hirdetés
hirdetés

X-59

Feltámasztanák a szuperszonikus repülést

Új technológiát próbál kifejleszttetni a hangrobbanások drasztikus visszafojtására a NASA.

hirdetés

Az USA-ban 1973 óta tilos a szárazföld fölötti szuperszonikus légi közlekedés. A hangsebesség átlépésekor keletkező dobhártyaszaggató robbanás miatt kellett beszűntetni a technológia használatát.

2016-ban a NASA bejelentette, hogy a Lockheed Martint megbízta egy „dörgéscsökkentő” technológiával felszerelt, X-59 nevű repülő megalkotásával. Olyan módszerre volt szüksége, amellyel égzengés nélkül lehet áthágni a Mach.1-et (szuperszonikus sebesség).

X-59 (Koncepciórajz; Forrás: NASA)

Novembertől kezdődően éppen ezért fog a NASA kísérletezgetésbe kezdeni egy Galveston nevű város környékén. F/A-18 Hornet vadászgépekkel a település melletti vizek fölött hangos, a település fölött pedig halk hangrobbanásokat fog rendszeresen előidézni a hivatal. Az F/A 18-asok csak egy meglehetősen korlátozott területen tudják majd szimulálni a visszafogottabb hangpuffanásokat, de a teszteléshez megfelelnek majd.

A zajszintet folyamatosan mérni fogják, és 500 városi lakost már fel is kértek, hogy jegyezzék majd fel, mennyire elviselhetőek számukra az effektusok.

A szakemberek az eredmények birtokában fogják tudni megítélni, hogy a halk puffanások alkalmasak-e a lakosság nyugalmának megzavarására, és ennek fényében fognak nekikezdeni az X-59 kifejlesztésének.

Zamaróczy Ádám
a szerző cikkei

hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
hirdetés
hirdetés

Kiadónk társoldalai

hirdetés