hirdetés
hirdetés

Meghökkentő és lenyűgöző fejlesztések a robotikában

Minek nevezzelek?

A Longman Dictionary of Contemporary English nevű szótár szerint a robot „olyan, mozgásra képes, komputer által vezérelt gép, amely az emberek egyes munkáit el tudja végezni”. Bár ezen meghatározás alá igen sok apparátust be lehet passzírozni (pl. autonóm járművek), a földi halandók elméjében a fogalom bizonyos android (emberszerű) vagy legalábbis bionikus (élőlényszerű) jellegtől mindig is elválaszthatatlan marad. 

hirdetés

Természetesen ez annak is köszönhető, hogy a különböző szellemi műhelyek csak úgy ontják magukból a humanoid megoldásokat, legyen ugyan szó komplett mesterséges „emberi” szervezetekről vagy azoknak csak egy részéről. Nem csoda hát, hogy a napjaink legmodernebb robotjaiból szemezgető összeállításunkban az anyatermészet lépten-nyomon visszaköszön.

Feltöltődés

A tudomány szerint az emberi halhatatlanság elérésének egyik lehetséges eszköze lehet, ha a fajunk agyának konnektomját (az idegsejtek közötti kapcsolatok szövevényes térképe) egyszer majd számítógépekre is fel tudjuk tölteni. Hatalmas mérföldkövet jelent a törekvés valamikori (és azért kétséges) megvalósulása felé, hogy nemrég kutatók OpenWorm nevű projektjük keretében sikeresen rekonstruálták a fonalféreg (Caenorhabditis elegans) mindössze 302 idegsejtet számláló neurális hálózatát egy szoftverben. A programot egy kicsi, kézzel fogható legójárműre installálták. Az orr idegsejtjeit szonárérzékelőkkel, a kétoldali motoros idegsejteket pedig motorokkal pótolták. Ijesztően hangzik, de az újonnan keletkezett mechanikus organizmus külső ingerekre „életre kelt”, elkezdett a mintaadó féreghez hasonlóan viselkedni. Az orr stimulációja például megakasztotta az előrehaladásban. Az elülső és a hátsó érintésérzékelő megtapintása (nem taszítással) előre, illetőleg hátra mozgatta a másolatot. Az ételek megszerzéséért felelős szenzor ingerlése szintén mozgásba lendítette a szüleményt.

Az igazi kollaboratív robotok

Biztos az olvasó is elmerengett már azon, milyen szép is lenne, ha hatodmagával el tudná húzni az Eiffel-tornyot. Bár ez a vállalkozás lehetetlennek tűnik, a Stanfordi Egyetem tudósai most olyan mikrobotokat (apró robotokat) fejlesztettek, amelyek arányaiban akár ekkora erőfeszítésre is képesek. Fáradozásaik gyümölcseként a kutatók olyan parányi, 17 grammos szerkezeteket alkottak, amelyekből egy hattagú csapat egy 1800 kilogrammos autót is sikeresen arrébbhúzott.

A MicroTugok húzzák az igát
A MicroTugok húzzák az igát

A microTug robotok kialakítása/koncepciója sok elemet a természettől kölcsönöz, bizonyos szempontból például igencsak hasonlít a hangyákéhoz. A microTugok egyenként is roppant teherbíróak, ám karöltve káprázatos teljesítményre képesek. Tetterejük tetemes része persze a talpukra applikált, gumitüskékkel borított párnáknak is köszönhető. A gekkóknál is megfigyelhető kialakítás hatalmas tapadási erőt biztosít az egyes objektumok továbbvonszolásához. A tüskék a nyomás alatt meghajolnak, így megnő az érintkezési felületük a talajjal, és a „megfogó képességük” is, a párnák felemelésekor viszont kiegyenesednek, és így jelentősen könnyebbé teszik a végtagok elválását a felszíntől.

Amennyit csak akar (a kar)

2015-ben a japán Fanuc az olaszországi EMO szerszámgép-kiállításon mutatta be M-2000iA/2300 nevű apparátusát, amely a cég állítása szerint a világ legerősebb robotja. 2,3 tonnányi terhet bír a magasba emelni – ezzel pedig több mint 35 százalékot ver rá a csúcstartó előd 1,7 tonnás kapacitására. A hattengelyes robot 3,7 méter messzire tudja kinyújtani a karját, amelyikkel úgy az autógyártásban, mint a fém- és a papíriparban egyszerű és bonyolult feladatok elvégzésére is alkalmas.

A Fanuc M-2000iA/2300 munka közben
A Fanuc M-2000iA/2300 munka közben

Erős, IP67-es védettségű (por ellen teljes mértékben, vízbe merülés ellen pedig korlátozott ideig védett) csuklója akár komplett autókarosszériák elcsavarását és oldalra fordítását is lehetővé teszi. Állítólag, míg a robot precizitása és rugalmas vezérlése csökkenti a gyártási anyagok károsodásának a kockázatát, a fenntartási költségek is csökkennek, illetve a termelés is gyorsabbá válik.

Értelem és érzelem

2014 júniusában a japán SoftBank nevű nemzetközi telekommunikációs vállalat büszkén mutatta be – szavaik szerint – a világ első lélekkel rendelkező robotját. Pepper nem hozza be nekünk a kávét, és a hadszíntéren is pocsékul teljesítene, viszont az érzékelőinek elképesztő arcmimika- és hangfelismerő rendszere rögtön pontosan felméri felhasználója hangulatát. Ha bánatosak vagyunk, a humanoid kreatúra minden erejével azon lesz, hogy vigaszt nyújtson számunkra, derű esetén pedig osztozik a kedélyünkben. Peppert a fejlesztők „társnak” szánják nekünk a szürke hétköznapokra, és lássuk be, a fejébe implantált négy mikrofon, a szájában és a homlokában elhelyezett két HD-kamera és a szeme mögé beépített háromdimenziós mélységérzékelő szenzor jelentősen megkönnyíti a robot számára, hogy empátiát érezzen irántunk. Mindezen felül Pepper fejébe és a kezébe érintésérzékelőket helyeztek. A felsőtestben giroszkóp lapul, a kerekeken mozgó alsó fertályba két szonárt, hat lézert és egy giroszkópot is beépítettek a mérnökök.

A barátságos Pepper
A barátságos Pepper

A 34 ízületes inas

Bármennyire is együttérző Pepper, mozgáskultúrájában a Honda Asimo nevű teremtményével bizonyosan nem veheti fel a versenyt. A gép élethivatása kimondottan az, hogy fizikailag tehermentesítse például az idős vagy a mozgáskorlátozott emberek életét, illetve hogy szükség esetén a bombák hatástalanításához vagy tűzoltáshoz is használni lehessen. A kétlábú teremtmény megalkotása előtt a fejlesztők mélyrehatóan tanulmányozták a rovarok és az emlősök végtagjainak működését. Különösen nagy figyelemmel kísérték például a balansz megtartásához szükséges testsúlyáthelyezést. Az ember természetes felépítésének megfelelően az Asimo többek között „csípő-, térd- és bokaízületekkel” is rendelkezik. Robotok esetében az ízület „szabadságfokot” takar, amelyből az android 34-gyel büszkélkedhet. A leírtaknak köszönhető, hogy a masina egyebek mellett lépcsőzni is tud, megállás nélküli (!) kanyarvételre képes, illetve akár a konyhából is behozza nekünk az üdítős palackot, hogy aztán kinyissa, és a poharunkba töltse azt.

A Honda Asimo lejön
A Honda Asimo lejön

Hadi gépezet

Egy tengerentúli fejlesztőcég, a Boston Dynamics még 2013-ban rukkolt elő Atlas nevű – mit szépítsük? – hadászati célú robotjával. A rendkívül fejlett egyensúlyérzékkel megáldott gép feladata az volt, hogy különösen veszélyes helyzetekben és egyenetlen terepen is ki tudja segíteni a felhasználóit. A szakemberek 2016 elején videóban rántották le a leplet a tákolmány legújabb verziójáról. A filmben folyamatosan vegzálják az ifjú találmányukat (például kiütnek a kezéből egy dobozt, illetve fellökik), ám ez szó nélkül bírja a gyűrődést, és igyekszik helyreállítani az eredeti állapotokat (felveszi a dobozt, feltápászkodik, stb.) Az Atlasok legfiatalabb generációja kül- és beltéren egyaránt elboldogul. Hidraulikus működési elvét elektromos meghajtásán keresztül tudja kifejeződésre juttatni. Míg a balansz megtartásáért a felsőtestében és a lábaiban elhelyezett szenzorok a felelősek, az akadályok elkerülését, a terep felmérését és a tájékozódást már a fejébe ültetett LIDAR- (lézeralapú távérzékelő) és sztereó szenzorok teszik számára könnyebbé/lehetővé.

A rendkívüli egyensúlyérzékkel rendelkező Atlas
A rendkívüli egyensúlyérzékkel rendelkező Atlas

Sajnos napról napra szembesülünk azzal a ténnyel, hogy a robotok viselkedésének kézben tartása közel sem biztosítéka (sőt, inkább gátja) a vérengzések elkerülésének. „Rossz kézbe kerülve” a mechanikus teremtmények önálló tanulását elősegítő fejlesztések azonban már az egész emberiség jövőjét is kockára tehetik. A kíváncsiságnak nem lehet gátat szabni, és ezért csak remélni tudjuk, hogy a gépesített eszközök a továbbiakban valamikor majd egytől egyig békés segítőtársaink lesznek.

Lássuk be, erre azért kicsi az esély. 

Zamaróczy Ádám
a szerző cikkei

hirdetés
Hozzászólások (1 db)
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
#
Vajon egy PEPPER típusú robot vajon mennyibe kerülhet ?
Meg lehet ezt tudni valahol ?
hirdetés
hirdetés
hirdetés
hirdetés