hirdetés
hirdetés

Interjú az AdasWorksszel

Mitől önvezető egy autó?

A Szilícium-völgyben nyitottak irodát, hogy a tűzközelben legyenek, fejlesztéseiket pedig kiterjesztették teljes környezetfelismerésre, intelligens döntéshozatalra és parancskiadásra. Az önjáró autókról Takács Árpádot, az AdasWorks szakemberét kérdeztük.

hirdetés

Mennyiben változtatja majd meg a közlekedésünket az önvezető autók innovációja?

Legkorábban talán öt év múlva jelennek meg az első olyan autók, amelyek már biztonságosan tudnak haladni zárt környezetben, felügyelet nélkül – például autópályákon. Ezek ugyanis viszonylag egyszerű környezetek egyirányú, jól meghatározott sávokba terelve a forgalmat, és kisebb esélye van a váratlan mozzanatoknak – mint egy gyalogos vagy biciklis hirtelen felbukkanásának. Ahhoz, hogy az önvezető autók ténylegesen megjelenjenek és elterjedjenek a városokban, 20-25 évet még várni kell, ezek viszont már olyan járművek lesznek, amelyek minden helyzetben jól reagálnak. Ez nem feltétlenül hoz majd változást az autók dizájnjában, hiszen a mostani, fejlett vezetéstámogató rendszerekkel ellátott autók is a már ismert autómodellekből lettek átalakítva.

Mitől önvezető egy autó, hol áll jelenleg az innováció?

A szervezetek közül a National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) öt, míg a Society of Automotive Engineers (SAE) hat szintben állapította meg az önvezető autók technológiai elvárásait. A lépcső legalsó szintjén a mostani autók jelenlegi tudása áll, az 1. szinten azok a vezetéstámogató rendszerek találhatók, amelyek – mint például a tolatóradar – segítik bizonyos műveletekben a sofőröket, viszont minden mozgásról, utasításról maga az ember dönt.

Takács Árpád
Takács Árpád
A második szinttől kezdődnek azok a megoldások, amelyek már aktívan képesek beavatkozni a vezetésbe, ilyen például a sávtartás. Azok a manőverek, amelyek például a Tesla Autopilot rendszerében is megtalálhatók, mint például az előzési manőverek az autópályákon, nagyjából a 3. szintnek felelnek meg – itt tartunk most.

A teljes önvezetés eléréséhez még két szint van hátra, a 4. lépcsőfok már teljes autonómiát enged meg az autónak, de a sofőrnek mindig készen kell állnia arra, hogy beavatkozzon, ha ez szükséges, az autónak pedig ehhez elég időt kell adnia a sofőrnek. A legmagasabb szint, amit teljes önvezetésnek nevezünk, már lehetővé teszi, hogy az autó bármely közlekedési helyzetben feltalálja magát.

Beletartozik ebbe az autók egymás közti kommunikációja?

A V2V (vehicle-to-vehicle) és V2X (az X lehet környezet, infrastruktúra stb.) vezetéstámogató rendszerek az önvezető funkciókat, az autó döntéshozatalát segítik, de nem befolyásolják azt – ezek már most is fejlesztés alatt állnak, illetve 2018-tól az USA-ban minden autónak rendelkeznie kell olyan interface-szel, amely lehetővé teszi az autók és az infrastruktúra közötti kommunikációt. Ez nagyon fontos akkor, ha például baleset történik előttünk, és nem látjuk a köd vagy egy nagyobb jármű miatt, ilyenkor ugyanis az autók közötti kommunikáció figyelmeztet arra, hogy most azonnal vészfékezésre van szükség, különben balesetet szenvedhetünk.

Mik az eddigi mérföldkövek a fejlesztésben?

A Mercedes kétkamerás, azaz sztereokamerás rendszere hatástanulmány volt, akkori chiptervező partnerünk kérésére azt vizsgáltuk meg, hogy megoldható-e az önvezetés mobiltelefonokban vagy tabletekben használt chip segítségével. Ehhez létrehoztunk egy demót egy partnerünkkel, amely azt mutatta meg, hogy bizony képes egy autó kis teljesítményű, olcsó chipen elfutni. A Hungaroringen két kört tettünk meg biztonságosan, minek során a képfelismerés kapta a hangsúlyt, ez alapján tájékozódott az autó az úton – a szoftver próbálta az út közepén tartani azt.

A demo után érkeztek az első megkeresések és befektetések, mivel ez a technológia nemcsak hogy működik, hanem elérhető áron beszerezhető – a Google autón található szenzorok ugyanis legalább 20 millió forintot érnek, ha nem többet. Úgy döntöttünk, megnézzük, meddig tudunk eljutni, ha olcsóbban, kamerákra koncentrálva fejlesztünk. Ehhez jött az első néhány olyan partneri megkeresésünk, amely például egy intelligens tolatókamera-rendszeren alapult, és az objektumfelismerés mellett az ütközésig hátralévő időt is kiszámolta, hogy időben lehessen reagálni.

Ehhez kapcsolódva egy pályázat keretében egy hatkamerás, Intelligent Surround View System rendszert integráltunk a Volvo autójába. A fejlesztés lényege, hogy négy halszemoptika-kamera kerül az autó elejére, hátuljára és két oldalára, illetve két kisebb látószögű kamera a tükrök alá, ami hátrafelé nemcsak a holtteret figyeli, hanem például azt is, mekkora távolság van még a mögöttünk lévő autó és közöttünk, ezzel jelzi, hogy mennyi időnk van bizonyos manőverek biztonságos végrehajtásához. 

Ezt a hatkamerás rendszert fejlesztjük most tovább, ez kerül majd be a Volvo jövő évi demójába, az úgynevezett Drive Me projektbe. Ennek során 100 darab XC90-es járművet fog az autógyártó a Göteborg körgyűrűre küldeni, ezek a járművek már teljesen önállóan fognak manőverezni, és A-ból B-be eljutni. Ehhez a rendszerhez mi szállítjuk a hatkamerás rendszert. További beszállítók megoldásaival kiegészítve pedig egy integrált rendszer jön létre, amely nemcsak a kamerakép alapján, hanem más szenzorok által szolgáltatott adatok ismeretében hoz majd döntéseket. Mi a kamerákat tartjuk a legfontosabbnak, de természetesen a radart és a lidart is fontos szenzornak találjuk, bár utóbbiakat inkább redundáns rendszerként használjuk. Egyik elvünk, hogy ha az ember vezetés közben 95%-ban a saját szemére támaszkodik, akkor az önvezető autózásban is a kamerát tartsuk a legfontosabb érzékelőeszköznek – bár tény, hogy a teljesen önvezető technológiákba már csak biztonsági okokból is szükség van más szenzorokra.

A Volvo-projekt megkezdése után az elmúlt fél évben mi is egy új irányt nyitottunk: a teljes önvezetés megvalósítását.

Ez mennyiben bővítette a fejlesztési irányt?

Már nemcsak kizárólag a kameraképek feldolgozásával foglalkozunk, hanem a teljes környezetfelismerés, a 3D-rekonstrukció, a lokalizáció, az útvonaltervezés, az intelligens döntéshozatal, az autó teljes irányítása is a kutatás-fejlesztéseink között van. Ehhez készítjük most a prototípust, amelyet terveink szerint jövő év januárjában Las Vegasban, a CES-en (Consumer Electronics Show) mutatunk majd be.

A kameralapú felismerés mögött mesterségesintelligencia-alapú objektumdetekció található, ez felel a sávok, a közlekedés résztvevőinek azonosításáért (gyalogos, autósok, motorosok, autóbuszok stb.). A nagy kihívás ebben a mesterséges intelligencia, ez végzi a képfelismerést, valamint ennek egy továbbfejlesztése felel a döntéshozatalért, és az autó irányításában is részt vállal.

Mennyire lesz biztonságos az önvezető autó?

A közlekedésben a legnagyobb veszélyt a hús-vér sofőrök jelentik, ma az utakon csak az USA-ban több mint egymillióan halnak meg évente közúti balesetben, és ezek 90%-át emberi mulasztás okozza. Az önvezető autózás nemcsak kényelmi funkciókat nyújt majd, hanem vélhetően jelentősen növeli a biztonságot. Léteznek elkerülhetetlen balesetek, amelyek egy önvezető autóval is megtörténhetnek majd. Mi azon dolgozunk, hogy abszolút értékben is csökkenjen a balesetek száma. Szerintem lesz egy pont, ahol bebizonyosodik: az önvezető autózás biztonságosabb, még ha lesznek is elkerülhetetlen balesetek.

A carsharing egy párhuzamos trend ezzel, vagy befolyásolják is egymást?

Népszerű lesz az autómegosztás, már csak azért is, mert ha az autó felvesz minket, és elvisz A pontból B pontba, majd B pontból elmegy valaki másért, azzal elég jól lehet csökkenteni a saját autók számát és költségét, ugyanis mindössze az autó amortizációját és az üzemanyagot kell megfizetnünk. Utóbbi ráadásul feltehetően áram lesz, így olcsóbbá válik. Biztos vagyok benne, hogy a két technológia nagyban fogja egymást segíteni, az más kérdés, ha az önvezető autózás széles körben elterjed, akkor átalakulhat a városok struktúrája is. Nem lesz szükség hatalmas parkolókra, mivel az autókat nem kell a közelünkben tartani – azok folyamatosan szállíthatják az utasokat, és akár a városon kívül is vagy egy megadott telephelyen várakozhatnak. Nem kell parkolóhelyet keresni, csökkennek a dugók, az ingázás során a vezetéssel töltött időnk felszabadul, tudunk dolgozni, pihenni, szórakozni az autókban, így nincs kizárva, hogy az emberek messzebb költöznek, a városok szétterjedtebbek leszek, hiszen nem veszítjük el az időt a vezetéssel.

Az AdasWorks konkrétan mivel foglalkozik?

Mindent, ami ehhez szükséges, ami horizontálisan terjeszthető kompetencia, azt házon belül oldjuk meg. Az önvezető autózásnak három lépcsője van: a percepció, azaz a környezet felismerése, az intelligens döntéshozatal, illetve az ezáltal elvárt cselekvés, a parancsok kiadása az autónak. Felismerésszinten a kamerás rendszer tartalmaz egyfajta mesterséges intelligenciát, úgynevezett neurálisháló-alapú felismerést – ezen belül a környezet 3D-rekonstrukcióját is –, ezáltal meg tudjuk mondani, hogy hol vagyunk a térben, mi van körülöttünk, ez hogyan változik: az adott objektumokat követni tudjuk, elhelyezkedésüket pedig előre jelezni.

A második szint a döntéshozatal, ez egy másik típusú mesterséges intelligenciát igényel, lényege, hogy az adott közlekedési szituációban a célokat ismerve hogyan cselekedjünk, hogy az a szabályok, az optimális mozgás és a biztonságosság feltételeit is kielégítse.

A harmadik szint maga a vezérlés, a tervezett trajektória (pályavonal) megvalósítása és az autó irányítása. Ezzel mind együtt jön létre egy önvezető autó.

Hol jelenik meg elsőként az önvezetés mint funkció?

Mivel a városi közlekedési szituációk nagyon komplexszé válhatnak, ezért elsősorban autópályán jelenik meg az önvezető funkció. Nemcsak lényegesen egyszerűbbek az itt kialakuló helyzetek, hanem a kamionok, teherautók a legtöbb idejüket az autópályán töltik a teherszállítás során, az önvezető megoldásokkal pedig tehermentesíteni tudjuk a sofőröket, fel tudjuk gyorsítani a fuvarozást, csökkennek a költségek.

Milyen szakemberek dolgoznak az AdasWorksnél?

2015 júliusában jött létre a vállalat, a Kishonti Kft.-ből kiválva. Akkor 15 fővel indultunk, az idei év során visszaolvadt az AdasWorksbe a Kishonti Kft., így már több mint 100 fő dolgozik a cégben.

Elsősorban a képfeldolgozás és a mesterséges intelligencia területéről vannak nálunk mérnökök, de tesztelő és vezetésbiztonsági (safety) csapat is dolgozik nálunk, amely arról gondoskodik, hogy a kikerülő termékek megfeleljenek a szigorú autóipari előírásoknak. A csapat részét képezik továbbá a robotikai, szabályzástechnikai mérnökök, akik az autó irányításáért felelnek.

Szeptember elején nyitottuk meg irodánkat a Szilícium-völgyben, fontos hogy ott legyünk, hiszen a technológiában nagyok és kicsik mind ott találkoznak. A tengerentúli iroda az üzletfejlesztésre és a salesre koncentrál, fejlesztés csak Magyarországon van.

Ennek mi az oka?

A hazai fejlesztéseket fontosnak tartjuk, jó az IT- és fejlesztő alapanyag, igyekszünk a legjobb fejlesztőket megtalálni. Tény ugyan, hogy a munkaerőhiány minket is érzékenyen érint: kutatók, fejlesztők és programozók tekintetében is hiány van az országban.

Milyen szakmai előnyök szükségesek?

Az algoritmus- és mesterségesintelligencia-kutatók tekintetében fontos a jó algoritmikus és absztrakciós képesség, a matematikai alapoknak a helyükön kell lenniük – ezek kellenek ahhoz, hogy a hetente frissülő technológia, a mesterséges intelligencia újításait értelmezni, saját ötleteinkkel továbbfejleszteni tudjuk. A C++ programozók esetében szintén fontos az algoritmikus tudás és a tapasztalat. A párhuzamos programozásra, grafikus kártyák programozására szakosodott szakemberekből szintén nagy hiány van.

Meghackelhetők lesznek az önvezető autók?

Sok olyan cég van, amely kifejezetten a kiberbiztonsággal foglalkozik, hogy ez ne történhessen meg. A vezető nélküli technológia által vezérelt járművek rendszere zárt lesz, a környezettel – más járművekkel, infrastruktúrával – történő kommunikáció során pedig szintén alapvető a biztonság. Személyes véleményem szerint ettől nem kell félni. De ugyanúgy bárki kiszórhatja a rajzszöget az útra…

Sós Éva
a szerző cikkei

hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
hirdetés
hirdetés

Kiadónk társoldalai

hirdetés