hirdetés
hirdetés

CES 2020

Robog a hálózatba kapcsolt okosmobilitás

Gépi látással aprólékos utcatérképet készítő járművektől kezdve az autópálya felett futó vezetékről áramot szedő elektormos kamionokig a hálózatba kapcsolt okosmobilitás vitte a prímet az idei CES-en.

hirdetés

A Las Vegasban múlt héten lezajlott CES 2020 szervezői a hálózatba kapcsolt okosmobilitást választották az idei mustra egyik központi témájává, amely izgalmasan ötvözi az uralkodó technológiai trendeket – a mesterséges intelligenciától kezdve az ötödik generációs hálózatokon át a dolgok internetéig. A nevében még mindig fogyasztói elektronikai kiállítás felhozatala persze ezúttal is bővelkedett szemkápráztató kijelzőkben, intelligens háztartási gépekben és fitnessz-kütyükben, a legújabb okostelefonokról és laptopokról nem is beszélve.

LG OLED kijelzője
LG OLED kijelzője

Ultranagy és hajlítható

Ultranagy felbontású és ötödik generációs videó-, illetve mobilhálózati technológiára épülő termékekkel szerepelt a kaszinóvárosban a Sharp. Úgynevezett 8K+5G ökoszisztémát alkotó megoldásai közül kiemelkedett a drónrendszer, amely 8K felbontású kamerájával 5G hálózaton élő videót továbbít a nagy kiterjedésű, fizikai infrastruktúrák, például vezetékhálózatok állapotának ellenőrzéséhez, amit a felhasználók a mesterséges intelligencia (AI) képanalitikai képességeivel tehetnek hatékonyabbá. Partnereivel közösen fejlesztett karbantartás-támogató drónmegoldását a gyártó tavaly novemberben már sikerrel tesztelte Japánban, ahol idén megkezdi egy helyi 5G hálózatra épülő rendszer telepítését.

Dynabook néven 8K videószerkesztő PC-rendszert és 31,5 colos, 8K HDR felbontású kijelzőt is készített a Sharp a felvételek feldolgozásához, és standján első ízben állította ki azt a hasonló méretű, kültéri LCD panelt is, amely háttérvilágítás nélkül, a környezeti fény tükrözésével enegiahatékony módon, napsütésben is jól láthatóan jeleníti meg a színes grafikus tartalmat. A látogatók megcsodálhatták továbbá a Sharp 90 colos, átlátszó LCD kijelzőjét, amely új távlatokat nyit a kiterjesztett valóság (AR) alkalmazásai előtt, valamint egy 30 colos OLED technológiás kijelzőt is, amely 4K felbontású ugyan, viszont annyira hajlékony, hogy a kivetítővászonhoz hasonlóan feltekerhető.

Sharp 8K+5G drón
Sharp 8K+5G drón

A közeljövő hajlítható kijelzős laptopjait demonstrálta az Intel Horseshoe Bend kódnevű tanulmányeszközével a kiállításon. A a gyártó hamarosan megjelenő Tiger Lake mobil processzorára épülő prototípus mérete a 12 colos laptopokhoz hasonló, de OLED panelje 17 colos kijelzővé hajtható szét. Az Intel partnerei közben egy másik, Lakefield kódnevű processzorra építenek formabontó notbookokat – a kétkijelzős Dell Concept Duet és a hajlítható Ori még csupán tanulmány, a Lenovo ThinkPad X1 Fold laptopja azonban az év közepén már kapható lesz.

Nagy teret kapott a CES-en az Intel Mobileye üzletága, amely különleges, kizárólag videókamerákat használó VIDAR technológiájával a LIDAR lézeres távérzékeléshez fogható pontosságot ér el az önvezető járművek tájékozódásában. A Mobileye már több mint 54 millió EyeQ chipet szállított, amelyet az autógyártók a vezetőtámogató ADAS rendszerekhez építenek be járműveikbe. A kiállítás közönsége azt a nagy felbontású, centiméterre pontos várostérképet is láthatta, amelyet a Mobileye Road Experience Management (REM) technológiájával a Las Vegas utcáin közlekedő autókról érkező videófolyamból készített kevesebb mint 24 óra alatt. Az Intel szerint a REM-re a jövőben robottaxi és más mobilitási szolgáltatások épülhetnek.

A Siemens is számos fejlesztéssel erősíti a hálózatba kapcsolt okosmobilitás irányvonalát, MobilityOS operációs rendszerét például Seattle és Wiesbaden használja a városi forgalmat elemző és optimalizáló irányítóközpontjában, önvezető HEAT minibuszait pedig Hamburg teszteli augusztus óta. Az öt méter hosszú, kevesebb mint 3 tonnás siklók egyszerre tíz utast szállítanak legfeljebb 56 kilométer/óra sebességgel, és várhatóan már idén nyáron forgalomba állnak a kikötővárosban.

Jelentősen csökkenteni kell a tehergépkocsik széndioxid-kibocsátását is, ha az Európai Unió el akarja érni ambiciózus klímacéljait. Segíthet ebben a Siemens Mobility ötletes eHighway megoldása, amelyben a hibrid kamionok – a trolibuszokhoz hasonló módon – a gyakran használt autópálya-szakaszok fölött futó vezetékekről szednek áramot. A CES-en is bemutatott rendszert a Siemens tavaly május óta német és svéd közutakon teszteli.

Siemens eHighway
Siemens eHighway

Okos napellenző és kvantumszámítógép

A kiállítás egyik innovációs díját is elhozta a Bosch megoldása, amely az autók talán leghagyományosabb elemét, a szélvédő felső pereméről lehajtható napellenzőt okosítja fel – azaz cseréli le áttetsző LCD panelre, amelynek mindig csak akkora felülete sötétedik el, amekkora a beeső fénysugarak kivédéséhez szükséges. A rendszer ehhez egy beltéri kamerával figyeli a vezető szemmozgását, és intelligens algoritmusokkal dinamikusan számítja ki a virtuális napelenző méretét, elhelyezkedését.

Háromdimenziós műszerfali kijelzőt is bemutatott a Bosch a CES-en, amelyen a vezető úgy látja a térhatású képeket és figyelmeztető jelzéseket, hogy ehhez nem kell 3D szemüveget viselnie. Pehelykönnyű okosszemüveget is készített ugyanakkor az autóipari beszállító – a Light Drive tömege a 10 grammot sem éri el, de közvetlen napsütésben is jól látható navigációs és más, okostelefonról vagy -óráról érkező információkat vetít a hagyományos szemüvegek lencséire.

A Bosch a Daimlerrel közösen egy automatizált gépkocsiparkoló szolgáltatást is fejlesztett – ez az első, négyes szintű (SAE Level 4) vezetésautomatizáló rendszer, amelynek széles körű alkalmazását engedélyezték Németországban. A szolgáltatást működtető infrastruktúra szenzorait szállító Bosch arra számít, hogy a rendszert 2021 végéig legalább egy tucat parkolóházba beépítik, de a megoldás iránt ingatlanfejlesztő cégek is érdeklődnek.

Bosch Light Drive
Bosch Light Drive

Connected Vehicle Cloud felhőmegoldását az Ericsson a továbbiakban a Microsoft Azure nyilvános felhőjében futó Connected Vehicle Platformjára építi, jelentette be a két cég a CES-en. Az Ericsson platformját az autógyártók a járművekhez adott szolgáltatások rugalmas méretezéséhez használják, amelyek a világ mintegy 180 országában, több mint 4 millió gépkocsit érnek el, ami a hálózatba kapcsolt járműpiac 10 százalékának felel meg. A Microsofttal kialakított együttműködés nyomán átfogó, globális platform jön létre, amely várhatóan továbbgyorsítja az említett szolgáltatások bevezetését és kiterjesztését.

A Microsoft felhőjében fejleszti tovább autós infotainment- és épületmenedzsment-rendszereit, jelentette be az LG Electronics is Las Vegasban. Az Azure-integráció eredményeként az LG webOS Auto megoldásának következő verziója újabb ember-gép csatolófelületekkel (human machine interface, HMI) bővül, amelyek az utazás, a szórakoztatás és a kapcsolattartás élményét teszik gazdagabbá a hálózatba kapcsolt gépkocsikban. A dél-koreai gyártó BECON (Building Energy Control) épületfelügyeleti rendszerének következő verzióját már az alapoktól a Microsoft Azure hibrid felhős, nagy adat típusú analitikai és mesterséges intelligencia technológiáira építi.

Egész okosváros felhúzására készül viszont a Toyota Japánban, hogy abban tesztelje az okosotthonok automatizálásához, a közlekedés hatékonyságát fokozó mobilitási szolgáltatásokhoz, valamint a teljes urbánus környezet fenntartható energia-ellátáshoz fejlesztett, innovatív technológiákat és megoldásokat. Az élő laboratóriumnak szánt, kezdetben 2 ezer fős Woven City lakosai a Toyota alkalmazottai és családtagjai, a szolgáltatásokat adó cégek munkatársai, látogatóba érkező kutatók és üzleti partnerek lesznek, akik kizárólag elektromos, önvezető járművekkel közlekednek majd, az árukat pedig a szintén autonóm vezérlésű Toyota e-Palette moduláris járművek fogják szállítani, amelyek egyébként az idei tokiói nyári olimpián is szolgáltatban lesznek. A Woven City alapkőletétele a jövő év elején várható a Fudzsi-hegy lábánál, a 70 hektáros területen a nagyrészt fából készülő épületeken a hagyományos japán ácsmesterek fogásait is alkalmazó robotok dolgoznak majd.

Toyota Woven City
Toyota Woven City

A Toyota AI Ventures a CES-en egy globális pályázatot is bejelentett okosvárosokba szánt megoldásokat fejlesztő start-up cégeknek, amelyeket egyenként 500 ezer és 2 millió dollár közötti összegű tőkebefektetéssel támogatna. Jelentkezni április 30-ig lehet a cég weboldalán.

Első légitársaságként a Delta Airlines is csatlakozott a száznál több nagyvállalathoz, start-up céghez, egyetemhez és kutatóintézethez, amely az IBM SystemOne kvantumszámítógépén üzleti megoldások fejlesztésével kísérletezik. Az 53 qubites SystemOne, amelyet az IBM a CES-en is kiállított, a legnagyobb teljesítményű, nyilvánosan hozzáférhető kvantumszámítógép a világon. Az új architektúra ugrásszerű teljesítményövekedést hoz majd az olyan, mesterséges intelligenciára épülő alkalmazások terén, mint az anyagkutatás, a kockázatelemzés, a testre szabott termékek és szolgáltatások dinamikus árazása, valamint a gyártás és a logisztika optimalizálása.

Kis Endre
a szerző cikkei

hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
hirdetés
hirdetés

Kiadónk társoldalai

hirdetés