hirdetés
hirdetés

Árammeghajtás

Felszállt az első kereskedelmi célú elektromos repülő

Az eBeaverrel végrehajtott, tíz percig tartó „szárnypróbálgatás” zökkenőmentes földetéréssel zárult.

hirdetés

Egy 1946-ban tervezett, átkalapált DCH-2 Beaver lehet a világ első kereskedelmi célú elektromos repülőgépe. A jármű tesztrepülése mindenesetre sikeres volt. A vancouveri székhelyű Harbour Air légitársaság gépe a kanadai Brit Columbia tartomány Richmond nevű városa fölött, egy tíz perces kirándulás során tett tanúbizonyságot rátermettségéről.

A villamosításon átesett, és így eBeavernek is becézett „szárnyas” 750 lóerős elektromos motorját egy Magnix nevű cég állítja elő.

eBeaver (Forrás: Reddit)

Ugyan még ritka madárnak számítanak, bizonyos áram meghajtású repülők már eddig is fel-feltünedeztek a levegőben, ám ezek fizetős utasszállító szolgáltatás folytatására nem alkalmazhatóak. A Harbour Air kötelékében jelenleg 14 darab, hatszemélyes DHC-2 Beaver robotol – e járművek közül sok Pratt & Whitney PT-6A turbinás hajtóművel van felszerelve, amelyek óránként körülbelül 300 dollár (jelenleg kb. 90 000 Ft) értékű sugárhajtómű-kerozint égetnek el.

Az eBeaverbe telepített akkumulátorokkal egy 100 mérföldes (kb. 160 kilométeres) fuvar költsége 10 és 20 dollár (3000-6000 Ft) között mozog.

Az elektromos repülők használatának kisebb hátulütője, hogy a lítium-ion-akkumulátoraik energiasűrűsége kevesebb mint 5 százaléka a sugárhajtómű-üzemanyagénak, és így egy feltöltéssel meglehetősen kicsi a hatótávolságuk.

Az eBeaverből egyszerre kipréselhető 100 mérföldes térköz az egymáshoz közel eső városok közötti elszökdécselgetéshez mindazonáltal tökéletesen elegendő.

Zamaróczy Ádám
a szerző cikkei

(forrás: Engadget)
hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
hirdetés
hirdetés

Kiadónk társoldalai

hirdetés