hirdetés
hirdetés

Az autóipartól való függés ára

Hogyan kezelik a magyar vállalatok a visszaesést?

A hazai gépipar és annak jelentős befolyásán keresztül a teljes gazdaság igen erősen függ az autóipari trendektől. Igaz ez nemcsak a fellendülések időszakában, hanem olyankor is, amikor a politikai-gazdasági tendenciák, a dízelbotrány, illetve az elektromos autók iránti kereslet növekedése következtében a hagyományos gépjárművekre berendezkedett iparág egyfajta válságba kerül.

hirdetés

Az autóipari visszaesés Európa-szerte tapasztalható, s bár évek óta a munkaerőhiányról hallunk a legtöbbet az ágazatban, az utóbbi hónapokban mégis egyre több szó esik a visszaesésekről.
De hogyan kezelik a hazai piaci szereplők a visszaesést? Hogyan reagálnak a nagyvállalatok, illetve a kis- és középvállalatok, ha egyáltalán reagálniuk kell a piacon tapasztalható eseményekre? Ezekre a kérdésekre kerestük a választ néhány hazai vállalat megkérdezésével.

Mi történt az európai autóiparral?

Gyöngy Attila, a budapesti székhelyű Elemech Kft. ügyvezetője szerint a visszaesést a vevők preferenciájának jelentős átalakulása, valamint a technológiai átállás okozhatta. Mivel a gépjárműipar fókusza folyamatosan a hibrid és tisztán elektromos járművek irányába tolódik, egyre kisebb igény mutatkozik a klasszikus benzines és dízelmotorral szerelt autók iránt. Ennek következtében pedig a gyártásnak is át kell alakulnia, ráadásul az elektromos motorok fejlesztéséhez és nagysorozat-gyártásához jelentősen eltérő feltételekre van szükség. Mindebből következik az, hogy a vevők inkább kivárnak, kevesebb gépjármű fogy – avagy megnő az új autó vásárlásáig eltelő idő.

Forrás: 123rf.com
Forrás: 123rf.com

Közben nemcsak a belső piacokon tapasztalható visszaesés, hanem olyan globális hatások is közrejátszanak, mint a Kína és az Egyesült Államok között feszülő gazdasági ellentét, vagy az, hogy az ázsiai húzógazdaság egyre kevésbé függ az európai ipartól. Sok esetben ugyanis – és így van ez az autóiparral is – saját fejlesztésekkel, országon belül oldják meg a termékek előállítását.

A globális trendek a kontinensen belüli hatásokkal érik el Magyarországot. A hazai gazdaság autóipari kitettsége pedig igen magas. Ennek azonban csak részben a magyarországi leányvállalatokkal rendelkező autógyárak az okai, mellette a legtöbb forgácsolással, CNC-megmunkálással foglalkozó cég is külföldi multinacionális – többnyire autóiparban tevékenykedő – vállalatoknak dolgozik. Ez a magas kitettség egészen addig, amíg az ágazat növekedést mutatott, imponáló számokat hozott, azonban most, hogy világszerte tapasztalható a visszaesés, már inkább veszélyt jelent a hazai vállalatok számára.

A megelőzésen van a hangsúly

„Több megmunkálással foglalkozó cégnél van a megrendelésállományban visszaesés, mint gondoltam”– amikor Gyöngy Attilát a válsággal kapcsolatos tapasztalatairól kérdeztem, egy másik cégvezető szavaival reagált. A gépipari és gazdasági trendek egyaránt intenzíven foglalkoztatják, és annak ellenére kiemelten foglalkozik az autóipari visszaeséssel, hogy az Elemech Kft.-t közvetlenül nem érinti annak hatása: „Alapvetően a megelőzésben hiszek. Fontos, hogy a cégek ne csak akkor kapjanak észbe, amikor már érezhető a válság, és elkerülhetetlen következményei vannak, hanem folyamatosan felkészültek legyenek.”

Három fontos dolgot emel ki a megelőzés szempontjából: egyrészt elkötelezett, tartós beszállítói kapcsolatok kiépítésére törekszik, másrészt ezt jól diverzifikált iparági vevőkörrel képzeli el. Vagyis nemcsak hosszú távra, de sokféle iparággal tervez, aminek előnye, hogy egy iparági visszaesés vagy válság esetén a többi területen köthető le a termelési kapacitás, és némi átcsoportosítással elkerülhető, hogy a cég pénzügyi stabilitása kibillenjen. Az Elemech Kft. épp ezért túlnyomórészt nem autóipari ügyfelekkel dolgozik – ez kimondottan fontos szempont volt a vevőkör kialakítása során már a cég indulásakor is.

Harmadrészt megemlíti, hogy a tartalékképzés mellett nagyon fontos az is, hogy a vállalat – legyen szó kis-, közepes- vagy nagyvállalatról – jó arányban használja fel a hitel- és lízingkonstrukciókban rejlő lehetőségeket. Ezzel elkerülhető, hogy egy-egy bedőlt hitel vagy lízingszerződés termeléskiesést, esetleg a komplett üzem bezárását okozhassa. Kisvállalkozásként pedig ez egy kiemelten fontos szempont.

Mi legyen a fennmaradó idővel?

A visszaesés és az esetleg bekövetkező válság időszakát a vállalatok akár előnyükre is fordíthatják. Gyöngy Attila szerint remek időszak ez a termékfejlesztésre, és igyekszik felkészíteni vállalatát arra, hogy szükség esetén a termelésben dolgozó személyek bevonásával ilyen projekteket is elindítsanak majd.

A Simon Műanyagfeldolgozó vállalatnál a belső fejlesztésekkel pedig a visszaesés időszakát sem várják meg: folyamatosan működő innovációs osztályuk gondoskodik arról, hogy a termelés naprakész, körszerű technológiákkal működhessen, a lehető leghatékonyabb módon.

Biztos jövő a bizonytalanságban

A Simon Műanyagfeldolgozó vállalat számára a stabilitást a kissé labilis iparági helyzetben szintén a hosszú távú beszállítói szerződések és a tervezhetőség garantálja. A középvállalat stabil háttérrel rendelkezik, és ezt az sem teszi bizonytalanná, hogy az ügyfelek jelentős része autóipari cég. Ugyanis a megfelelő szerződésekkel és a már jól bejáratott kapcsolatokkal biztosak lehetnek abban, hogy az elkötelezett partnereikkel a visszaesés alatt is megmarad a jó kapcsolatuk. Továbbá a folyamatos fejlesztéseknek és beruházásoknak köszönhetően olyan üzemet hozott létre a vállalat, ahol az automatizált rendszerek mellett a humán munkaerő jól csoportosítható. A kapacitástervezésnek köszönhetően egy-egy változás is remekül kezelhető, szükség esetén új termékek gyártására rövid idő alatt tudnak átállni.

Forrás: 123rf.com
Forrás: 123rf.com

Mindezek ellenére Simon Péter ügyvezető elmondta, hogy a visszaesés hatásait ők is tapasztalják a rendelt volumenben egy-egy ügyfelüknél, ám jelentős csökkenést nem éreznek még. „Azt mondják, hogy tízévente jön egy-egy válság. Az előző óta pont tíz év telt el, és pont emiatt talán lehetett is készülni rá” – teszi hozzá.

Tőkeerős nagyvállalat – töretlen fejlesztések

A thyssenkrupp Components Technology az autóipar szerves részét képező multinacionális vállalat, melynek magyarországi üzemei (Jászfényszarun, Debrecenben és Pécsett) valós piaci igényeket mérlegelve jöttek létre. Épp emiatt valódi visszaesést nem tapasztalnak, a leányvállalat vezetősége csupán egy enyhébb lassulásról számolt be.

A lendületet, a fejlesztés iránti elkötelezettséget pedig mi sem bizonyítja jobban, mint az, hogy az üzemek létesítése mellett azok folyamatos fejlesztése is megvalósul. Ráadásul a thyssenkrupp hosszú távú terveit mutatja az is, hogy további fejlesztésekben gondolkodnak Magyarországon. A budapesti E/E kompetencia-központ jelenleg is az egyik legfontosabb és legelismertebb fejlesztőközpont, és a jövőben ennek fenntartásában elkötelezett a vállalat.

A magyarországi visszaesés megélése tehát leginkább az autóipari kitettségen, valamint az adott vállalat kapcsolatrendszerén múlik. Utóbbi származhat a multinacionális háttérből vagy a jól diverzifikált ügyfélkörből – a lényeg mégis ugyanaz: biztonságos hátteret teremteni egy bizonytalan helyzetben.
Ugyanakkor a megkérdezett vállalatok képviselői többnyire óvatosan fogalmazva visszaesésről, semmint iparági válságról beszélnek – ez pedig egyelőre inkább biztató lehet, hiszen az autóipari mutatószámok romlása, amennyiben nem rántja magával a többi ipari és gazdasági ágazatot, önmagában nem okozhatja a teljes hazai gazdaság kártékony lassulását.

Kun Zsuzsanna
a szerző cikkei

hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
Cikk[246978] galéria
hirdetés
hirdetés
hirdetés

Kiadónk társoldalai

hirdetés