hirdetés
hirdetés

Drónok a logisztikában

Forró pizza az égből

Naponta 25 milliónál több csomagot kézbesítenek a logisztikai szolgáltatók világszerte, és a küldemények zöme egy kilogrammnál könnyebb – írja a TNT a blogbejegyzésében. A DHL és a UPS legfrissebb tesztjeiből ítélve a futárok szerepét akár már ma drónok vehetnék át – legalábbis ott, ahol a törvények ezt megengedik. 

hirdetés

Automatizált csomagleadást és -felvételt lehetővé tevő Packstation állomásokkal integrálta Parcelcopter drónját a logisztikai folyamatokba a DHL szeptemberben. A logisztikai szolgáltató két éve fejleszti csomagszállító drónját, amely jellegzetes, elfordítható szárnyain elhelyezkedő légcsavarjaival függőlegesen száll fel és ér földet, akár egy helikopter, de a levegőben nagyobb sebességet elérve, repülőgépként halad előre. A harmadik generációjánál tartó Parcelcopterrel a DHL az év elején tesztelte a SkyPortként is emlegetett Packstation állomásait a bajorországi Reit im Winkl lakosainak közreműködésével.

Három hónapon keresztül a német–osztrák határ közelében elterülő, alpesi falu lakosai a völgyben, illetve a Winklmoosalm fennsíkon felállított állomások között küldhettek csomagokat. A küldemény elhelyezése teljesen automatizált kézbesítési folyamatot indított el, a csomagot – amely jellemzően sportfelszerelést vagy gyógyszert tartalmazott – a Parcelcopter a másik, légvonalban 4 kilométer távolságban levő SkyPortra repítette kevesebb mint 8 perc alatt. Télen ugyanezt az utat a falu és a fennsíkon működő síközpont között autóval több mint fél óra alatt lehet csak megtenni. Január és március között a DHL Parcelcopter drónja összesen 130 csomagot kézbesített hibátlanul, dacolva az 1200 méteres tengerszint feletti magasságban elterülő alpesi vidék földrajzi adottságaiból eredő kihívásokkal, a gyorsan változó időjárási viszonyokkal és a jelentős hőmérséklet-ingadozással.   

A DHL Parcelcopter drónja felszáll a SkyPort csomagküldő állomásról
A DHL Parcelcopter drónja felszáll a SkyPort csomagküldő állomásról

A DHL jelenleg a sikeres tesztrepülések során gyűjtött adatokat és tapasztalatokat elemzi kutatási-fejlesztési partnerével, az aacheni műszaki főiskolával (Rheinisch-Westfälischen Technischen Hochschule Aachen) közösen. Az eredmények alapján új, lehetséges teszthelyszíneket fognak kijelölni. A Packstation állomásokkal automatizált csomagfelvétel és -leadás, valamint a Parcelcopter megnövelt hatósugara és teherbírása a logisztikai szolgáltató szerint mindenesetre azt bizonyítja, a megoldás a technológia és a folyamatirányítás szempontjából megérett arra, hogy városi környezetben is kipróbálják.

Ehhez azonban hiányzik még a megfelelő szabályozási környezet. Az alpesi teszteléshez ugyanis a német szövetségi közlekedési minisztériumnak (BMVI) egy speciális, a többi légi jármű elől elzárt, korlátozott repülési zónát kellett kijelölnie. A szükséges repülési engedélyeket Felső-Bajorország regionális légügyi hatósága adta ki, és Reit im Winkl önkormányzata is szerepet vállalt abban, hogy a próbarepüléseket zavartalanul és biztonságos körülmények között lehessen lebonyolítani.

Nehezen megközelíthető helyszínek

Ugyancsak szeptemberben a UPS is bejelentette, hogy a dróngyártó CyPhy Worksszel közösen tesztrepüléseket végez az Atlanti-óceán partján, melyek során gyógyszereket tartalmazó, sürgősségi csomagokat juttat el a Massachusetts állambeli Beverly városából Children’s Islandre, a parttól több mint három kilométerre levő szigetre, amely gyermektáboroknak ad otthont.

Stratégiai befektetési alapján keresztül is támogatja a UPS a CyPhy-t a drónok képességeinek fejlesztésében és lehetséges alkalmazási területeik kutatásában. A szeptemberben indult tesztprogramban a gyártó Persistent Aerial Reconnaissance and Communications (PARC) rendszerét használják. Az akkumulátoros meghajtású, robusztus kialakítású, éjjellátó kamerával is felszerelt drón önvezérlő, automatikusan elrepül a megadott úti célra. Tulajdonosával olyan biztonságos, titkosított adatkapcsolaton keresztül kommunikál, amelyet illetéktelenek nem tudnak lehallgatni vagy megzavarni.

Rurális környezetben teszteli a UPS a CyPhy drónját
Rurális környezetben teszteli a UPS a CyPhy drónját

A UPS-nél azonban jóval régebb óta futnak olyan kutatási-fejlesztési programok, amelyek a logisztikai folyamatok automatizálásának, robotok alkalmazásának lehetőségeit vizsgálják. A logisztikai szolgáltató életszerű forgatókönyvekre, valós problémák megoldására összpontosít. Drónokat például tesztelt már raktárakban, a magas polcokon elhelyezett termékek készletének, illetve a rendelkezésre álló, szabad tárterületnek az ellenőrzésére. A UPS szerint a drónok vészhelyzetben – például természeti katasztrófa által sújtott övezetben – is kiváló megoldást adnak a sürgősen igényelt csomagok, gyógyszer- és más segélyszállítmányok gyors célba juttatására, különösen akkor, ha ezt az úthálózatot ért károk miatt más járművekkel nem lehet megtenni.   

Augusztus végén lépett életbe az Egyesült Államok Szövetségi Légügyi Hatóságának (Federal Aviation Administration) rendelete (Small Unmanned Aircraft Regulations – Part 107), amely a 25 kilogrammnál nem nagyobb tömegű drónok kereskedelmi célú használatát szabályozza. A rendelet a drónokat távolról irányító pilóták vizsgáztatásától kezdve a maximális repülési magasságig és sebességig számos fontos biztonsági követelményt határoz meg. A UPS szerint a rendelet meghozatalával az FAA jó irányba tett előrelépést. Nem világos azonban, hogy a szabályozás milyen szolgáltatások indítását teszi majd lehetővé, mivel azt is előírja, hogy a drónok csak napkeltétől napnyugtáig repülhetnek, és azokat a pilótáknak távolról mindig szemmel kell tartaniuk.

DRU, a drónfutár

Bizonyára ezért kényszerült a Nevada állambeli, renói székhelyű Flirtey is arra, hogy a Domino’s Pizza étteremlánccal Új-Zélandon indítsa el drónfutár-szolgáltatásának lakosságot is bevonó tesztelését. A kimondottan drónokra épülő csomagküldési szolgáltatások fejlesztésére létrehozott Flirtey többek között a NASA-val és vezető amerikai egyetemekkel együttműködve fejlesztette ki a tömegpiacot megcélzó kézbesítési hálózatok kialakításához szükséges technológiákat és logisztikai rendszereket.

Márciusban adta hírül a cég, hogy az FAA engedélyével a nevadai Hawthorne urbánus, de lakatlan környezetében sikerrel tesztelte az önvezető drónnal történő házhoz szállítást. A Flirtey hatrotoros DRU drónja egy előre meghatározott kézbesítési útvonalon, távolról irányító pilóta közreműködése nélkül pontosan célba juttatott egy üveg vizet, élelmiszert és elsősegélykészletet tartalmazó csomagot. A cég a cikkek kiválasztásával is arra utalt, hogy fejlesztéseivel a segélynyújtás, az online kereskedelem és az ételek házhoz szállítása terén forradalmasítaná a kézbesítés folyamatát.

Flirtey drónfutárral rendeléstől számítva 10 percen belül érkezik a pizza
Flirtey drónfutárral rendeléstől számítva 10 percen belül érkezik a pizza

Tavaly júliusban egyébként a Flirtey ugyancsak az FAA engedélyével vidéki környezetben is tesztelte szolgáltatását, amikor drónnal szállított gyógyszereket és más gyógyászati eszközöket egy távoli orvosi rendelőbe.

Lakott, városi környezetben azonban az Egyesült Államokban és sok más országban korántsem ilyen egyszerű a drónos csomagküldés kipróbálása. A Flirtey novemberben azzal hívta fel magára a figyelmet, hogy Új-Zélandon talált tesztpartnert, így a Domino’s Pizza kiválasztott ügyfeleihez immár drónok szállítják ki a megrendelt pizzát. A két cég szerint a világon ez az első ilyen típusú szolgáltatás.

A Flirtey DRU drónja szénszálas, alumínium és 3D-nyomtatóval készült alkatrészekből épül fel, könnyű, elektromos meghajtású és önvezérlő légi jármű. A kézbesített csomagot a levegőből, zsinóron ereszti alá, és beépített biztonsági funkciói révén automatikusan biztonságos helyszínre repül, ha az akkumulátor alacsony töltöttségét észleli, illetve visszatér a kiindulási pontba, ha a GPS-jel túl gyenge, vagy megszakad a kommunikációs kapcsolat.

Teljesen integrálta a Flirtey DRU drónjait a Domino’s Pizza online rendelési és GPS-rendszerébe, és azok az étteremlánc meglévő futárai mellett dolgoznak. A két cég azt tervezi, hogy a kiszállításnak ezt a módját a közeljövőben a lakosság mind szélesebb körére kiterjeszti. A tesztüzem tapasztalatai szerint drónnal kézbesítve ugyanis a megrendeléstől számított 10 percen belül az ügyfél ajtaja előtt landolhat a friss, forró pizza – és ebben nem csupán a két cég lát lehetőséget. A Domino’s Pizza ügyfélkörében végzett felmérésből kiderült, hogy a megkérdezettek 70 százaléka örömmel használná a Flirtey drónfutár-szolgáltatását.

Kis Endre
a szerző cikkei

hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
hirdetés
hirdetés
hirdetés