hirdetés
hirdetés

AR a repülőgépiparban

Papír és vonalzó helyett kiterjesztettvalóság-szemüveg

Egyszerűbbé, gyorsabbá és pontosabbá teheti a repülőgépek és más légi járművek külső átvizsgálását, illetve karbantartását az AerinX nevű magyar cég kiterjesztettvalóság-alapú megoldása. A cég és az általa fejlesztett technológia iránt egyre intenzívebb a nemzetközi érdeklődés, idén ősszel a piacra lépés előtti utolsó fejlesztési fázisra is sor kerül.

hirdetés

Nemzetközi iparági statisztikák szerint jelenleg a repülőgép-balestek akár mintegy 70-80 százalékát is emberi mulasztás vagy hiba okozza. Ezeknek egy jelentős részénél a fedélzeti személyzet, ezen belül is kimondottan a pilóta felelőssége állapítható meg, ugyanakkor szintén markáns hányadot tesznek ki a repülőgép átvizsgálásakor, karbantartásakor elkövetett emberi hibák.

Az AerinX nevű magyar cég olyan kiterjesztettvalóság-alapú rendszert fejleszt, mellyel a repülőgépek és más légi közlekedési eszközök külső felületi átvizsgálása és az ehhez kapcsolódó karbantartási munka lényegesen egyszerűbbé, gyorsabbá és precízebbé válhat. Ez az iparág egyik jelentős problémáját oldhatja meg, hiszen jelenleg a légi járművek külső felületének átvizsgálása manuálisan, kézi eszközökkel zajlik. A karbantartó mérnökök vonalzóval mérik le és filctollal rajzolják körbe a felfedezett felületi sérüléseket, ráadásul a munkafolyamat során több ezer oldalas, papíralapú műszaki dokumentáció átnyálazására kényszerülnek, amikor egy-egy felületi sérülés súlyosságát kell meghatározniuk.

Az AerinX felülete (forrás: AerinX)
Az AerinX felülete (forrás: AerinX)

Az úgynevezett AOG (Aircraft on Ground) során – amikor sérülés vagy egyéb incidens miatt a repülőgép azonnali átvizsgálására van szükség – egy átlagos utasszállító külső felületi inspekciója a jelenlegi módszerekkel mintegy másfél-két órát is igénybe vehet. Az AerinX minderre digitális megoldást nyújt. Egyrészt digitálisan, valós időben kivetíti a kiterjesztettvalóság-szemüvegen keresztül a géptestre a sérülések méretével, elhelyezkedésével, valamit a gép sérülésének történetével kapcsolatos releváns adatokat. Másrészt a dokumentáció is azonnal a helyszínen, digitálisan történik, mely igény szerint nyomtatott formában is elérhető. A rendszerhez pedig egy adatbázis is tartozik, amely az összes adatot digitálisan tárolja – ezek minden érintett szereplő számára digitálisan elérhetők.

A rendszerrel a korábban említett másfél-két órás időtartam akár 20 percre is csökkenthető, ami egy-egy ilyen esetben akár több 10 millió forintos megtakarítást is jelenthet a légitársaságnak, ráadásul a járatkésések ideje és száma is jelentősen csökkenhet.

A háttér

Hanyecz Imre, az AerinX társalapítója (forrás: AerinX)
Hanyecz Imre, az AerinX társalapítója (forrás: AerinX)
„Az AerinX fejlesztése 2015-ben kezdődött, a technológia alapötlete Kiss Antal Bence nevéhez fűződik, aki már ekkor széles körű tapasztalatokkal rendelkezett a repülőgépiparban. Az AR, azaz magyarul kiterjesztett valóság ekkoriban kezdte szárnyait bontogatni, és Bence látta meg a lehetőséget abban, hogy ezt a technológiát a légijármű-karbantartás és ezen belül a külső felszíni átvizsgálás területén sikerrel lehet hasznosítani. „Bár a repülőgépipar és a légi közlekedés technológiailag az egyik legintenzívebb iparág, így egy laikus számára megdöbbentő lehet, hogy számos területen viszonylag elmaradott a szegmens digitalizációja. Igaz ez a repülőgépek felületi átvizsgálására, illetve a karbantartásra is. Az AerinX fejlesztésével erre a problémára keressük a megoldást. Smart inspekciós rendszerünk a kiterjesztettvalóság-technológiát ötvözi a fejlett képfeldolgozással, illetve adatbázis-kezeléssel, ami egyedülálló, csúcstechnológiájú, döntést támogató eszközt ad a szakemberek kezébe” – vázolja a kezdeteket és a fejlesztés lényegét Hanyecz Imre, az AerinX társalapítója. Az adatok összesítésében segít, hogy egyrészt minden repülőgéptípusnak van hivatalos technikai leírása, amelyben szerepelnek a fontos műszaki, szerkezeti adatok. Az AerinX az ebben található információk alapján építi meg az egyes repülőgéptípusok modelljét, valamint a sérülések regisztrációjának típusonként változó logikáját. Másrészt, minden egyes repülőgéppéldányhoz rendelkezésre áll egy úgynevezett karbantartási, illetve sérüléstörténet, melyet a repülőgépen folytatott karbantartási munkák során minden esetben frissítenek, aktualizálnak a szakemberek, az autók szervizkönyvéhez hasonlóan. Ezeket az adatokat importálják az AerinX adatbázisába, a rendszer használata után pedig az aktuális inspekció eredményeképpen előálló adatokat (az új, illetve módosult sérüléseket) lehetséges exportálni vagy visszaküldeni az ügyfelek más rendszerei felé.

A céget négy magánszemély alapította, a fejlesztés első fázisát saját forrásból finanszírozták. Ezt követően, 2018. év végén az X-Ventures Gamma Kockázati Tőkealaptól több lépcsős kockázatitőke-befektetéssel 250 millió forint invesztícióban részesült a cég. Jelenleg mintegy 15 fős az AerinX csapata, minden fontos üzleti területnek – cégvezetés, pénzügyi tervezés, kereskedelem, marketing-kommunikáció, IT-fejlesztés – van házon belül vezetője. A csapat nagy részét ezenfelül a különböző specializált tudással bíró fejlesztők teszik ki.

Elsődleges fókusz: a repülőgépipar

„A fejlesztés során a legkorszerűbb agilis módszertant alkalmazzuk, rövid szakaszokra, úgynevezett sprintekre bontjuk a fejlesztés fázisait, és az egyes elért mérföldköveket azonnal valós ipari körülmények között teszteljük, mely során folyamatos visszajelzéseket kapunk a repülőgép-karbantartó szakemberektől” – mondja Hanyecz.

A fejlesztés jelenleg a pilotprojektek előkészítésére fókuszál, ezen fázisban valós ipari körülmények között és ehhez köthető szituációkban tesztelik a rendszer működését, illetve a meglévő funkciók továbbfejlesztésén, a működés finomításán dolgoznak. Ebben stratégiai partnerük, az Aeroplex of Central Europe karbantartó cég van a segítségükre, szoros együttműködésben dolgoznak velük. A pilotprojektek elindítását idén ősszel tervezik, további minimum két nemzetközi iparági partner bevonásával. Hanyecz Imréék úgy tekintenek erre, mint a piacképes termék előszobájára.

Az AerinX csapata (forrás: AerinX)
Az AerinX csapata (forrás: AerinX)

„Az AerinX-rendszert egyelőre a repülőgépipar számára fejlesztjük, jelen pillanatban ez az elsődleges fókuszunk. Ezen belül is a légijármű-karbantartás és a külső felszíni átvizsgálás az a terület, amelyre összpontosítunk. Az eszköz egyaránt felhasználható a polgári légi közlekedésben, illetve a védelmi iparban is. Az általunk fejlesztett technológiában természetesen megvan a potenciál, hogy további iparágakban is sikeresen alkalmazzuk, ilyen többek között a hajózás, a gáz- és olajipar, a vasúti szállítmányozás vagy az űrrepülés” – világít rá a lehetőségekre Hanyecz Imre.

A következő kör

A jelenleg előkészítés előtt álló Early Adopter program keretében összesen minimum három iparági partner bevonásával indítják a projektet. Ez az AerinX piacra lépés előtti végső fejlesztési fázisa lesz, melynek során lehetőség nyílik arra, hogy számos egyedi igényt építsenek be a rendszer működésébe, így téve alkalmassá a lehető legszélesebb körű alkalmazásra.

„Ezt követően terveink szerint 2020 őszén fogunk a teljes funkcionalitású termékkel piacra lépni. Emellett idén ősszel tervezzük a következő körös, Series A befektetés megvalósítását is, hazai és nemzetközi kockázatitőke-befektetőktől mintegy 2,5 millió USD értékben. Jelenleg folyamatosan intenzív tárgyalásokat folytatunk mind potenciális iparági partnerekkel, mind lehetséges tőkebefektetőkkel. Mindemellett büszkék vagyunk rá, hogy világszinten több ezer jelentkezőből bejutottunk a Hello Tomorrow nevű globális verseny döntőjébe, amely nemcsak Európa, hanem a világ legjelentősebb deep technológiára fókuszáló szakmai rendezvénye. Ugyancsak meghívást kaptunk az Egyesült Államok legjelentősebb, repülőgépiparra és -karbantartásra fókuszáló szakmai konferenciájára, az MRO Americas rendezvényre. Itt is beválogatták az AerinX-et a legígéretesebb startupok közé. Izgalmas hónapoknak nézünk tehát elébe üzletfejlesztés szempontjából, és reményeink szerint hamarosan újabb elért fontos mérföldkövekről számolhatunk majd be” – mondja a cég társalapítója.

Kárpáti Judit
a szerző cikkei

hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
hirdetés
hirdetés
hirdetés