hirdetés
hirdetés

C5-M

Reaktiválja hatalmas szállító repülőgépeit az USA

A C5-M hatótávolsága az összes versenytársáét meghaladja.

hirdetés

Az amerikai légierő ismét állományba vette C-5M Super Galaxy nevű szállító repülőgépét, amelyet régebben még a költségek lefaragása céljából kellett leszerelni. Az óriási jármű ismételt forgalomba hozatalát az azóta felpumpált büdzsé tette lehetővé.

C-5M (Forrás: U.S. Air Force photo by Louis Briscese)

A C-5M hatótávolsága az összes többi szállító repülőgépét meghaladja.

A 60-as évek végén a gépet még azért állították hadrendbe, hogy legyen egy típus, amely újratankolás nélkül át tudja szelni az óceánokat. A maga kategóriájában az USA legnagyobb típusának magassága körülbelül 20, a szárnyainak fesztávolsága pedig 75 méter. Maximum 135 tonna rakomány továbbítására képes.

A Delaware-i (USA) Dover légitámaszponttól a törökországi Incirlik légitámaszpontig egy tankkal át tud repülni. Rakomány nélkül egyszerre 11 000 kilométer megtételére képes.

A légierő 1968 és 1989 között 131 C-5 Galaxiest vásárolt. 2013-ban úgy döntöttek, hogy 52-t renoválni fognak. A programban a régebbi TF-39 hajtóműveket F138 kereskedelmi hajtóművekre cserélték. Ez utóbbiak 22 százalékkal nagyobb tolóerőt generálnak, és több rakomány kiközvetítését teszik lehetővé. A repülők többek között üveg pilótafülkét (több száz fedélzeti műszer helyett néhány egységesített multifunkciós kijelző), új autópilóta-rendszert, navigációs és biztonsági továbbfejlesztéseket és korszerű repülésvezérlő rendszert kaptak.

Az ok, amiért a C-5-ök ismét feltűntek a horizonton? Minthogy a Pentagon a vigyázó tekintetét egy ideje már ismét főleg az ázsiai csendes-óceáni térségen pihenteti, az újratankolás nélkül nagy távolságok megtételére képes repülők felhalmozására is egyre nagyobb figyelmet fordít.

Zamaróczy Ádám
a szerző cikkei

(forrás: Popular Mechanics)
hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
Cikk[207230] galéria
hirdetés
hirdetés
hirdetés

Kiadónk társoldalai

hirdetés