hirdetés
hirdetés

Szórakoztatástól a hadiiparig

Megállíthatatlan a humanoid robotok evolúciója

Számos tudományos területen használnak humanoid robotokat kutatási eszközként, melyekkel elsősorban az emberi test felépítését és viselkedését (biomechanika) tanulmányozzák. A kutatás mellett azonban egyre több humanoid robotot fejlesztenek személyes segítségadásra, kiszolgálásra és asszisztenciára, elsősorban az egészségügyben és a szolgáltató szektorban.

hirdetés

Világszenzáció volt az idén, Japánban bemutatott humanoid robottorzó, Midar, amely egy komplett buddhista szertartást vezényelt le, és melyet egyes hívők egy japán istenség reinkarnációjának tekintettek. Jóllehet a vallás területén kevésbé elterjedtek a robotok, azonban előrejelzések szerint a 2020-as évekre a japán szociális ellátást teljesen át fogja alakítani a robotika és a humanoid robotok. 

Segítő kezek

A Honda 1980 óta fejleszti humanoidjait, fő prototípusuk, ASIMO újabb és újabb fejlesztéseken esik át. ASIMO szinte az első humanoid szociális és kiszolgáló robot, melynek első komolyabban funkcionáló változatát 2000-ben mutatták be. Az ASIMO képes felismerni a mozgó tárgyakat, testtartásokat, gesztusokat, hangokat és arckifejezéseket, megérteni a környezetét, és kölcsönhatásba lépni az emberekkel. Meghatározza a távolságot és az irányt is: ez lehetővé teszi az ASIMO számára, hogy kövesse a vele szemben álló személyt. A robot hangutasításokat és emberi gesztusokat értelmez, lehetővé téve, hogy felismerje, mikor akarnak kezet fogni vele, vagy ha valaki pontokra mutat, ennek megfelelően reagál. A robot érzékeli, ha valaki hozzá beszél, vagy rá néz, felé fordul – válaszokat ad a kérdésekre bólogatással, vagy szóbeli választ adva különböző nyelveken. Képes lépcsőn járni, futni vagy akár ugrani.

ASIMO
ASIMO

Várhatóan 2020-ban fog megjelenni az UBTech Walker robotjának új verziója, amely szintén egy humanoid segítő robot. A kínai cég robotja nagyon hasonló ASIMO-hoz. A vállalat idén masszív fejlesztéseket vitt végbe a Walkeren, amely immár torzóból bipedális (két lábon járó) robottá vált. Walker is képes arcot felismerni és interakcióba lépni az emberekkel. Segít, kiszolgál, kommunikál, simán és szupergyorsan képes felemelni nehéz tárgyakat, és manőverezni azokkal. Azonban kritikusok szerint kérdéses, hogy egy nem teljesen sima talajon Walker képes-e navigálni és nem elesni. A további fejlesztésekből kiderül.

Titánium talajtorna – Atlas

A Boston Dynamics humanoid csúcsrobotja Atlas, amely szintén egy bipedális mozgású robot. A Boston Dynamics soha nem cáfolta katonai irányú fejlesztéseit: az Atlas evolúcióját az USA Védelmi Minisztériuma felügyeli. A gép alumíniumból és titániumból készült, 150 kg-ot nyom, sztereó kamerákkal és odométerrel van felszerelve. 2019. szeptember 24-én a Boston Dynamics kiadta az Atlas robot fejlesztésének eredményéről készített videóját a YouTube-on. Ebben Atlas bemutatja, hogyan képes kézen állni, tigrisbukfencezni, forogni és szaltózni, méghozzá egymás után többször is. A cég rejtélyesen úgy nyilatkozott az olajozott és ruganyos emberi mozgással talajtornázó robotról, hogy „a robotot olyan új technológiákkal képezték, amelyek észszerűsítik a fejlesztési folyamatot”.

Az Atlas kézen áll
Az Atlas kézen áll

Lifelike – különböző szintek

A humanoid robotok egy másik nagy csoportja a lifelike, azaz ’élethű’, az emberre hasonlító humanoid gépek csoportja. Ezek a típusok gyakran csupán fejek vagy torzók, amelyek beszélgetésre és szórakoztatásra képesek. A Távol-Keleten és különösen Japánban a műsorvezetőtől a tanárig számos humanoid örvend nagy népszerűségnek. 

A hongkongi Hanson Robotics élethű, emberhez hasonló robotokat és mesterséges intelligenciákat fejleszt és gyárt. A robotoknak szabadalmaztatott, szivacsos elasztikus felülete van, amelynek érzete és rugalmassága hasonlít az emberi bőrre. A bőrréteg alatt motorvezérlő rendszerek vannak, amelyekkel a robotok az emberi kifejezéseket utánozzák. A cég leginkább ismert robotja Sophia, amely egy interaktív humanoid robottorzó, nem mellesleg pedig a világ első (szaúdi) robot állampolgára. Az Audrey Hepburnről mintázott robot képes az emberi mimika használatára, és egyszerű, de komoly beszélgetéseket folytatni.

Sophia, a Hanson Robotics humanoid robotja
Sophia, a Hanson Robotics humanoid robotja

Vezető AI-kutatók azonban keményen bírálták a Hanson humanoid robotikáját. A francia–amerikai Yann Le Cunn, a Facebook AI-igazgatója Sophiát „bábunak” és „totális átverésnek” (complete bullshit) nevezte, és megkérdőjelezte Sophia, illetve a hozzá hasonló robotok értékét és intelligenciáját. Ben Goertzel, Sophia fejlesztője erre úgy reagált, hogy ő „soha nem állította úgy, mintha Sophia közel állna az emberi szintű intelligenciához”.

A legújabb tagja a vállalat robotcsaládjának Little Sophia, aki „Sophia húga”. A 14 hüvelykes kis robotot elsősorban 8 éves vagy annál idősebb gyerekek szórakoztató, tanuló- és beszélgetőpartnerének szánták. A kis Sophia várhatóan 2020-ban érkezik meg.

iCub – „ismerd meg önmagad”

A humanoid robotok fejlődését nem csupán a szolgáltatásban, az egészségügyben vagy a szórakoztatásban lehet kiaknázni, hanem talán saját emberi tanulási metódusainkat, megismerésünket is jobban megérthetjük. Ezt és ennek kutatását célozza az iCub fejlesztése. 

Az iCub egy egyméteres, nyílt forráskódú humanoid robot, melyet elsősorban tesztelésre és kutatásra szán több európai egyetem RobotCub konzorciuma és az Olasz Technológiai Intézet. A robot nyílt forráskódú, a hardver tervezését, a szoftvert és a dokumentációt mind a GPL-licenc alapján adják ki.

ICub
ICub

Az iCub esetében a humanoid külalak fejlesztése mögött az a megismerési hipotézis áll, miszerint az emberhez hasonló manipulációk és kialakítások alapvető szerepet játszanak az emberi megismerés fejlődésében. A robot célja az volt, hogy tesztelje ezt a hipotézist azáltal, hogy lehetővé teszi a kognitív tanulási forgatókönyvek megvalósítását az észlelési rendszer pontos reprodukciójával és egy kisgyerek artikulációjával, hogy az ugyanúgy kölcsönhatásba léphessen a világgal, mint egy embergyerek.

Az iCub képes mászni vizuális útmutatás segítségével a padlón lévő optikai jelölőkkel, komplex 3D-labirintusokat megoldani, nyilakkal lőni a cél közepére íjjal, és arckifejezéseket használni, amelyek lehetővé teszik az iCubnak érzelmek kifejezését.

Schäffer Dániel
a szerző cikkei

hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
hirdetés
hirdetés

Kiadónk társoldalai

hirdetés