hirdetés
hirdetés

Repülés

„Tengerfölöző” határfelület-repülőt épít Oroszország

A felszín felett maximum pár méterrel suhanó járművet a hadászat területén lesz a legcélszerűbb bevetni.

hirdetés

A dél-afrikai orosz nagykövetség Twitteren megosztott pár képet egy új, Csajka A-050 kódjelű határfelület-repülőgépről (ground effect vehicle vagyis GEV), amely 2020-2022 környékére akár meg is épülhet. A szokatlan légi jármű a víz felszíne fölött csupán néhány méterre fogja széthasítani a levegőt, és személyszállító eszközként akár 100 főt is képes lesz befogadni a gyomrába.

Forrás: Twitter

Az egyik alapvető aerodinamikai elv, hogy egy szárny minél közelebb suhan a felszínhez, annál hatékonyabbá válik. Ez a legtöbb repülőgép esetében lényegtelen, mivel ezek a járművek az utazási idejük jelentős részét inkább az égbolton próbálják eltölteni. A GEV azonban pár méterre a felszín felett nagy nyomású gázt (égéstermék vagy levegő) a szárnya és a felület közé gyömöszölve képes (kizárólag előrehaladás közben) aerodinamikai felhajtóerőt létrehozva a levegőben tovább haladni. A GEV-ek azért szeretnek a vízhez közel száguldozni, mert a folyadék felszíne az idő jelentős részében lapos, „akadálymentes”, és vészhelyzet esetén is biztonságosabb ütközést tesz lehetővé.

A Szovjetunió korábban úttörő kutatója volt a területnek, és az 1960-as évek közepén meg is építette a valaha létezett legnagyobb GEV-et, jelesül az 544 tonnás Caspian Sea Monstert avagy a Kaszpi-tengeri szörnyeteget.


A szovjetek ezen felül számos katonai GEV-et alkottak még: míg az A90-Orljonok katonai szállítóhajóként szolgált, az óriási Lun osztályú ekranoplánt már hat Moskit hajóellenes rakétával is felszerelték. Az idővel nyugállományba vonult Lun műholdon keresztül még megtekinthető – a dagesztáni Kaszpijszk egy uszály fedélzetén rostokol.

A fenti kép az A-050 et polgári színekben mutatja be. Nehéz elképzelni, hogy ezen a területen egy ilyen vízi jármű milyen előnyöket tud felmutatni a kompokkal vagy hagyományos szállító repülőkkel szemben. A GEV-ekkel nehezebb repülni, mint a tradicionális repülőkkel, és valószínűsíthetően a baleseti arányuk is magasabb.

Hadászati megközelítésből viszont a felszíni radarok alatt 500 kilométer per órával sikló jármű különösen hasznos szolgálatot tehet a katonák partra szállításánál.

Zamaróczy Ádám
a szerző cikkei

(forrás: Popular Mechanics)
hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
hirdetés
hirdetés

Kiadónk társoldalai

hirdetés