hirdetés
hirdetés

VR/AR - a modern világnézet

Valóságos forradalom

A digitális eredetű virtuális valóság tulajdonképpen már a személyi számítógépek monitorjain elkezdett beférkőzni a lakosság mindennapjaiba. A könyveknél sokkal egyszerűbben befogadható, számítógépes audiovizuális hatások megjelenésével az alternatív világok jelentősen könnyebben szippantották magukba „kíváncsi látogatóikat”. A virtuális (látszólagos) és a kiterjesztett valóság a maguk módján éppen ezt az élményt erősítik fel a felhasználókban. Válogatás az alkalmazási területekből. 

hirdetés

Kiterjesztett valóság

Bár a kiterjesztett valóság (AR) már régóta létező fogalom, csak a GPS-szel, kamerával és AR-kompatibilitással rendelkező mobilok ismertették meg a technológiát a publikummal. A kiterjesztett valóság a virtuális valóságot (VR) vegyíti a ténylegesen létező világgal, amikor is számítógépes grafikával felruházott élő videóképet tár a felhasználó elé. Az AR-élményt headsetekben, bizonyos modern szemüvegek lencséin, illetve okoseszközök kijelzőin egyaránt elő lehet csalogatni.

Katonai ellátás

Amikor az AR katonai felhasználásáról beszélünk, sokak számára rögtön a Heads-Up Display (HUD) technológiája jut az eszébe. A koncepció lényege, hogy például a vadászpilóta egy átlátszó kijelzőről a repülő szélvédőjén tájékozódhat a legfontosabb információkról, nem kell folyamatosan le- és lepillantgatni a műszerfalra. A Head-Mounted Display (HMD) módszerét már a szárazföldi csapatok számára fejlesztették ki a mérnökök. Ha a kijelzőt a fejükre húzzák, a katonák a látóhatárukon belül pontos tájékoztatást kaphatnak az ellenséges erők pillanatnyi pozíciójáról. Az AR bevetése a kiképzés alatti szimulációs gyakorlatoknál alapvető fontosságú lehet.

Fotó: 123rf
Fotó: 123rf

Képzelt betegek

Az AR segítségével a leendő sebészek ellenőrzött környezetben gyakorolhatják a műtétek kivitelezését. A kiterjesztett valóság a szakemberek érzékszervi észlelésének „feltuningolásával” csökkentheti az operációk kockázatát. A technológia révén az orvos például az MRI- és a röntgenleletek integrációjával egyetlen háromdimenziós virtuális képen keresztül alkothat fogalmat a páciens pillanatnyi állapotáról. Az egészségügyi alkalmazás egyik úttörő területe az idegsebészet. A műtét alatt a beteg agyára „vetítve” a szerv 3D-s másolata merőben egyszerűbbé teszi a beavatkozás lebonyolítását. Mivel az agy valamennyivel rögzítettebb a többi szervnél, a koordinátái is könnyebben meghatározhatóak.

Megfűszerezett városnézés

A turizmus (és városnézés) terepén már most számos alkalmazással ízelítőt lehet kapni az AR képességeiről. Egy kamerával felszerelt okostelefonnal bóklászva a történelmi helyszínek bejárása közben immár rendkívül könnyen informálódhatunk az egyes látnivalókról. GPS, képfelismerő algoritmus és egy tartalmas online adatbázis összjátékával mobil eszközünk azonosítani tudja a képernyőjén felbukkanó nevezetességeket, és mintegy valós időben rájuk aggatva jeleníti meg a róluk fellelhető adatokat.

Légvárak

Hol is lehetne hasznosabb a kiterjesztett valóság, mint az építészetben, az épületek tervrajzának, majd pedig végső formájának vizualizálásánál? A struktúrák számítógép által generált háromdimenziós, virtuális modelljét a telek valós idejű képére rávetítve ellenőrizni lehet, hogy kész állapotban miként illeszkedne környezetébe a műremek. A városnézés élményén is sokat javíthat, ha egy AR-applikáción az éppen figyelt építmény belsejébe tekinthetünk a benne fellelhető objektumok és az épület belső elrendezésének szemrevételezéséhez.

Virtuális valóság

Míg a hagyományos monitorok esetében elménket már csupán egy fejforgatással kiszakíthatjuk a fiktív világból, virtuálisvalóság-szemüvegben bármerre nézünk, a képzeletbeli környezetben maradunk. Ha menekülőre vennénk, bizony le kell rángatnunk a fejünkről az eszközt. Ideális esetben azonban előre jól megfontolt szándékkal húzzuk szemünkre a készüléket, és értelmes célokra használjuk fel a virtuális valóság (VR) technológiájában lappangó lehetőségeket.

Virtuális térben a VR-fejlesztők (forrás: Audi)
Virtuális térben a VR-fejlesztők (forrás: Audi)

Modellek modelljei

Az autóiparban a virtuális valóság a tervezésben és a beszerzésben is hatalmas változásokat hozott. A VR realisztikus elemei a tervezők és mérnökök számára lehetővé teszik, hogy a modellek megépítése nélkül vizsgálják meg, esetleges megszületésekor miként fog festeni és szuperálni az autó. A technológia révén valamilyen külső környezet rekonstruálásával még a biztonsági próbavezetéseket is a tényleges tesztek elvégzéséhez szükséges idő és energia felőrlése nélkül lehet elvégezni. A Fordhoz, Volvóhoz és Hyundaihoz hasonló nagyobb márkák a VR-t már az értékesítésnél is igénybe veszik. A vevők a képzeletbeli térben is letesztelhetik az autót, így lehet, hogy lassan a bemutatótermek is elavulttá válnak.

Próbaút

A virtuális valóság azt is lehetővé teszi, hogy otthon a fotelben ülve látogassunk el a világ bármely pontjára. Lendületet adhat az idegenforgalmi ágazatnak, hogy az utazni vágyók testközelből kaphatnak némi „kóstolót” a kiszemelt úti célból, és nem kell a szubjektíven megírt útikönyvekre vagy az irodák hébe-hóba ferdített ígéreteire hagyatkozniuk. A leírtak ugyanígy vonatkoznak a szállodákra és üdülőkre is, vagyis az interaktív technológiával a potenciális vendégek még a foglalás előtt megbizonyosodhatnak a felől, hogy tényleg a vakációra ideális helyet szúrták-e ki maguknak.

Az igazság odaát van

A NASA tudósai rengeteget fáradoznak azon, hogy egy másik bolygón végre az élet nyomaira leljenek. A szakemberek éppen ezért keresik olyan elszántan a virtuális valósághoz köthető csúcstechnológiákat, amelyekkel jelentősen leegyszerűsödne a robotok irányítása a Marson. A NASA Jet Propulsion Laboratory kutatói a Facebook Oculus Rift nevű VR-szemüvegét, a Microsoft Kinect 2 szenzorának mozgásérzékelő technológiáját, valamint az Xbox One játékkonzolt összekapcsolták, és egy, az üzemeltető kézmozdulataival vezérelhető robotkarban integrálták őket. A NASA szerint az összeállítás egyszer majd alkalmas lehet arra, hogy több millió kilométer távolságból rovereket vagy más eszközöket működtessenek vele. Egy Virtuix Omni futópad hozzáadásával a kutatók még egy marsi sétát is szimulálni tudtak.

Fotó: 123rf
Fotó: 123rf

Reális körülmények között

Az USA-ban az esküdtszék tagjainak már nem sokáig kell pusztán homályos, kétdimenziós fényképeket nézegetni a tetthelyek feltérképezéséhez. A Zürichi Egyetem kutatói a Forensic Science, Medicine and Pathology című folyóiratban 2014-ben kiadtak egy tanulmányt, amelyben megvizsgálták az Oculus Riftben rejlő lehetőségeket a tárgyalt események és a bűntény helyszínének rekonstruálására. Megállapították, hogy a VR interaktív technológiájának használata megkönnyíti az esküdtek számára az eset részleteinek vizualizálását és megértését, valamint annak eldöntését, hogy egy gyanúsított bűnös-e vagy sem.

Elcsépelt frázis, hogy az emberek jelentős része túl sokat időzik digitális környezetben. A helyzet a virtuális és a kiterjesztett valóság technológiáival csak tovább fokozódott. A számítástechnikára épült „párhuzamos univerzum” az esendőbb felhasználókat most már tényleg játszva elnyelheti, ám kellő odafigyeléssel rendkívül nagy hasznára válhat az emberiségnek.

Zamaróczy Ádám
a szerző cikkei

hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
hirdetés
hirdetés
hirdetés