hirdetés
hirdetés

Szállítmányozás

Konténerekkel hajtott, klímabarát teherhajók

Akkumulátorként szolgáló, játszva cserélgethető szállítótartályok tartják mozgásban egy Zero Emissions Services nevű cég teherhajóit.

hirdetés

Világszinten a légszennyező anyagok kibocsátásáért nem kis részben a szállítmányozásra alkalmazott, hatalmas konténerhajók a felelősek. Napjainkban már számos cég létezik, amely jelentős energiát fordít a szektor kizöldítését célzó technológiák (például masszív vitorlák, hidrogénnel működtetett hajtóművek stb.) kifejlesztésére, és a maga cserélgethető konténerakkumulátoros megoldásával a Zero Emissions Services (ZES) is ezen társaságok sorát gazdagítja.

Minthogy Hollandia több ezer kilométeres hajózható vízi útvonallal rendelkezik, a belvízi hajózás nem elhanyagolható mértékben (a ZES szerint összesen öt százalékban) járul hozzá az ország szén-dioxid-kibocsátásához. A Zero Emissions Services célja a saját fejlesztésű energiarendszerével éppen az, hogy a nyugat-európai államban ezeket a műveleteket fenntarthatóbbá tegye.

Forrás: Zero Emissions Services

A szisztéma központi elemét 6 méteres, energiacsomagokká alakított szállítótartályok képezik. A 45 lítiumion-akkumulátormodul alkotta, darabonként 2 megawattórás konténerek kapacitása nagyjából 36 elektromos autóéval egyezik meg. A ZESpack elnevezésű tartályok tulajdonképpen olyan, a szállítóhajók meghajtására szolgáló, megtermett elemként működnek, amelyeket a lemerülésüket követően a kifejezetten erre a célra kialakított állomásokon 15 perc alatt ki lehet cserélni egy színültig töltött példányra.

Teljesen kiforrott formájában a koncepciót először szeptember 6-án tesztelték a gyakorlatban, mikor is a fejlesztők Alphen aan den Rijn városából egy Moerdijk nevű faluba egy rakomány Heinekent gördülékenyen eljuttattak. A sikereken felbuzdulva a ZES egy 10 éves szerződést rögtön alá is írt a sörgyártóval, hogy a cég termékeinek hollandiai terjesztését megkönnyítse.

Forrás: Zero Emissions Services

Bár rövid távon „csak” egy 8 csereállomásból, 8 hajóból és 14 konténerakkuból álló infrastruktúra kiépítése szerepel a ZES tervei között, ha a modell beválik, idővel akár az eszközpark rohamos bővítését is megkezdheti a társaság.

Zamaróczy Ádám
a szerző cikkei

(forrás: New Atlas)
hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
Cik[276597] galéria
hirdetés
hirdetés
hirdetés

Kiadónk társoldalai

hirdetés
hirdetés
hirdetés
hirdetés