hirdetés
hirdetés

Powerpaste

Tiszta hidrogén eltárolása pasztában

A hidrogént a lítium akkumulátoroknál 10-szer nagyobb energiasűrűségen eltároló, magnéziumalapú pasztát alkottak a Fraunhofer Gyártástechnológiai és Fejlett Anyagok Intézetének kutatói.

hirdetés

A Fraunhofer kutatói bemutattak egy, a hidrogént a lítium akkumulátoroknál 10-szer nagyobb energiasűrűségen eltároló, magnéziumalapú pasztát, amellyel az üzemanyagcellás járművek egy feltöltéssel még benzinüzemű társaiknál is messzebbre tudnak eljutni.

Jellemzően a hidrogén üzemanyagcellás járművek a gázt speciális tartályokban, 700 bar körüli nyomás alá helyezve, légnemű halmazállapotban hordozzák magukkal. Ezek a tartályok meglehetősen nagyok és nehezek, ami nagyban ellensúlyozza a hidrogénnek a mai lítium akkumulátorokkal szemben mutatott egyik legnagyobb előnyét, vagyis a magasabb energiasűrűséget. A magas nyomás miatt ez a gáz ráadásul a kétkerekű motorok és robogók esetében nem praktikus megoldás.

Többek között ezért akkora előrelépés, hogy a drezdai Fraunhofer Gyártástechnológiai és Fejlett Anyagok Intézetében (IFAM) dolgozó egyik csapat hatékonyabb módszert talált ki a „hidrogénenergia” tárolására és szállítására. A titok egy magnézium-hidrid alapú, „Powerpaste" nevű anyag, amellyel a hidrogént a felhasználás időpontjáig, légköri nyomáson és paszta formájában lehet elraktározni.

A Powerpaste (Forrás: Fraunhofer IFAM)

A tudósok a Powerpaste előállításához a magnéziumot hidrogénnel összekeverték, és 350 °C-on a légkörinél ötször-hatszor nagyobb nyomás alá helyezve magnézium-hidridet hoztak létre belőlük. Egy észtert és egy fémsót még azért hozzáadtak a folyamat kiteljesítéséhez, és így jutottak hozzá a viszkózus, szürke, iszapszerű és kazettákba könnyen bepasszírozható anyaghoz.

Amikor az energia felszabadításának ideje elérkezik, egy dugattyús mechanizmus a krémet egy külön kamrába préseli, ahol vízzel kölcsönhatásba lépve dinamikusan szabályozott sebességgel hidrogén szabadul fel, amely az üzemanyagcellákba juttatva villamos energiával működésbe hozza az elektromos járművek hajtásláncát vagy más árammal működő eszközöket.

A paszta lenyűgöző energiasűrűsége részben annak köszönhető, hogy a felszabaduló hidrogén fele a kölcsönhatásba rántott vízből származik.

Ha minden jól megy, a jövőben üzemanyag-utánpótláshoz a hidrogénnel működő járművek megfelelő tartályát elég lesz Powerpaste-tel teletankolni, vagy például egyes robogókat, illetve a pirítógépekhez és vízforralókhoz hasonló háztartási kisgépeket akár az anyaggal megtöltött, se perc alatt kicserélhető kazettákkal is működtetni lehet majd.

Zamaróczy Ádám
a szerző cikkei

(forrás: New Atlas)
hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
Cikk[266751] galéria
hirdetés
hirdetés
hirdetés

Kiadónk társoldalai

hirdetés
hirdetés
hirdetés
hirdetés