hirdetés
hirdetés

B-52H

Korszerűsíti legendás repülőit az USA légiereje

Újakra cseréli ikonikus B-52H típusú nehézbombázóinak hajtóműveit az amerikai hadsereg. A modernizáció célja, hogy a gépmadarak szolgálati idejét minimum további 30 évvel meghosszabbítsák.

hirdetés

Modernizálja 76 (tehát az összes) B-52H típusú nehézbombázóját az amerikai légierő. Egész pontosan a szárnyas monstrumok hajtóműveit fogja újakra cserélni a szervezet. A 60-as évek óta szolgálatot teljesítő, gépenként nyolc Pratt & Whitney TF33-PW-103 motor felett úgy látszik már eljárt az idő. A hadsereg már várja az ajánlatokat az új hajtóművekre, és egyelőre a Rolls-Royce, a General Electric és a Pratt & Whitney fantáziáját mozgatta meg a felkérés.

Az 1961 májusa és 1962 októbere között leszállított B-52H repülők mindmáig a nukleáris bombázók szerepét töltik be az amerikai légierőn belül. Legalábbis kezdetben a stratégiai nukleáris támadások kivitelezése, a közvetlen légitámogatás, a légi lefogás, illetve az ellencsapások végrehajtása tartozott a feladatkörükbe. Legfeljebb 3,2 tonna össztömegben lézer-, illetve GPS-vezérelt bombák, levegőből indítható JASSM rakéták és Quickstrike aknák szállítására alkalmasak a repülők.

B-52 Stratofortress (Forrás: 123rf)

Az új hajtóművekre vonatkozó fő kívánalmak közé tartozik, hogy a jelenlegieknél csendesebben és olcsóbban működjenek. A legfontosabb elvárás mégis az, hogy energiahatékonyan üzemeljenek. A TF 33-as típusok teherbírásával eddig sem volt probléma, a 75,62 kilonewtonos tolóerejük mindmáig elegendőnek bizonyult a feladataik ellátásához. Alapvető követelmény azonban, hogy az új szerkezetek magasabb kétáramúsági fokkal (tkp. a turbina mellett el-. illetve a rajta áthaladó levegő mennyiségének hányadosa) és digitális vezérléssel működjenek.

A bombázók teli tankkal útnak indulva, egy huzamban (vagyis utántöltés nélkül) pillanatnyilag mintegy 14 000 kilométert tudnak megtenni. A remények szerint a fejlesztésekkel ezt a hatótávolságot 20-40 százalékkal is meg lehet majd toldani, és így egy feltöltéssel a Föld bármelyik pontjára el lehet majd jutni a repülőkkel.

A remények szerint a hajtóműcsere a B-52-esek szolgálati idejét legalább 2050-ig meg fogja hosszabbítani. (Az amerikai hadsereg számára) szerencsés esetben a gépmadarak akár a születésük centenáriumát is még aktív éveikben ünnepelhetik majd meg.

Zamaróczy Ádám
a szerző cikkei

hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
hirdetés
hirdetés

Kiadónk társoldalai

hirdetés