egyelőre vitás kérdést jelent az elektromos autók használata a károsanyag-kibocsátás szempontjából. Azonban egyre többen gondolják úgy, hogy a lokális terhelés csökkentése érdekében érdemes egy kis méretű, tisztán elektromos járművet választani a mindennapokhoz. Az elektromos hajtásláncok fejlesztése pedig számos gyártót inspirál, így számíthatunk arra, hogy a jövőben még hatékonyabb elektromos járműveket használhatunk az utakon.

Kun Zsuzsanna
a szerző cikkei

hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
hirdetés
hirdetés

Kiadónk társoldalai

hirdetés