hirdetés
hirdetés

Környezetvédelem

Sugárhajtómű-üzemanyag hulladékból

Egy közös, terjedelmes üzemet építhet működése környezetbarátabbá tételéhez a British Airways és a Shell.

hirdetés

Hulladékot sugárhajtómű-üzemanyaggá konvertáló létesítményt építene egy méretes konzorcium. A British Airways (BA) és a Shell is részt vesz a projektben. Az üzem évente félmillió tonna háztartási és kereskedelmi hulladékot lényegíthetne át hajtóanyaggá.

A BA szerint az új üzemanyag használata 70 százalékkal alacsonyabb üvegházhatásúgáz-kibocsátással járna a széntüzelésű változatéhoz képest. A kipufogógázokból származó részecskék mennyiségét 90 százalékkal lehetne csökkenteni, a kén-dioxid-kibocsátást pedig gyakorlatilag meg lehetne szűntetni a tisztább megoldás alkalmazásával.

A projektet a megújuló üzemanyagokkal foglalkozó Velocys nevű cég Altalto Immingham Limitedre keresztelt leányvállalata vezeti. A cég saját fejlesztésű technológiával tudja a hulladékot szénhidrogénné varázsolni. A procedúra lelkét egy, a Velocys Actotat nevű katalizátorát felvonultató Fischer-Tropsch-reaktor képezi.

A Fischer-Tropsch-reaktor (Forrás: The Engineer)

Az eljárás során szén és hidrogén bizonyos gázkeverékét változtatják a fenntartható üzemanyag alapjául szolgáló, folyékony szénhidrogénekké.

A BA a saját légiflottájának működtetéséhez sugárhajtómű-üzemanyaggal tervezi majd ellátni magát a komplexumból. A Shell mind a sugárhajtómű-, mind pedig közúti felhasználásra szánt üzemanyag beszerzésében érdekelt lesz. A holland energiaóriás a későbbiekben az általa forgalmazott kőolajtermékek környezetbarátabbá tételéhez kívánja majd felhasználni a folyadékot.

Zamaróczy Ádám
a szerző cikkei

(forrás: The Engineer)
hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
hirdetés
hirdetés
hirdetés