hirdetés
hirdetés

Nemzetközi autókiállítás, Frankfurt

Hagyományos meghajtás: probléma vagy a megoldás része?

Csütörtökön nyílik és tíz napig várja a négykerekűek rajongóit a Frankfurti Autószalon. Az idei seregszemle mottója is lehetne: kutatással és fejlesztéssel a bizalom visszaszerzéséért.

hirdetés

A frankfurti IAA nemzetközi autókiállítás sok évtizedre visszamenően az ágazat ünnepének számított. Ez az örömteli állapot éppen két éve, a legutóbbi kiállítás idején a Volkswagennél kitört kipufogógáz-botránnyal romlani kezdett, és mára az ágazat közelmúltja, aktuális helyzete és jövője éles belpolitikai viták tárgyává, sőt a szeptember 24-i szövetségi választásokat megelőzően a kampány szerves részévé vált.

Angela Merkel szövetségi kancellár a vásárnyitást megelőző hétvégén videoüzenetben mondta el hazája autóiparával kapcsolatos gondolatait, „nagyon jelentős kiállításnak” nevezve a szeptember 14-én megnyíló 67. IAA-t.  „Azt éltük meg, hogy az autóiparral szemben nagy bizalomvesztés lépett fel” – mondta Merkel, de mindjárt hozzátette: – Természetesen tudatában vagyunk annak, hogy az autóipar gazdasági sikerünk egyik fontos oszlopa, exportnemzetként való elismerésünket és a Made in Germany minőségi pecsét jelentőségét is beleértve.”

Az áttörés időszaka

Az autóipar az erőteljes áttörés időszakát éli, fogalmazott a kancellár, rámutatva egyrészt a dízeltechnológiákkal kapcsolatos bizalomvesztésre, másrészt viszont azokra az új fejlesztésekre is, amelyek épp a frankfurti vásáron kerülnek bemutatásra. Merkel szerint „a megtörtént hibákat természetesen jóvá kell tenni”, és ennek érdekében „még sokat kell tennünk”; ugyanakkor – az ágazatban foglalkozottak több százezres létszámára is tekintettel – „jó jövőt akarunk ennek az ágazatnak”.

Merkel elismerte, hogy az elektromos autóknál még nem áll rendelkezésre kellően széles ajánlat, és hogy „a városok elektromos töltési infrastruktúrája még messze nem olyan, ami valóban bizalmat keltene a vásárlókban. „Nehéz és lassú volt a kezdet”, ennek ellenére feltételezhető, hogy az elkövetkező időszakban mindez jobban alakul. „Ahogy az a napenergia hasznosításánál is történt, nem lineáris, hanem exponenciális növekedést fogunk megélni.”

A Volkswagen standján a 2015-ös IAA-n (forrás: 123rf)
A Volkswagen standján a 2015-ös IAA-n (forrás: 123rf)

Az alternatív technológiákat illetően a szövetségi kormány elfogadja a technológiai nyitottságot. Azaz nemcsak kizárólag az elektromobilitásra fókuszál, hanem – mint a kancellár fogalmazott – „talán az üzemanyagcella és a szintetikus üzemanyagok is fontos szerepet fognak játszani”.

A kancellár fontosnak tartja az intelligens mobilitási koncepciók kialakítását, rámutatva arra, hogy „ma a városi forgalom 30 százaléka parkolóhely keresése”. A városi mobilitási koncepciók kialakítása és fejlesztése, többek között a kikölcsönözhető elektromos meghajtású autók számának növelése és a töltő-infrastruktúra javítása alkalmat kínál a levegőtisztasággal kapcsolatos borúlátás eloszlatására.    

Merkel nagy esélyeket lát az autonóm vezetés kialakításában és elterjedésében, hangsúlyozva, hogy ezen a területen is a fokozatosság elvét kell követni. A városi közlekedés folyamatosságának növelése a forgalmat gyorsabbá és egyben biztonságosabbá teszi, ahogy azt – javasolva az autonóm vezetés fejlesztését szolgáló törekvések folytatását - a szövetségi közlekedési miniszter által létrehozott etikai bizottság vizsgálata is alátámasztja.

Mi lesz több százezer munkahellyel?

A müncheni Ifo gazdaságkutató intézet a közelmúltban egy részletes tanulmányban hozta nyilvánosságra egy, az autóipar fejlődési kilátásaival kapcsolatos kutatása eredményeit. A tanulmány szerzői felhívják a figyelmet arra, hogy Németországban jelenleg több mint 600 ezer munkahely, az ipari értékteremtés 13 százaléka függ közvetlenül vagy közvetetten az autók hagyományos energiahordozókkal történő üzemeltetésétől; már pedig – tekintettel az elektromos autók motorjában található alkatrészek a hagyományos autók motorjával szemben összehasonlíthatatlanul alacsonyabb számára – egy, az elektromos üzemmódra történő gyors áttérés 426 ezer, ezen belül a kis- és középvállalatoknál 130 ezer munkahelyet veszélyeztetne. Clemens Fuest, az intézet elnöke a tanulmány nyilvános bemutatásakor hangsúlyozta: „Fontos, hogy a klímapolitika műszaki szempontból semleges módon történjen, azaz a légkörvédelmi célok meghatározása ne párosuljon annak előírásával, hogy e célok megvalósulása milyen technikákkal történjen. Aki tilalmakkal kikapcsolja a környezetvédelmi technikák versenyét, eltünteti a forrásokat, és árt a légkörvédelemnek.”

A tanulmány – hangsúlyozva a német autógyárak és beszállítóik az autók üzemeltetésének kutatásában és fejlesztésében betöltött szerepét – rámutat arra, hogy a világ országaiban 2010 és 2015 között elfogadott találmányok és szabadalmak tekintetében a német részesedés az elektromobilitási szabadalmak esetében eléri a 34, a hibrid üzemmódnál pedig a 32 százalékot. A hagyományos üzemeltetés fejlesztését szolgáló szabadalmak esetében a német részarány 40 százalék, és ezek többsége is a hatékonyabb üzemeltetést szolgálják.

Jelenleg több mint 600 ezer munkahely függ az autóipartól Németországban
Jelenleg több mint 600 ezer munkahely függ az autóipartól Németországban

Matthias Wissmann, a Német Autóipari Szövetség (VDA) elnöke az Ifo kutatására hivatkozva is megerősítve érezte magát abban, hogy – mint fogalmazott – „a modern robbanómotorok 2030 után is nélkülözhetetlen építőkövei lesznek a mobilitásnak. A nagy hatékonyságú robbanómotorok, a jövőben talán a megújuló módon előállított üzemanyagok bázisán, valamint az elektromos meghajtású járművek nem ellenfelei, hanem kiegészítői egymásnak. Mindkettő szükséges ahhoz, ha az ambiciózus légkörvédelmi célokat el kívánjuk érni.” 

A régiós országok véleménye is számít

A Volkswagen, az Audi, a Daimler és mások számára termelési telephelyet biztosító közép- és kelet-európai országok ipari érdekei és céljai szorosan kapcsolódnak a német autóipar érdekeihez és céljaihoz. Ezt hivatott kifejezésre juttatni egy, a Német Autóipari Szövetség és a visegrádi országok gazdasági kormányzatai és autóipari szervezetei együttműködésével az IAA kísérőrendezvényeként szeptember 18-án „Robbanómotor – probléma vagy a megoldás része?” címmel megrendezésre kerülő szimpózium, melynek üzenete várhatóan ugyancsak a hagyományos üzemeltetésű járművek hosszú távra szóló létjogosultságának alátámasztása lesz. A tanácskozáson a visegrádi országcsoport soros elnöki tisztét betöltő Magyarország kormányát Lepsényi István, a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) gazdaságfejlesztésért és -szabályozásért felelős államtitkára képviseli.

Juhász Imre, Berlin
a szerző cikkei

hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
hirdetés
hirdetés

Kiadónk társoldalai

hirdetés