hirdetés
hirdetés

Légi közlekedés

Leszállóágba kerültek a Boeing 747-esei

Felépítésük miatt lesz hamarosan szükség a legendás repülők nyugdíjazására.

hirdetés

A Boeing lassan kivérezteti ikonikus 747-es kódjelű repülőgépét.

Akár több évtizedig is eltarthat, amíg a cég végleg búcsút int a Jumbo Jet becenéven emlegetett modellnek. A vállalatnál azt jósolják, hogy 20 év múlva a légiközlekedési piacon már nem lesz létjogosultsága az ilyen járműveknek. A prognózis szerint a 747-es repülőkhöz és az Airbus A380-asokhoz hasonló nagy, négy hajtóműves legendák konkrétan elavulttá válnak.

Boeing 747 (Forrás: 123rf)
Boeing 747 (Forrás: 123rf)

A Boeing egy ideje már inkább az olyan, kisebb termetű, de nagyobb hatótávolságú gépekre koncentrál, mint a 787 Dreamliner, a 737-MAX és az előbb-utóbb megjelenő 777X, hogy kompatibilis maradjon a jóslataiban körvonalazott későbbi állapotokkal.

A 747-esek gyártása újabban már egyébként is lomhább fokozatra kapcsolt. A gépparkban a következő 20 évben lassan eluralkodnak majd a kisebb, egyfolyosós repülők, amelyek minden tekintetben szakítani fognak az óriási 747-esekkel.

A Boeing a maga iparágában gyakorlatilag forradalomra számít.

Hagyományosan a légitársaságok egy „csillagszerű” modellt követnek, ahol az utasok a kisebb regionális repülőtérről egy csomópontba utaznak, hogy aztán innen juthassanak el célállomásukhoz. A Boeing egy egyszerűbb rendszerben látja a jövőt, ahol az utasok kisebb, de hosszabb hatótávolságú gépeken immár átszállás nélkül érhetik el a desztinációjukat.

Ez a modell az olyan robusztus gépeknél, mint a 747-es és az A380 nem praktikus. A Boeing visszafogottabb méretű repülői azonban üzemanyag-takarékosabbak, és így egy huzamban távolabbi célállomások megközelítését is gazdaságosabbá teszik.

Zamaróczy Ádám
a szerző cikkei

(forrás: Popular Mechanics)
hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
hirdetés
hirdetés

Kiadónk társoldalai

hirdetés