hirdetés
hirdetés

Sikeres szereplés

Ipari marketingkommunikáció tíz pontban

A sikeres marketingterv egyedi, fenntartható, és hosszú távon meghatározza azokat a lépéseket, amelyek fontosak az ismertség növeléséhez, a piacintelligencia kialakításához és a vevői bizalom építéséhez. Tíz pontban fogalmaztuk meg ennek a szükséges lépéseit.

hirdetés

Minden vállalkozás életében a legfontosabb marketingkérdés, hogy hogyan tudja a kommunikációját elindítani és új ügyfeleket szerezni. A megoldás a kommunikációs eszközök integrált alkalmazása, amelyekkel hosszú távú lojalitást felépítő üzeneteket lehet eljuttatni a célcsoport számára, tudatosan befolyásolva a piacot.

1. Helyzetelemzés

Első lépésként meg kell határozni a cég jelenlegi helyzetét a piacon, és a legfőbb célkitűzéseit – ezek meghatározzák a kommunikáció célját is. A célok megjelölésén túl szükséges a piackutatás, amely egyrészt a versenytársak helyzetét méri fel, valamint figyelmet fordít az iparágban jellemzően használt kommunikációs platformokra.

2. SWOT-analízis

A versenytárselemzés egyik legalapvetőbb és legelterjedtebb módszere a SWOT. Magában foglalja a vállalat erősségeit, gyengeségeit, lehetőségeit és veszélyeit. Erősségnek tekintjük egy vállalat esetében az olyan képességeket, amelyekben a versenytársakkal szemben relatív fölényt élvez. Gyengeségek alatt olyan vállalati jellemzőket értünk, amelyekben a cég relatív versenyhátrányban van a többi piaci szereplőhöz képest. A lehetőségek azok a vállalaton kívüli tényezők, amelyek kedvező feltételeket biztosítanak a cég fejlődése számára. Ezek a lehetőségek azonban veszélyeket is rejthetnek, amelyek megnehezíthetik a vállalkozás működésének gazdaságos fenntartását, illetve hatásos válaszlépések nélkül megakadályozhatják a szervezet fejlődését.

3. Célcsoport-meghatározás

Az ipari marketingkommunikáció célcsoportja a felhasználók helyett az üzletkötőkre, illetve a döntéshozókra, tulajdonosokra, igazgatókra és menedzserekre koncentrál. A B2B-szegmensben a termelő vagy ipari kkv szolgáltatásainak, termékeinek megvásárlását egy viszonylag hosszú döntési folyamat előzi meg. E piac jellegzetességeiből adódóan – mint például a kevés számú szereplő jelenléte – a személyes kapcsolatok jelentősége és a különleges vételi módok (többlépcsős értékesítés) miatt döntően imázsalakító kommunikációról beszélhetünk, kisebb részben jellemző a közvetlen termékreklámozás.

4. Arculat

A név, színvilág, logó, vizuális stílus, névjegy, szórólap, plakát, weblap mind arculati elemek, amelyek együttesen segítik kialakítani a pozitív vállalati képet. A céges arculat feladata a figyelemfelkeltés, ösztönzés és a pozitív imázskeltés, amely legélesebben talán a vállalat egyedi weboldalán jelenik meg, és ezzel szinergiában működnek a közösségi médiafelületek – a webes megjelenés tükrözi leginkább egy vállalat képét.

Forrás: 123rf
Forrás: 123rf

5. A reklám helye

A jól meghatározott marketingeszközök, tehát a reklámok helye és formái elősegítik a marketingstratégia megvalósítását a konkrét piaci helyzetben. A vállalatok egy termék, egy brand bevezetésekor marketing-költségvetésük jelentős részét reklámra kell hogy költsék, hiszen ilyenkor a legfontosabb eljuttatni az üzenetet a célcsoportnak. Egy jó marketingmix a költéseket is optimalizálni tudja amellett, hogy pontosan meghatározza, milyen platformokon éri el az adott, a cég számára szükséges célcsoportot. Ezért a promóció felépítésénél fontos a pontos targetálás, az optimális időszak meghatározása és a beérkező adatok alapján a retargetálás.

6. Weboldal

A hiteles kommunikáció működésének egyik legfontosabb eleme egy dedikált weboldal, amelyhez a megfelelő arculat kialakítása elengedhetetlen. A weboldal a cég egyik legfontosabb értékesítési felülete, a hely, ahol egy érdeklődés valódi vásárlássá alakulhat. Egy vállalkozás ezen a felületen tudja megosztani a tudást, aktivizáló kampányokat folytathat, és olyan jó gyakorlatokat, hasznos tartalmakat mutathat meg, amelyek miatt a célcsoportja kiemelt figyelmet fordíthat a vállalat üzeneteire. Imázs, tájékoztatás, kapcsolat – ezen a három alapfunkción kívül a vállalat weboldalának szakmailag is hitelesen kell képviselnie magát. A B2B-weboldalaknak kiemelten kell segíteniük a vásárlást, a pozitív imázs kialakulását, ez pedig csakis elegendő mennyiségű információval működhet. A weboldal elindításával már el is kezdődik a háttérben a kommunikáció, a keresőmotorok - optimalizált weboldal esetén – máris releváns érdeklődőket hozhatnak.

7. Kreatív kommunikációs eszközök

Ahhoz, hogy látványos, hatékony kommunikációt folytathasson egy vállalat, szükség van a kreatív médiaanyagok elkészítésére, amelyek a kampány arculatára reflektáló rendszeres kommunikációra adnak lehetőséget. Ilyenek a fotók, videók, tudósítások, kérdőívek, infógrafikák, amelyeket a sajtó is előszeretettel felhasznál, és amelyek hozzáadott értékként jelenhetnek meg a kommunikációban. Ezek adják a nyilvános megjelenés alapját, az illusztrációkat a vállalati történetekhez a közösségi médiában, a hírlevélben, az eseményeken. 

8. Tartalommarketing-tervezés

A tartalommarketinggel, a blogolással, az aktív social media jelenléttel sokkal hatékonyabban érhető el, hogy megismerjenek és felismerjenek egy vállalatot. A weboldal tartalmát úgy kell megtervezni, hogy esztétikailag és tartalmilag is attraktív és megnyerő legyen, ha ugyanis rendszeresen és sokan követik a cég tartalmait, akkor több alkalom lesz az értékesítésre is. Egy blognak esszenciális célja, hogy vevőcentrikus tartalmat fejlesszen, amely aztán segíti az eredményeket.

9. Integrálás

Egy cég számára különösen fontos az egységes üzenetek halmazának kialakítása és integrálása, mert a végtelenhez konvergáló üzenethordozókon az üzenetek variálhatósága oda vezethet, hogy nem tudnak beazonosítani egy brandet. Az integrált kommunikáció a vállalatok termék-, illetve szolgáltatásszintű kommunikációs folyamatainak, fázisainak, eszközeinek, módszereinek időben és térben összehangolt rendszere és működtetése. Az integrált kommunikáció segítségével elérhető a brandérték növelése, ha annak résztvevői – a vállalat, a fogyasztó, a munkatársak, a média munkatársai, valamint a döntéshozók – folyamatos és magas szintű kommunikációs kapcsolatban vannak.

10. Tematika 

Amikor egy vállalat kitűzte a céljait, meghatározta a kommunikációs eszközöket, össze kell állítania egy tervet arra vonatkozólag, hogy mi, mikor és milyen tartalommal jelenik meg adott médiafelületeken. Egy téma másként jelenik meg egy fizetett hirdetésben vagy hírlevélben, másként a közösségi médiában, a sajtóban vagy a vállalati weboldalon – ezen trendek figyelembevételével kell összeállítani a kommunikációs csomagot, időzítve a vállalatot érintő különböző eseményekhez.

Egy olyan kommunikációs stratégia kidolgozása, amely nemcsak papíron működik, hanem meg is valósulhat, nem űrtudomány, viszont létrejöttéhez egy jól strukturált megközelítésre van szükség. Ha nincs házon belül olyan kommunikációs szakember, aki ezt össze tudná állítani, érdemes külső tanácsadót bevonni a tervezésbe. A marketingkommunikációs szakember – legyen alkalmazott vagy külsős tanácsadó – feladata, hogy a vállalat számára automatizálja a kommunikációs folyamatokat, felügyelje, irányítsa és optimalizálja azokat.

Trapp Henci
a szerző cikkei

hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
hirdetés
hirdetés
hirdetés