hirdetés
hirdetés

Mobiltás digitális módra

Hogyan alakulnak át az autóválasztási szempontok?

Alaptalanul aggódnak az autóipar szereplői amiatt, hogy a fogyasztók látszólag kevésbé érdeklődnek a személygépkocsik iránt. Az autók a következő évtizedben is megkerülhetetlenek lesznek a mobilitás terén, digitális életmódjuk következtében azonban az emberek más szemmel tekintenek rájuk, és másfajta szolgáltatásokat várnak el tőlük, mint eddig – derült ki az IBM Institute for Business Value felméréséből. 

hirdetés

Előtérbe kerül a fogyasztói igények fejlődésével a mobilitás intuitív, automatizált és személyre szabott élménye, amelyet a dolgok internetjére (IoT-re) csatlakozó járművek digitális képességei és a rájuk épülő szolgáltatások hívnak életre – mutatott rá tanulmányában (A new relationship – people and cars: How consumers around the world want cars to fit their lives) az IBM Institute for Business Value, amelyhez a világ nyolc érett (Ausztrália, Egyesült Államok, Egyesült Királyság, Franciaország, Japán, Kanada, Németország, Olaszország) és nyolc növekvő (Brazília, Dél-Korea, India, Indonézia, Kína, Mexikó, Oroszország, Thaiföld) autóipari piacán több mint 16 ezer fogyasztó megkérdezésével gyűjtött adatot. Kiterjedten és sokrétűen használná a személygépkocsikat a következő tíz évben is a lakosság, világítottak rá a válaszok, de ebbe beletartozik az is, hogy nem feltétlenül ragaszkodna minden esetben a saját tulajdonú járműhöz, az autót a mobilitási szolgáltatások részeként, illetve a közlekedés más formáival kiegészítve venné igénybe.

BMW Connected: személyes, digitális útitárs
BMW Connected: személyes, digitális útitárs

A válaszadók 86 százaléka mondta például, hogy a következő évtizedben is lesz saját tulajdonú gépkocsija, míg a 35 éves vagy annál idősebb válaszadók 22 százalékkal ritkábban használnák autójukat a közlekedés elsődleges eszközeként, ugyanakkor az eddigiekhez mérten kétszer gyakrabban vennék igénybe a jármű-, illetve utazásmegosztó szolgáltatásokat. A felmérésben részt vevők 37 százalékát élénken érdekli annak lehetősége is, hogy visszajelzéseivel és ötleteivel segítse új autóipari termékek és mobilitási szolgáltatások létrehozását.

Szembetűnő különbség mutatkozik azonban a növekvő és az érett piacok között a technológiai és üzleti innovációk, az új funkciók és szolgáltatások fogadtatását nézve. Míg a növekvő piacokon a fogyasztók, akik a feltételezett értékek alapján döntenek, lelkesen sietnek kipróbálni az újdonságokat, addig az érett piacokon a vásárlók visszafogottabbak, csak akkor döntik el, szükségük van-e valamely újításra, ha arról már bebizonyosodott, hogy valóban értéket szállít. 

Változó tulajdonviszonyok

A személygépkocsikba épített digitális technológiák használata gyakran bonyolultnak tűnhet, így kevésbé vonzóak azon felhasználók szemében, akik úgy érzik, kevésbé jártasak az ilyen eszközök használatában. Mind a növekvő (38 százalék), mind az érett piacokon (40 százalék) a fogyasztók nagyon hasonló arányban mondták magukat jártasnak az új technológiák terén, és hasonlóan magas, 98, illetve 95 százalékuk rendelkezik személyes digitális eszközzel is. De amíg a növekvő piacokon a felhasználók 60 százaléka használja rendszeresen a közösségi hálókat, és 50 százaléka sorolja magát az új technológiák korai felhasználói közé, addig az érett piacokon arányuk jóval kisebb, 49, illetve 34 százalék.

Rendkívül nagy érdeklődés övezi a hálózatba kapcsolt okosautók minden funkcióját, bár a mérleg ebben az esetben is a növekvő piacok felé billen. A megkérdezettek itt többek között az öndiagnosztizálást és megelőző karbantartást (68 százalék), az önvezetést (66 százalék) és az önműködő, biztonságos hálózati csatlakozást (60 százalék) emelték ki. Az érett piacokon az arány 48, 41 és 37 százalék volt. 

Hálózatba kapcsolt autók
Hálózatba kapcsolt autók

Bár a személygépkocsik kényelméről a következő évtizedben sem mondana le az emberek túlnyomó többsége, egyre többen vélik úgy, hogy ehhez nem kell feltétlenül vásárolniuk is egyet. Mint láttuk, a válaszadók 86 százaléka szerint az előttünk álló tíz évben lesz saját autója – de ebbe beletartozik a 14 százalék is, amely ezt ma még nem engedheti meg magának. A megkérdezettek 5 százaléka mondta, hogy nem lesz saját gépkocsija ezen az időtávon, mégis aktívan fog vezetni. A hagyományos, tulajdonosi modell alighanem egyre kevésbé illeszkedik majd a fogyasztók jövőbeni elvárásaihoz. A felmérés résztvevőinek 42 százaléka ugyanis élénken érdeklődik az előfizethető használat, míg 24 százalékuk a résztulajdonosi konstrukciók iránt.  

Változó élethelyzetben

Jól látszik az is, hogy változik a saját tulajdonban levő gépkocsik használata. A 18–24 éves válaszadók csupán 50 százaléka mondta, hogy autójára a közlekedés elsődleges eszközeként tekint, míg az idősebb korcsoportokban ez az arány még mindig 75 százalék körüli. Tíz év távlatában a fiatalabbak a saját autó használatának 34 százalékos növekedését valószínűsítik – ami minden bizonnyal összefüggésben áll a családalapítással megváltozó életkörülményekkel –, az idősebbek viszont 17 százalékos csökkenésre számítanak. 

Más szóval a felhasználók digitális mobilitással összefüggő elvárásait változó élethelyzetük formálja, ennek alapján ítélik meg, hogy mely újítások hasznosak, értékesek számukra. A fogyasztók, akik az új technológiák terén jártasabbnak tartják magukat, többet várnak el a személygépkocsik digitális képességeitől, az új generációs mobilitási szolgáltatásoktól, és azokat gyakrabban használják, mint az innovációtól idegenkedő, bizonytalanabb vagy csak kevésbé lelkes társaik. Nagyon fontos, hogy az autógyártók megértsék ezt, mert az attitűdök ismeretében jobban segíthetik a megfelelő digitális technológiák és lakossági csoportok egymásra találását, ami jobb felhasználói élményhez, nagyobb elégedettséghez vezet – mutatott rá az IBM Institute for Business Value.

Tempódiktáló fogyasztók

Négy fogyasztói csoportot határoztak meg a felmérés készítői a válaszadók digitális mobilitással összefüggő elvárásai alapján. A tempódiktálók (16 százalék) és a gyors követők (32 százalék) a legjártasabbak a technológia használatában – a megkérdezettek 48 százaléka e két csoport egyikébe tartozik, és 67 százalékuk a növekvő piacokon él. A derékhad a maga 38 százalékával a legnépesebb csoport, amelynek tagjai valamelyest tartózkodva tekintenek a mobilitás jövőbeni képességeire és szolgáltatásaira, hozzáállásuk azonban változhat, miután jobban megértik, hogy milyen értéket hoznak az újítások. Végül a nézők csoportjába tartozók (14 százalék) elégedetten használják a meglévő technológiát, és jellemzően rugalmatlanok ahhoz, hogy kipróbálják a mobilitás új megoldásait.

Deutsche Telekom: szolgáltatások hálózatba kapcsolt autókhoz
Deutsche Telekom: szolgáltatások hálózatba kapcsolt autókhoz

A digitális mobilitással összefüggő elvárásaik alapján csoportosítva a fogyasztókat, az autógyártók nagyobb eséllyel hozhatják egyensúlyba a járművek és a felhasználók képességeit, kezdve az értékesítés első lépéseitől egészen a vevőszolgálatig és a karbantartásig, és olyan megoldásokat fejleszthetnek, amelyek találkoznak a jövőbeni elvárásokkal.

Néhány tanácsot is megfogalmaz ehhez tanulmányában az IBM Institute for Business Value. Célszerű olyan tulajdonosi modelleket, konstrukciókat is létrehozniuk az autógyártóknak, amelyek a változó fogyasztói igényekhez illeszkednek, és az értékesítés mellett is bevételforrást jelentenek. Kiindulópontként szolgálhatnak ehhez a más iparágakban már működő, alternatív modellek, a szükséges technológiákra pedig partnerekkel kialakított együttműködés útján is szert lehet tenni.

A márkaélményt is érdemes rugalmasabbá és újszerűvé varázsolni, például olyan applikációk és más eszközök segítségével, amelyekkel az autó a közlekedés más formáival integrálható. A fejlesztés épüljön nyílt platformra, amelyen a mobilitás terén együttműködő partnerek könnyebben közzétehetik megoldásaikat. A mesterséges intelligenciára, mélytanuló hálózatokra és kognitív rendszerekre épülő analitikai eszközökkel olyan ajánlószolgáltatást is tanácsos kialakítani, amelyre támaszkodva a fogyasztók minden helyzetben a közlekedés optimális formája mellett dönthetnek. Ha ebbe a környezetbe az ügyfél „mobilitási személyiségét” is integrálja az autógyártó, akkor az élményt még inkább személyre szabhatja.

Kifinomult szegmentációs modellek és profilalkotó forgatókönyvek létrehozásával megismerhetők a fogyasztók digitális mobilitással összefüggő elvárásai, és ennek alapján a személygépkocsik, illetve a mobilitási szolgáltatások technológiai tartalma is a megfelelő célcsoportra méretezhető.

Kit célozzon meg a gyártó?

Helyesen teszi az autógyártó, ha a digitális technológiák iránt élénken érdeklődő csoportokat, a tempódiktálókat és a gyors követőket célozza, amikor termékújdonságokat, innovatív funkciókat és szolgáltatásokat jelent be. A két csoport visszajelzései alapján finomíthatja további kínálatát, és olyan véleményformálókat is találhat táborukban, akik más felhasználókat is megnyerhetnek az újításoknak.

Mindezek alapján a derékhadat, sőt még a nézőket is meg kell célozni újabb információkkal, elvárásaikhoz jobban illeszkedő fejlesztésekkel, értékük meggyőző bemutatásával. Az autógyártóknak a továbbiakban is arra kell törekedniük, hogy a digitális technológiák által egyszerűbbé, automatikussá, ugyanakkor személyre szólóvá tegyék a mobilitás élményét.

Kis Endre
a szerző cikkei

hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
hirdetés
hirdetés
hirdetés