hirdetés

Berlin Juhász Imre cikkei

#1
2017-07-12 12:01:00

Az alacsony kamatlábak és az olajtermékek ugyancsak alacsony árszínvonala serkentő hatást gyakorol a világ, és ezen belül Németország autóiparára; ugyanakkor az Egyesült Királyságnak az Európai Unióból tervezett kilépése, valamint az amerikai és a kínai viszonylatban felmerülő kereskedelmi viták komoly politikai kockázatokkal terhelik az ágazatot.

#2
2017-02-20 14:01:00

Február közepén bombaként robbant a hír: az amerikai General Motors (GM) és a francia PSA megállapodásra készül az Opel autógyárnak a francia konszern által történő átvételéről. A tervek szerint maradnak a németországi gyárak, de a munkavállalók bizonytalanok.

#3
2016-12-14 16:12:00

Az év vége közeledtével Matthias Wissmann, a Német Autóipari Szövetség (VDA) elnöke megtartotta az ágazat éves fejlődéséről és aktuális kihívásairól szóló beszámolóját. Az alábbiakban ennek fontosabb megállapításait idézzük.  

#4
2016-11-17 11:00:00

„Ma elképzelhetőnek tartjuk, hogy a világ országaiban az elektromos meghajtású autóknak az összes újonnan forgalomba hozott gépkocsikon belüli részaránya 15 és 25 százalék között fog mozogni” – mondta Matthias Wissmann, a Német Autóipari Szövetség (VDA) november elején Berlinben tartott közgyűlésén. Majd hozzátette, hogy „a fejlődés gyorsul – nem sokkal ezelőtt egyes szakértők még csupán 3 százalékkal számoltak”.

#5
2016-09-05 11:18:00

Egy, a frankfurti székhelyű Újjáépítési Hitelintézet (KfW) megrendelésére a mannheimi Európai Gazdaságkutatási Központ (ZEW) által készített, 2100 öt főnél nagyobb létszámú vállalat megkérdezésén alapuló felmérés szerint a német kis- és középvállalatok a digitalizációs folyamat kezdetén tartanak, és komolyan fennáll lemaradásuk veszélye.

#6
2016-08-09 12:28:00

Az elmúlt években aránytalanul megnövekedett a kínai állami vállalatok fölösleges termelői kapacitása. A pekingi kormány ugyan elismeri a túlzott iparfejlesztés célszerűtlenségét, de a gyakorlatban továbbra sem mutat készséget politikai befolyása mérséklésére.  

#7
2016-08-05 15:14:00

A berlini szenátus, (azaz a tartományi kormány) egy korábbi döntése alapján 2020-tól a helyi közlekedési vállalat (BVG) újonnan csak károsanyag-mentes, azaz elektromos meghajtású járműveket állíthat be a német főváros autóbuszparkjába. 

#8
2016-06-17 12:25:00

A Német Ipari és Kereskedelmi Kamarák Szövetsége (DIHK) a közelmúltban hozta nyilvánosságra az ország iparvállalatai külföldi beruházási aktivitásáról készített legfrissebb elemzését. A felmérés eredményei – a korábbi évekhez hasonlóan – két és fél ezer vállalat megkérdezésén alapulnak.

#9
2016-05-10 15:18:00

Egy megállapodás szerint – előreláthatóan május második felétől kezdődően – a tisztán elektromos meghajtású járművek vásárlását 4 ezer euróval támogatják Németországban. 

#10
2016-05-09 12:12:00

A politika, a gazdaság és a tudomány képviselői egyetértésével széleskörű konszenzus jött létre annak érdekében, hogy 2020-ra egymillió darab elektromos meghajtású autó fusson a német utakon. Ez idő szerint 31 ezer darabnál, más források szerint „50 ezernél is alacsonyabb darabszámnál” járunk, azaz semmiképp sem éri el a négy év múlva elérendő mennyiségnek még az 5 százalékát sem.

#11
2016-03-01 15:05:00

A német ipari és kereskedelmi kamarák idén is elkészítették hagyományos, 27 ezer ipari, építőipari, kereskedelmi és szolgáltató vállalat megkérdezésén alapuló év eleji konjunktúrafelmérésüket. A felmérés eredményei ellentmondásosak: a vállalatok aktuális helyzetmegítélése jobb, mint korábban bármikor, a kamarai szakértők által feltételezett éves gazdasági növekedési dinamika mégis jócskán elmarad az elmúlt évitől. A részletes eredményeket és a következtetések három folytatásban adjuk közre.

#12
2016-01-27 16:43:00

A Németország régi és keleti tartományai között a kilencvenes évek közepére „beállt” fejlettségbeli különbség tartós jelenség marad – vélik mértékadó gazdaságkutató intézetek. Ennek oka abban keresendő, hogy a keleti tartományok az újraegyesülés utáni egy-másfél évtized dinamikus fejlődése után már jó ideje nem tudnak a régi tartományokét meghaladó növekedési ütemet elérni.   

#13
2015-01-06 09:52:00

Az IW kölni gazdaságkutató intézet hagyományos év végi felmérése szerint a német gazdaság mérsékelt optimizmussal tekint a 2015. év elé. A termelés és a forgalom kis mértékben emelkedik, míg a foglalkoztatás minden bizonnyal stabil marad.

#14
2014-12-11 12:00:00

Matthias Wissmann, a Német Autóipari Szövetség (VDA) elnöke jobbnak találja az ágazat aktuális helyzetét, mint a hangulatát. 2014-ben mind a termelés, mind az export, az ágazat össz-forgalma és a foglalkoztatás vonatkoztatásában sikeres évet zár.

#15
2014-12-04 12:30:00

Néhány év és a német autópiac igényeit kielégítő hazai és külföldi autógyáraknak zsugorodó piacra kell felkészülniük. Amiből persze nem következik törvényszerűen az újonnan forgalomba hozott gépkocsik számának azonnali csökkenése, de mégis...

#16
2014-12-04 10:20:00

Az ázsiai országokba irányuló magyar kivitel több mint fél milliárd eurós, az orosz forgalom csökkenésének csaknem kétszeresét kitevő visszaesést mutat, ugyanakkor az EU-partnerországokba irányuló kivitel 6,1 százalékkal emelkedett.

#17
2014-09-16 11:00:00

A 2011 tavaszán bekövetkezett fukushimai atomkatasztrófa és az annak nyomán rövid időn belül beindított és az elmúlt három évben kiteljesedett energiafordulat a nukleárisenergia-mentesség és az alacsony széndioxid-kibocsátás kísérleti terepévé tette Németországot, az Európai Unió legnagyobb és legerősebb gazdasággal rendelkező országát.

#18
2011-08-13 10:16:00

Miközben a világgazdaság még tavaly is a 2008/2009. évi nagy pénzügyi válság hatása alatt szenvedett, Németország az első helyre került a világ nagy befektető nemzetei sorában. Az UNCTAD-nak a múlt év világgazdasági fejlődéséről szóló és a Handelsblatt német gazdasági-pénzügyi napilap által ismertetett éves jelentése szerint a német beruházók fokozott mértékben fordultak a felzárkózó piacok felé.

#19
2011-07-25 08:48:00

Nagy tekintélyű nemzetközi gazdasági-pénzügyi intézmények egybe hangzó véleménye szerint igen kedvezőek a német gazdaság távlati fejlődési kilátásai. A Nemzetközi Valutaalap (IMF) idei éves országjelentésében úgy fogalmaz: „Németország olyan helyzetben van, mint amilyenről a legtöbb ipari ország csak álmodik”.

#20
2011-07-20 14:10:00

Kínában a március végén elfogadott 12. ötéves terv kínál új értékesítési perspektívákat az országba autót exportálni, illetve ott gyártani szándékozók számára.

#21
2011-07-20 09:20:00

Az elmúlt évi erőteljes visszaesés után az idén újra lendületet kapott az orosz autópiac, bár a válság előtti értékesítési rekordot leghamarabb 2013-ban sikerül újra elérni.

#22
2011-07-18 09:00:00

Egy, a közelmúltban megjelent német felmérés szerint a világ vezető autógyárai az elmúlt évben rekordnagyságú összeget fordítottak kutatásra és fejlesztésre. A legjelentősebb német márkák – az egy évvel korábbihoz képest is sokat javítva pozícióikon - egyértelműen az élvonalban találhatóak.

#23
2011-07-06 08:51:00

Az első félév termelési és exporteredményei alapján megalapozott remény van arra, hogy két évvel az ágazat egyes vállalatait meglehetősen eltérő módon érintő világgazdasági válság után ismét rekordévet zárjon a német autóipar.

#24
2011-06-21 11:53:00

A világ gép- és berendezés-értékesítésében 2010-ben 27 százalékos részesedéssel továbbra is Kína áll az élen.

#25
2011-06-15 08:36:00

Első, új beosztásában töltött napja kellemes élményként maradhat meg Philipp Rösler, Németország május közepén hivatalba lépett gazdasági és technológiai minisztere emlékezetében.

#26
2011-04-26 12:54:00

A magyarországi ipar német gazdaságtól való függősége, többek között az intenzív beszállítói kapcsolatok folytán meghatározó jelentősége van annak, hogyan alakul a belátható jövőben Európa vezető gazdasági hatalma vállalatainak exportja, illetve nemzetközi aktivitása.

#27
2011-04-14 09:12:00

2010-ben a világ országaiban újonnan forgalomba hozott személygépkocsik száma meghaladta a 61,7 milliót, azaz 12 százalékkal növekedett az egy évvel korábbihoz képest. De vajon milyen irányban változnak az értékesítési mutatók az elkövetkező időszakban, és milyen különbségek mutatkoznak majd az egyes régiók között?

#28
2011-03-03 10:50:00

A német gép- és berendezésgyártók a korábban feltételezettnél gyorsabban és erőteljesebben jutottak túl a válságon, bár a 2009. év hatalmas visszaesése után még mindig messze vannak attól, hogy újra elérjék a válság előtti utolsó „békeévben” elért teljesítményt.

#29
2011-01-24 09:41:00

A német vásártársaságok múlt évi eredményei és idei kilátásai tökéletesen visszatükrözik a német gazdaság tavalyi fejlődését és ez évi várakozásait.

#30
2010-12-21 08:05:00

A mögöttünk levő másfél-két évben ismét bebizonyosodott, hogy a világ ipari termelése és az iparinyersanyag-árak egymással szoros összefüggésben vannak, s egymással ellentétes irányba mozdulnak.

#31
2010-12-13 08:40:00

Tíz évvel ezelőtt az akkor 15 tagállamból álló Európai Unió azt a célt tűzte ki maga elé, hogy a kutatásra és fejlesztésre fordított (állami és vállalati) kiadások nagyságát a bruttó hazai termék 3 százalékára emelik. Ma már tudjuk, hogy ezt a célt nem sikerült elérni. 

#32
2010-11-29 12:07:00

Egy, a közelmúltban megjelent tanulmány szerint a válság miatt elszenvedett forgalom- és nyereségcsökkenés ellenére a világ, ezen belül Németország vezető iparvállalatainak többségénél minimális mértékben esett vissza a jövő eredményeit megalapozó kutatási és fejlesztési tevékenység.

#33
2010-11-22 15:00:00

„Közös fáradozással el fogjuk érni, hogy Mecklenburg-Elő-Pomeránia és Szász-Anhalt, Brandenburg, Szászország és Türingia csakhamar virágzó vidékké változzon, ahol megéri élni és dolgozni.” 2010 őszén, a német újraegyesülés 20. évfordulóját ünnepelve, újból idézték Helmut Kohl, az „egység kancellárja” július 1-jén, a valuta-, a gazdasági és a szociális unió létrejötte alkalmából elhangzott tévébeszédét.

#34
2010-11-22 14:55:00

A korszerű termékválasztékot kínáló keletnémet gépipar a felzárkózó országok további fellendülésében, s a termékei iránti kereslet töretlenségében bizakodik.

#35
2010-10-11 14:35:00

Az új évezred első évtizedében Európából Ázsiába tevődött át a világ autótermelésének súlypontja. Az öreg kontinens országai közül csak Németország autógyárai tudtak úgy-ahogy lépést tartani az Európán kívüli versenytársakkal.

#36
2010-09-23 15:03:00

A júliusi értékesítési adatok megismerésekor kellemetlen meglepetés érte a kínai exportban és/vagy összeszerelésben érdekelt autógyárakat és autókereskedőket. Az értékesítési darabszám alakulása arra sarkallja az ágazat szereplőit, hogy ne csak a világ legnépesebb országában törekedjenek piaci pozícióik bővítésére.

#37
2010-09-18 07:45:00

A német külkereskedelem leggyorsabb, legdinamikusabb fejlődéssel járó időszakaira emlékeztet az a nyár végén nyilvánosságra hozott elemzés, melyet az ipari és kereskedelmi kamarák szövetségének szakértői a világ 80 országában működő vegyes kamarák prognózisai alapján készítettek.

#38
2010-08-13 06:10:00

A német közútijármű-gyártók a vártnál gyorsabban lábaltak ki a válságból, ami a magyarországi beszállítóipar Németországba és harmadik országokba irányuló exportlehetőségeire is pozitív hatást gyakorol.

#39
2010-08-02 06:00:00

A kölni gazdaságkutató intézet július elején nyilvánosságra hozott tanulmánya szerint az OECD 31 országából 24-ben támogatják adókönnyítésekkel a vállalatok kutatási-fejlesztési tevékenységét. Németország nem tartozik ezen országok közé, noha a projekttámogatás és az adózási eszközökkel történő támogatás együttes alkalmazása nagyban hozzájárul egy ország versenyképessége és vonzereje növeléséhez.

#40
2010-06-08 14:00:00

A tavaly október végén hivatalba lépett új német keresztény-liberális kormánykoalíció egyik legszélesebb körben vitatott döntését hozta meg azzal, hogy megváltoztatta a korábbi, eredetileg még a kettővel korábbi, szociáldemokrata-zöld kormánykoalíció által az atomenergia-termelés fokozatos megszüntetéséről szóló döntést.

#41
2010-06-04 05:50:00

A tavalyi év ellentmondásos, egyes vélemények szerint katasztrofális időszak volt a német autógyárak számára. Az export visszaesett, a hazai piacon értékesített gépkocsik száma ugyan 3,8 millió darabra emelkedett, de ez mesterséges eszköznek, az állam által biztosított 5 milliárd eurós környezetvédelmi, népszerű nevén „roncsprémiumnak” volt köszönhető.

#42
2010-04-22 20:30:56

Tévedés azt hinni, hogy a világgazdasági válság idején is csaknem töretlen gazdasági növekedést produkáló Kína csak az olcsó fogyasztási cikkekkel hódítja meg a világpiacot. 

#43
0000-00-00 00:00:00

Tavaly év végén a gazdasági előrejelzések készítésével foglalkozó német intézmények és kutatói műhelyek sajátos versenyt vívtak az ország részben aktuális, részben jövő évi várható fejlődési dinamikáját illetően.

hirdetés
hirdetés