hirdetés
hirdetés

Logisztika

Vissza a jövőbe: készül a gigászi vitorlás teherhajó

Régi technológiák újraértelmezésével kívánja megreformálni a tengeri szállítmányozást egy svéd konzorcium.

hirdetés

6000–7000 jármű befogadására alkalmas, „vitorlás” autószállító hajót mutatott be egy svéd konzorcium. Az Oceanbird nevű monstrum a jelenlegi megoldásoknál 90 százalékkal kisebb károsanyag-kibocsátás mellett szelheti később keresztül az Atlanti-óceánt.

Építői szerint fejlesztésük új korszakot fog nyitni a vízi közlekedésben.

A hajón öt, a repülőgépek merev szárnyaihoz hasonló „vitorla” ágaskodik a magasba. A jármű megépítésében közreműködő, Wallenius Marine nevű tervező cég szerint az Oceanbird szárnyai és a hajótest egységként fog működni a légmozgás optimális kihasználása érdekében. Működését és biztonságosságát egy sor számítógépes szimuláción és fizikai teszten ellenőrizték a szakemberek.

Oceanbird (Forrás: YouTube)
Oceanbird (Forrás: YouTube)

Míg az Oceanbird számára a transzatlanti átkelés 12 napot vesz igénybe, egy hagyományos teherhajó ugyanezt a távot 7 nap alatt letudja. Nem szabad azonban elfelejteni, hogy a gigászi vitorlás sokkal kevesebb fosszilis üzemanyagot éget el a használata közben.

Az Oceanbird hosszúsága nagyjából 200 méter, szélessége pedig 40 méter.

Az óceánjáró vízkiszorítása körülbelül 32 000 tonna lesz, és teljesen kitolt vitorláival vertikális dimenzióban akár a 100 métert is elérheti, vagyis a jelenlegi csúcstartó magasságát kétszeresen fogja felülmúlni.

Az Oceanbird egy kisebb modelljével év elején egy sikeres tengeri tesztet már végrehajtottak. A motoros részt és a kormánylapátokat ellenőrizték az alkalmassági vizsga folyamán. Jelenleg úgy néz ki, hogy a nagy testvért 2024-ben fogják szolgálatba állítani.

Zamaróczy Ádám
a szerző cikkei

(forrás: Interesting Engineering)
hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
Cikk[259704] galéria
hirdetés
hirdetés
hirdetés

Kiadónk társoldalai

hirdetés