hirdetés
hirdetés

Csapatsport

Hogyan fejlesszük az adatműveltséget?

Adat és analitika nélkül elképzelhetetlen az üzlet digitális átalakítása, a vállalatok azonban nem állnak túl jól az adatvezérelt szemlélet és működés kialakításával. A Gartner szerint 2020-ig a vállalatok 80 százaléka kénytelen lesz formális programokat indítani az adatműveltség fejlesztésére, hogy céges kultúráját felzárkóztassa ezen a téren.

hirdetés

Iránytűt és hajtóerőt ad a vállalatok digitális átalakulásához az adat és az analitika, amely nélkül a transzformáció aligha jár sikerrel, ennek ellenére a két kulcstényezőt a ma meglévő, dokumentált szervezeti stratégiák kevesebb mint fele említi csupán az értékteremtés alapvető elemei között – mutatott rá blogbejegyzésében (Why Data and Analytics Are Key to Digital Transformation) a Gartner. A piacelemző arra számít, hogy ez nagyon gyorsan változni fog, és 2022-ben már a vállalati stratégiák 90 százaléka az információt kritikus fontosságú vagyonként, az analitikát pedig nélkülözhetetlen képességként fogja kezelni.

– Gyorsabb, mégis jobban megalapozott, a következményeket pontosabban előrevetítő döntésekre lesz szükségük a vállalatoknak ahhoz, hogy versenyben maradhassanak a kibontakozó digitális gazdaságban – mondta Douglas Laney, a Gartner alelnöke. – Az adatokért és analitikáért felelő vezetőknek az eddiginél jobban be kell kapcsolódniuk a vállalati stratégiaalkotásba, hogy ezek a kompetenciák a tervezés legmagasabb szintjein is beépüljenek a folyamatba.

Modern analitikai platformok

Minthogy az információ a vállalati vagyonná válás korai szakaszában jár, az adatot és analitikát stratégiai prioritásként kezelő vállalatokat versenyelőnyhöz juttatja a digitálisan átalakuló gazdaságban. A rohamosan növekvő adatáradatból a szervezetek fejlett informatikai eszközökkel nyerhetnek ki az üzlet szempontjából értékes információkat, amit a szoftvermegoldások piacát formáló trendek is jeleznek. A modern analitikai és üzletiintelligencia-platformok, amelyek a hagyományos jelentéskészítést, valamint az adatkutatást, az üzleti felhasználók által önkiszolgáló módon elvégezhető, ad hoc elemzéseket – és a hozzájuk szükséges, különböző típusú adatforrásokat – egyaránt támogatják, mára a beszerzések fősodrába kerültek, állapította meg friss elemzésében (2019 Magic Quadrant for Analytics and BI platforms) a Gartner. 

Az adat- és analitikai szakembereknek ezért le kell ülniük az üzleti vezetőkkel, hogy azonosítsák az értéket hordozó adatforrásokat (fotó: 123rf.com)
Az adat- és analitikai szakembereknek ezért le kell ülniük az üzleti vezetőkkel, hogy azonosítsák az értéket hordozó adatforrásokat (fotó: 123rf.com)

A korszerű analitikai és BI-platformok könnyen használható eszközöket adnak a teljes analitikai munkafolyamathoz az adatok előkészítésétől kezdve vizuális elemzésükön át az üzleti betekintést adó információk kinyeréséig. A hagyományos BI-platformoktól elsősorban abban térnek el, hogy mindehhez az IT-osztálynak nem kell előzetesen adatmodelleket építenie vagy az adatokat klasszikus adattárházakba töltenie. Az üzleti oldal nagyrészt önkiszolgáló módon használhatja a modern analitikai platformokat, amelyek a nagyobb agilitás és teljesítmény érdekében gyakran beépített, gépi memóriában futó, oszlopalapú adatbázismotort is tartalmaznak, ugyanakkor a lazább szerkezetű adattavak (data lake) és logikai adattárházak mellett továbbra is elérik a meglévő, hagyományos, modellezett adatforrásokat.

Piacukat olyan trendek formálják, mint például a kiterjesztett (augmented) analitika térhódítása, amely a gépi tanulás (machine learning, ML) technológiájával – azaz a mesterséges intelligencia egyik formájával – fokozza az analitikai munkafolyamatot támogató eszközök képességeit, és automatizálja a műveletek egy részét. A Gartner szerint a jövő évtől nagyrészt a kiterjesztett analitikai funkciókon is múlik majd, hogy a platformbevezetésre készülő vállalatok mely szállító megoldása mellett döntenek. A piacelemző arra számít, hogy 2020-ban már az analitikai kérdésfelvetések 50 százalékában szerephez jut a – szintén mesterséges intelligenciára épülő – természetes nyelvi feldolgozás (NLP), a hangalapú kezelőfelület, a keresés vagy az automatizálás. A rá következő évben az NLP-technológiával támogatott, párbeszédalapú eszközöknek köszönhetően a vállalatoknál 35-ről 50 százalékra nőhet az analitikai és BI-platformot használó alkalmazottak aránya, és új felhasználói csoportok, például az ügyfelekkel közvetlenül kapcsolatba kerülő dolgozók jelennek meg közöttük.       

Markáns trend az adatok elemzésével nyert információk történetszerű előadásának (data storytelling) igénye, és ezzel összefüggésben a felhasználók adatműveltségének (data literacy) fejlesztése is. A történetmondás ugyanis megkönnyíti a feltárt összefüggések gyors megértését és a belőlük levont következtetések megjegyzését, így növeli az esélyét, hogy a döntéshozók később is a legjobb lépések megtételéről határoznak. A modern analitikai és BI-platformok ezt megfelelő eszközökkel – például az elemzési eredmények automatikus formázásával, vizualizációjával, bevált gyakorlat szerint felépített infografikák generálásával – segítik, de bármilyen hasznos ez, önmagában kevés a sikerhez. 

Adatvezérelt vállalatok 

A felhasználóknak az adatokból kiinduló gondolkodás mellett újfajta kommunikációs technikákat is el kell sajátítaniuk ahhoz, hogy jelentéskészítőkből adatművelt történetmondókká válhassanak. Egyre több szolgáltató kínál ehhez oktatási programokat, valamint az analitikai és BI-platformok szállítói is e-larning-tartalmakkal, közösségekkel igyekeznek segíteni a képességek fejlesztését. De vállalatuknál az adatokért és analitikáért felelő vezetőknek is sokat kell tenniük azért, hogy a szervezet egészét áthassa az adatműveltség, hangsúlyozza blogbejegyzésében (Build a Data-Driven Organization) a Gartner. A piacelemző szerint a menedzsment becsvágyának felélesztése, a felelősségi körök hozzárendelése és a képességek terén mutatkozó hiányosságok felszámolása egyaránt fontos lépés az adatvezérelt működéshez vezető úton.

Érdemes egy dedikált vezetőre bízni az adatvezérelt működés kialakításának irányítását a vállalatnál (fotó: 123rf.com)
Érdemes egy dedikált vezetőre bízni az adatvezérelt működés kialakításának irányítását a vállalatnál (fotó: 123rf.com)

Ha a vállalat küszködik a digitális átalakulással, annak oka lehet az is, hogy a menedzsment ismerte fel az adatokban rejlő lehetőséget, nem érti az üzleti törekvések, valamint az adatok és az analitika közötti összefüggést, vagy mindennek nem szentel kellő figyelmet. Az adat- és analitikai szakembereknek ezért le kell ülniük az üzleti vezetőkkel, hogy azonosítsák az értéket hordozó adatforrásokat, megoldást találjanak az adatminőség javítására, bevezessék a hasznos betekintést adó analitikai eszközöket és módszereket. Gyakran annak felismerésével jár ez a közös gondolkodás, hogy az adatvezérelt kezdeményezések nem szoríthatók a meglévő szervezeti felépítés korlátai közé, és a kívánt célok eléréséhez szükség lehet a működési modell módosítására is. 

Érdemes egy dedikált vezetőre bízni az adatvezérelt működés kialakításának irányítását a vállalatnál. A legnagyobb adat- és analitikai érték elérését például az adatigazgató (chief data officer, CDO) különösen jól szolgálhatja, mivel feladatai és felelősségei rendszerint a stratégiaalkotástól kezdve a kezdeményezések és a működés irányításán és összehangolásán át az adatműveltség és a vállalati kultúra fejlesztéséig ívelnek. Ha a vállalatnál még nincs CDO, a szerepkört tanácsos létrehozni – de persze nem kötelező. A menedzsmentnek azonban valakit mindenképp meg kell bíznia az adatigazgatói hatáskörbe tartozó feladatokkal. 

Miközben a legfontosabb adat- és analitikai kompetenciák összevonásával egy gravitációs központból őrködik a szervezeti szintű együttműködéssel készülő elemzések következetessége felett, az adatvezérelt vállalat egyszerre támogatja az analitikai munka hagyományos, centralizált és decentralizált, önkiszolgálásra építő módszereit. A vállalatnak ehhez kompetenciák – például analitikai, adatfelügyeleti, adatkutatói, információgazdai, információs termékmenedzseri és más képességek – tucatjait kell fejlesztenie az alkalmazottak körében, mivel azokat bizonyos mértékig a szervezet minden szegletében használni fogják.

Az adatvezérelt működés olyan csapatsport – hangsúlyozza a Gartner –, amelyhez elengedhetetlen az összehangolt játék és a folyamatos tanulás. A piacelemző szerint a vállalatoknak bőven van pótolnivalójuk ezen a téren, ezért 2020-ig 80 százalékuk kénytelen lesz formális programokat indítani az adatműveltség fejlesztésére. 

Kis Endre
a szerző cikkei

hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
hirdetés
hirdetés

Kiadónk társoldalai

hirdetés