hirdetés
hirdetés

Jönnek a maszek űrtaxik

A NASA 1,1 milliárd dollárt oszt szét az űrtaxi kifejlesztésén dolgozó cégek között

Az amerikai űrkutatási hivatal, a NASA az elkövetkező 21 hónapban 1,1 milliárd dollár támogatást oszt szét három magánvállalat között, amelyek az "űrtaxi", vagyis egy olyan űrhajó kifejlesztésén dolgozik, amely űrhajósokat szállít majd a Nemzetközi Űrállomásra (ISS).

hirdetés

A bejelentés szerint a támogatáson a Boeing, a Space Exploration Technologies (SpaceX) és a Sierra Nevada Corp. osztozkodik. A Boeing 460 millio dollárt kap arra, hogy folytassa a CST-100-as űrkapszulájának fejlesztését, ezt a United Launch Alliance (ULA) Atlas 5-ös rakétája juttatja majd Föld körüli pályára. (A ULA a Boeing és a Lockheed Martin partnerségéből jött létre.)

Az amerikai űrhivatal eddig 365 millió dollárt költött az űrhajósok szállítására szakosodott kereskedelmi programokra
Az amerikai űrhivatal eddig 365 millió dollárt költött az űrhajósok szállítására szakosodott kereskedelmi programokra

A SpaceX-nek 440 millió dollárt folyósít a NASA annak támogatására, hogy emberek szállítására alkalmas járművé alakítsa át az eddig csak teherűrhajóként kipróbált Dragont. (A Dragon volt az első magánűrhajó, amely idén májusban eljutott az ISS-re.) A Sierra Nevada Corp. 212,5 millió dollár támogatásban részesül a Dream Chaser elnevezésű, az űrsiklókra emlékeztető szárnyas járművének fejlesztésére, amelyet szintén az Atlas 5 emel majd a magasba.

A NASA eddig is támogatta mindhárom cég erőfeszítéseit. Az amerikai űrhivatal eddig 365 millió dollárt költött az űrhajósok szállítására szakosodott kereskedelmi programokra. Az eredeti modelltől eltérően, amikor a NASA önerőből fejlesztette ki űrhajóit, az Egyesült Államokban az állam az utóbbi években megosztja az ezzel járó költségeket a magánszektor kiválasztott képviselőivel.

Az amerikai űrhivatal tavaly kivonta a forgalomból az űrsiklóflottáját, ezért most, az általa támogatott magánűrhajók elkészültéig orosz, európai és japán kapacitásokra kell támaszkodnia az ISS elérésének érdekében. Az Alliant Techsystems nevű céget, amely korábban a támogatás reményében ingyen működött együtt a NASA-val, ezúttal kizárták a további pályázatokból.

A Blue Origin, amely két korábbi program keretében 25,7 millió dollárt kapott, most nem volt az állami támogatásért versenyző magánvállalatok között. További három cég - a Space Operations, az American Aerospace és a Space Design - projektjei a NASA szerint nem feleltek meg a pályázati kiírás feltételeinek.

Pogár Demeter
a szerző cikkei

hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
Cikk[113172] galéria
hirdetés
hirdetés
hirdetés

Kiadónk társoldalai

hirdetés
hirdetés
hirdetés
hirdetés