hirdetés
hirdetés

3D-nyomtatás

Hogyan tartanak lépést a nagy gyártók?

Készületlenül érte a nagy nyomtatógyártókat a 3D-nyomtatás gyors térhódítása. Disztribútori megállapodásokkal próbálnak időt nyerni, de rövidesen dönteniük kell – rákapcsolnak a termékfejlesztésre, vagy inkább felvásárlással próbálkoznak. 

hirdetés

Szeletet szeretnének ugyanis maguknak a gyorsan növekvő tortából az olyan óriások is, mint a HP és a Xerox, de a piacot jelenleg más cégek uralják – a 3D Systems, a MakerBot és a Stratasys, hogy csak néhányat említsünk a professzionális nyomtatókat gyártó szereplők közül.

A Gartner előrejelzése szerint világszinten a szállítók idén 217 350 darab 3D-nyomtatót fognak értékesíteni, a tavaly eladott 108 151 darab több mint kétszeresét. Nem lankad majd a bővülés üteme a következő években sem. A piacelemző arra számít, hogy 2018-ra már évi több mint 2,3 millió 3D-nyomtató találhat gazdára.

Fotó: Shutterstock
Fotó: Shutterstock

Még ez is csupán a töredéke a potenciálisan eladható mennyiségnek, mutatott rá a Gartner. Több technológia is verseng jelenleg a 3D-nyomtatás piacán. Egyik csoportjuk fényre szilárduló anyagokkal, úgynevezett fotopolimerekkel és ultraibolya lézerekkel működik – mint például a sztereolitográfia is –, és a nyomtatott tárgy formálására eltérő, maszkoló vagy szkennelő megoldásokat alkalmaz. A másik nagy csoportot a fémtárgyak nyomtatására kifejlesztett lézeres zsugorító és olvasztó technológiák alkotják, amelyeknek szintén többféle – szelektív és közvetlen – változata létezik. A legolcsóbb azonban a tintasugaras nyomtatáshoz hasonló elven működő, ún. anyagkilökéses megoldás, amely már most is lehetővé teszi 500 dollárnál kevesebbe kerülő 3D-nyomtatók előállítását.

Elsősorban a lakossági piacra szánja a gyártók gyorsan bővülő köre ezeket a gépeket, de a Gartner szerint tesztelésre, kísérletezésre egyre több vállalat is ezer dollár alatti áron kapható 3D-nyomtatót fog beszerezni.

Partnerek hálózatában

Úgy tűnik azonban, hogy a nyomtatás nagyjai közül jelenleg egyedül a HP tud piackész 3D-nyomtatót felmutatni. A Multi Jet Fusion 30 ezer fúvókája másodpercenként 350 millió thermopolimer cseppet lő ki, és ez a teljesítmény a gyártó szerint az eddiginél tízszer gyorsabb nyomtatást tesz lehetővé. A technológia viszonylag alacsonyabb költségének köszönhetően a mosógép méretű Multi Jet Fusion feleannyiba fog kerülni, mint a piacon jelenleg elérhető hasonló nyomtatók, ezért a kisebb vállalatok számára is megfizethető lesz, pontossága pedig a prototípusok készítésén túl kész termékek gyártására is alkalmassá teszi. De még a Multi Jet Fusion sem kapható kereskedelmi fogalomban. Az érdeklődő szervezetek január óta kipróbálhatják ugyan, megvásárolni majd csak jövőre tudják a HP 3D-nyomtatóját.

Noha a Canon is dolgozik saját 3D-nyomtatóján, az a fejlesztés korai szakaszánál tarthat, mert egyelőre ez minden, amit tudni lehet róla. Erre utal az a megállapodás is, amely a gyártó és a 3D Systems között született.

A partneri együttműködés keretében, amely idén februárban indult, a Canon a 3D Systems ipari ProJet nyomtatóit értékesíti, és a gépek felhasználóit szolgáltatásokkal támogatja – kezdetben az Egyesült Királyságban és Írországban, de a későbbiekben más európai országokra is kiterjesztené ezt a tevékenységet.

3D Systems ProJet 7000: más nyomtatógyártók is ezt kínálják
3D Systems ProJet 7000: más nyomtatógyártók is ezt kínálják

A Canon ügyfelei között számos építész- és tervezőmérnöki iroda, valamint gyártó vállalat található, amelyek egyre élénkebben érdeklődnek a 3D-nyomtatók iránt. Miután a Canon nem tudja őket saját fejlesztésű termékkel kiszolgálni ezen a téren, a disztribútori-viszonteladói megállapodással próbálja elkerülni, hogy ügyfelein más nyomtatógyártókkal kelljen osztoznia. A két cég egyébként tavaly márciusban már kötött egy hasonló megállapodást a japán piac kiszolgálására.

Ugyancsak a múlt évben a Konica Minolta amerikai leányvállalata is stratégiai megállapodást kötött a 3D Systemsszel, amelynek teljes 3D-nyomtató-kínálatát értékesíti és támogatja az Egyesült Államokban meglévő díler- és minősített viszonteladói hálózatán, valamint közvetlen értékesítési csatornáján keresztül. A Konica Minolta palettáján így a lakossági piacra szánt 3D-nyomtatók is megjelentek, de a cég elsősorban a gyorsan növekvő piaci szegmensekre, az ipar, az egészségügy és az oktatás területére kíván összpontosítani.

Az érem másik oldala

Nem maradhatott le versenytársaitól a Ricoh sem. A japán cég tavaly szeptemberben külön üzletágat hozott létre, amely 3D-nyomtatókat és hozzájuk fűződő szolgáltatásokat fog értékesíteni. Mármint más gyártók 3D-nyomtatóit, mert bár a Ricoh mérnökei immár 20 éve használnak 3D-nyomtatókat az általuk tervezett 2D-nyomtatók prototípusainak elkészítésére, a cég vezetői eddig nem láttak üzleti lehetőséget a dimenziószám növelésében. Most felhasználói tapasztalatai alapján ad tanácsokat más vállalatoknak a Ricoh a megfelelő 3D-nyomtató kiválasztásához, rendszerbe illesztéséhez és üzemeltetéséhez, amit információtechnológiai szakértelemmel, oktatással, karbantartással és más szolgáltatásokkal is támogat.

Kezdetben a japán piacra összpontosít a Ricoh új, vállalati ügyfeleket kiszolgáló 3D-nyomtatási üzletága, de később világszinten is kiterjesztené tevékenységét. A lakossági szegmensben ez már megtörtént. Januárban, a Las Vegasban megrendezett International CES 2015 szórakoztatóelektronikai kiállításon a holland Leapfrog jelentette be, hogy 3D-nyomtatóit a Ricoh Europe fogja forgalmazni.

Kilóg a sorból a Xerox, amely azt követően, hogy az elmúlt másfél évtizedben a 3D Systemsszel közösen fejlesztette és gyártotta ez utóbbi ProJet 3D-nyomtatóit, 2013-ban eladta partnerének a kutatás-fejlesztés e területtel foglalkozó csoportjának egy részét. A 32,5 millió dollár értékű tranzakcióval a Xerox száznál több terméktervező és anyagkutató mérnöke került a 3D Systemshez, amely azóta évi 75-100 százalékkal növeli k+f-költségvetését. Ezzel együtt továbbra is a Xerox irányítja a 3D-nyomtatókba kerülő nyomtatófejek, valamint a kellékanyagok fejlesztését, a két cég folytatja sikeres együttműködését.

De mit nyer a 3D Systems a nyomtatás óriásaival kötött disztribútori-viszonteladói megállapodásokkal? Kétségtelenül közelebb kerül a Canon és a Konica Minolta ügyfélköréhez, így minden földrajzi régióban gyorsabban növelheti piaci részesedését, és még a felhasználókat támogató szolgáltatások kiépítésével sem kell vesződnie, mivel partnerei világméretű hálózattal és hatalmas tapasztalattal bírnak ezen a téren.

Éppen az aránybeli különbségek miatt azonban a 3D Systems egy napon arra ébredhet, hogy ügyfélkörének túl nagy részéhez nincs közvetlen hozzáférése. Lehet, hogy ekkor egy újabb megállapodás aláírását kell majd mérlegelnie, de már nem a nyomtatók, hanem a vállalat eladásáról.

Kis Endre
a szerző cikkei

hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
hirdetés
hirdetés
hirdetés