hirdetés
hirdetés

Minőség

Ember és szoftver a minőségbiztosításban

Legyen szó autóipari beszállítóról, gyógyszergyártóról, ipari termelőről, a minőségbiztosítás nem csupán üzleti, hanem erkölcsi szempontból is fontos. Gondoljunk bele például abba, hogy egy autóipari beszállítóknak gyártó kisüzem részéről is mekkora a felelősség, hiszen egy hibás alkatrészük emberéleteket követelhet. Milyen rendszerek és folyamatok biztosítják az életbevágóan fontos minőséget a hazai kkv-szektorban?

hirdetés

A vásárló számára a minőség használhatóságot és tartósságot jelent, ezeknek egyszerre és optimálisan kell meglenniük egy termékben. A kiváló minőség eléréséhez egy vállalat számára elengedhetetlen, hogy ezt üzleti céljának tekintse, tehát a nívó ne hozzáadott érték, hanem alapkövetelmény legyen. A minőség javítása tekintetében a vállalat dolgozói alkotják a legfontosabb erőforrást, hiszen az nem csupán a végtermékre vonatkozik, hanem a dolgozók munkavégzésére, ennek körülményeire is. A minőségbiztosítás szempontjából fontos, hogy a munkafolyamatokat a lehető leghatékonyabban lehessen elvégezni. Ennek kialakítása a vállalatirányítás felelőssége, ahogy a folyamatos képzés biztosítása is.

ISO 9001 – a józan ész szabványa

Patonai Ágnes, a p2m Consulting Kft. főként a kkv-szektorra fókuszáló minőségbiztosítási tanácsadója szerint egy jó gondolkodású cégvezető önmagától is alkalmazza azokat a szabályokat, amelyeket az ISO 9001-ben összegyűjtöttek és lefektettek. „Bármilyen cég, legyen az autóipari beszállító vagy gyógyszeripari vállalat, kisvállalkozás, ügyvédi iroda, ha működni akar, akkor figyelmet fordít arra a menedzsmentszabványra, amelyet az ISO 9001 lefektet. Ez a norma összegyűjti, hogy mivel kell foglalkoznia egy cégnek a minőségbiztosítás érdekében, de azt nem, hogy hogyan.

Patonai Ágnes minőségbiztosítási tanácsadó: „Minden minőségbiztosítási rendszer annyit ér, amennyit használnak belőle.”
Patonai Ágnes minőségbiztosítási tanácsadó: „Minden minőségbiztosítási rendszer annyit ér, amennyit használnak belőle.”

Előírás, hogy a munkatársak tudását szinten kell tartani, de abba nem szól bele, hogy ezt milyen módon teszik, hiszen más képzést kíván egy operátor, aki mindennap megkapja az eligazítást, hogy miből, mivel, mennyit és hogyan kell legyártani, mint egy ügyvédi irodánál foglalkoztatottak, vagy egy olyan cégnél, ahol mérnökök dolgoznak, és egyetemi posztgraduális képzésekkel fejlesztik a humán erőforrást. Cégvezetőként is hiszek abban, hogy az ismeretek fejlesztése és a kihívásokra adott különböző válaszokra való nyitottság a minőségi munka titka” – mondja a tanácsadó.

Négyzetrácsos füzet vs. szoftver

A humán erőforráson túl az adatrögzítés, ennek feldolgozása és felhasználása a minőség javítása érdekében a másik legfontosabb pillér. Egy vállalat a józan ész logikáját követve nem feltétlenül dokumentálna mindent, de a nyomonkövethetőség a gyártóiparban, főleg az autóipari szektorban különösen fajsúlyos, hiszen érkezhet olyan reklamáció, amely egy kkv létébe kerülhet. „Az adatok pontos, rendszeres bevitele, feldolgozása fontos, de nem minden esetben a legfontosabb. Régen, amíg nem voltak a maihoz hasonló vállalatirányítási rendszerek – szoftverek –, addig is volt gyártásirányítás, csak négyzetrácsos füzetben vezették a legszükségesebb adatokat. Ma is léteznek olyan folyamatok, amelyek szemrevételezéssel és jegyzetfüzetbe húzott strigulákkal teszik megvalósíthatóvá a minőséget, mert például a robottechnológia kiépítése nem lenne gazdaságos, vagy éppen mire a big data eredményei létrejönnének, már rég kiszállítottak több millió hibás terméket” – folytatja Patonai Ágnes. A vállalatirányítási szoftverek – amilyen például a kkv-szektorban népszerű QPR- (Quality Performance Review) program – nagyban segítik, hogy a gyártási folyamatban a lehető legkorábban észleljék a hibát, és beavatkozzanak.

Az üzleti folyamatok teljes körű menedzselésére képes szoftver képernyőképe
Az üzleti folyamatok teljes körű menedzselésére képes szoftver képernyőképe

A QPR egy teljes körű üzleti folyamatmenedzsment-rendszer a folyamatok újjászervezésére, következetes fejlesztésére, a minőségirányításra, valamint az ellátásilánc-menedzsment, a tudásmenedzsment és más fejlesztési kezdeményezések és projektek támogatására. A megbízási minőség nyomon követésének egyik elsődleges eszköze annak biztosítására, hogy a gyártás során betartsák a vonatkozó szakmai standardokat. Felméri a megbízási teljesítményt a gyártási folyamatban részt vevő részlegeken, valamint azonosítja a termék minőségének javítására adódó lehetőségeket. „Minden minőségbiztosítási rendszer annyit ér, amennyit használnak belőle. Ha egy ilyen rendszernél nincs megadva, hogy kinek milyen adatot kell feltöltenie, mit rögzítsen, akkor azok a készségek elvesznek, amelyek nagyban növelik a minőségi termék előállításának lehetőségét” – hangsúlyozza újra az emberi tényező fontosságát Patonai Ágnes.

Prioritás: minőség, idő, pénz

„Az idő és a pénz fontos egy vállalkozás életében, de a minőség rovására nem mehet – emeli ki a Tier 2-es autóipari gyártó, az érdi GIA Form Kft. ügyvezetője, Gaszt Attila is a minőségbiztosítás elsődlegességét: „Minőségbiztosítás nélkül – amely a folyamatokra és a termékekre egyaránt vonatkozik – nem lehet a szállítási határidőket tartani, vagy reklamáció a következménye, tehát a gyártásban prioritást a minőség élvez, ezt követi csak az idő és a pénz.” Az autóipari beszállítók felé a vevői oldalról óriási az elvárás, az optimális minőségbiztosítás érdekében a teljes beszállítói láncot végig kell tudni követni. „A gyártott, a szerelt és a beépülő anyagról is tudni kell, hogy melyik miből, hol, hogyan épült fel. Ez a termékfelelősség, amely azt jelenti, hogy az autókba szerelt termékek pontosan olyan minőségűek lesznek, mint a specifikációban leírtak. Nagyon komoly anyagi következményei vannak, ha egy beszállító, gyártó nem tartja be a rögzítetteket. Például ha egy nyolcezres darabszámú rendelésben találnak kettő hibás terméket, azonnal visszahívnak minden darabot, és a teljes mennyiség visszakerül válogatásra. Ez óránként több tízezer eurós leállást jelenthet. Üzemünk a VDA (Német Autóipari Szövetség) szabványai alapján működik, a minőségi elvárás nulla hibaszázalék, de szerződésünk szerint egymillió darabból ötven lehet hibás. Ám ezek az elemek természetesen nem épülnek be egyetlen termékbe sem” – fejtegeti Gaszt Attila.

Szabvány a falon, audit a gyakorlatban

Ahol ISO 9001 minősítést láthatunk, ott biztosak lehetünk benne, hogy van termék-, szolgáltatásfejlesztés, illetve -tervezés, és ezt a szabványban rögzített módon végzik. A certifikációban leírtak megvalósulását vevői és felügyeleti auditok során folyamatosan ellenőrzik. Háromévente kell megújító, évente felügyeleti auditot, év közben – akár havonta – pedig vevői és belső auditokat tartani. A vevői verifikációk sokszor szigorúbbak a felügyeleti szervekéinél, a vizsgálódók ezres nagyságrendű listával érkeznek, és végül nem a falon lógó tanúsítványok alapján hosszabbítanak szerződést, adnak újabb megrendelést, hanem annak alapján, amit tapasztaltak látogatásuk során a gyártónál, szolgáltatónál. A validálás hátterében ma már leggyakrabban egy szoftver és egy szakembergárda áll, és gyakorlatilag az autókkal együtt fejlődik a technikai támogatás. Ez utóbbi az irányítási szoftvereket és a különböző módszerek jelenti, amelyek segítségével benne lehet maradni az egyre élesebb minőségi versenyben.

Trapp Henci
a szerző cikkei

hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
hirdetés
hirdetés

Kiadónk társoldalai

hirdetés