hirdetés
hirdetés

Így csinálják a nagyok

A rotterdami kikötő is elkészíti digitális ikerpárját

A mérnöki tervezéstől kezdve a termelés szimulációján át az áruszállításig egyre több vállalat állítja munkába a digitális ikreket a gyártóipar és a logisztika területén. A termékek, gépsorok és munkafolyamatok virtuális másaival hatékonyabb működést és költségcsökkenést, a rövidebb határidők tartásával nagyobb ügyfél-elégedettséget érnek el. 

hirdetés

A Sandvik AB szerszámrendszereit használják immár sok évtizede az ipari, gépipari és bányavállalatok több mint 150 országban. A svéd gyártó kutatási-fejlesztési részlege, a Sandvik Machining Solutions ötven központot működtet világszerte, minden évben jelentős k+f-beruházásokat valósít meg, és 7300-nál több szabadalom védi szellemi tulajdonát. A globális terjeszkedés során azonban a kutatási-fejlesztési folyamatok menedzselésére használt rendszerei és a bennük kezelt adatok is felaprózottá váltak. Problémákat okozott a tervezést támogató CAD-, valamint a termékek életciklusát kezelő PLM-rendszerek közötti integráció hiánya, a központok együttműködésében nőtt a hibázás kockázata, és a munka hatékonyságán sem lehetett javítani.

Eldöntötte ezért a Sandvik, hogy az üzlet szempontjából kritikus fontosságú k+f folyamatait az SAP Product Lifecycle Management alkalmazásával egyetlen ernyő alá vonja. A svéd gyártó ehhez az SAP egyik partnerével, a DSC Software AG-vel egy rendkívül innovatív rendszert alakított ki, amely megjeleníti a termékek, az erőforrások, a folyamatok és a rendszerek digitális mását az összes telephelyre és az életciklusok minden szakaszára kiterjedően.

A 400 ezer alkarészből felépülő vonatok összeszerelése is gondos tervezést követel
A 400 ezer alkarészből felépülő vonatok összeszerelése is gondos tervezést követel

Az SAP Engineering Control Center integrációs eszközével a Sandvik Machining Solutions így egyetlen szoftverplatformon kapcsolhatta össze elosztott termékfejlesztési folyamatait, amelyekben a világ 25 országában, 35 helyszínen 850 mérnök dolgozik. A közös adatforrásnak és rendszerfolyamatoknak köszönhetően nemcsak a csoportmunka és a döntéshozatal hatékonysága, hanem az adatminőség és az áttekinthetőség is sokat javult. A mérnöki funkció áramvonalasított folyamataival immár szervesen illeszkedik a Sandvik működésébe, így a svéd gyártó szakértelmével és innovációs erejével ügyfeleit is nagyobb hatékonysághoz tudja segíteni.

Modellezett munkafolyamatok

Integrált PLM szoftvermegoldásával a Siemens a koncepcionális tervezéstől kezdve a gyártáson át az elkészült termékek és a gyártósorok támogatásáig és karbantartásáig az ipari vállalatok teljes értékláncát lefedi. PLM szoftvereszközeivel olyan digitális szálat fon, információszövetet sző, amely valós időben kapcsolja össze az embereket az adatokkal és az alkalmazásokkal. A gyártó vállalatok így a fizikai entitások digitális ikerpárjaként működő, virtuális modelleket hozhatnak létre, amelyekbe valós időben, intelligens módon kapcsolhatják vissza a termelés folyamataiból érkező információkat, és gyors, mégis megalapozott döntéseket hozhatnak.

Minden regionális és nagy sebességű vonat, amelyet a Siemens Németországban gyárt, keresztülhalad a Siemens Rail Systems krefeldi gyárának csarnokain. A Düsseldorf és Dortmund között kialakított gyártelep, ahol kétezren dolgoznak a szerelvények, elektromos rendszerek és alkatrészek tervezésén és gyártásán, évente több mint 450 mozdonyt és kocsit szállít, és az iparág egyik legfontosabb kompetencia-központjának számít.

A piaci trendek következtében a Siemens Rail Systems egyre szorosabb határidőkkel szembesül, miközben a termékek mind összetettebbé válnak. Egy tipikus vonatszerelvény több mint 400 ezer alkatrészből áll, de a gyártás komplexitását még tovább növeli, hogy a megrendelők igényei rendkívül eltérőek. Ugyanazon vonattípus különböző országokba szállított darabjaiban a megegyező alkatrészek aránya mindössze 10 százalék is lehet. Az összetettség kezelésére a gyár a Siemens PLM szoftvercsomagját vezette be, és szerteágazó digitális képességeket alakított ki, amelyek közül itt kettőt ragadunk ki.

Minthogy az összeszerelő és a hegesztő részlegen is nagyon sok a manuális művelet, a vizuális, világos és gyorsan áttekinthető útmutatók kulcsszerepet játszanak a hibák és költséges javításuk elkerülésében, a hulladék mennyiségének csökkentésében. A krefeldi gyár a Siemens Manufacturing Process Planner alkalmazásával háromdimenziós összeszerelési útmutatókat készít, amelyek hordozható fájlformátumuknál fogva a gyárcsarnokok bármely munkaállomásán, annak 23 colos kijelzőjén könnyen megjeleníthetők. Az útmutatók lépésről lépésre végigvezetik a munkásokat az összeszerelés folyamatán, de emellett tartalmazzák a munkához szükséges eszközök listáját, megadnak olyan speciális értékeket, mint például a meghúzási nyomaték, továbbá figyelmeztetnek a védőfelszerelés használatára és a szakmai képzettségre is, amely szükséges az adott feladat elvégzéséhez.

A rotterdami kikötő önvezérlő hajók fogadására készül
A rotterdami kikötő önvezérlő hajók fogadására készül

A Process Simulate alkalmazással a Siemens Rail Systems az összeszerelés tervezett munkafolyamatainak háromdimenziós, virtuális modelljét is elkészíti, hogy vizuálisan is ellenőrizze és kiértékelje megvalósíthatóságukat. A vonatok bonyolult felépítése miatt nem könnyű meghatározni, hogy az alkatrészeket a munkások milyen sorrendben szereljék be, és a folyamat digitális ikerpárján végzett szimulációkkal megállapítható, hogy a tervezőmérnökök által megálmodott lépések a gyakorlatban is tarthatók, vagy megváltoztatásukkal nagyobb hatékonyság érhető el. Összhangban ezzel, a folyamatszimulációk a beszerelt alkatrészek logisztikájára is kiterjednek.

Digitalizálni kell

A legyártott és a világpiacon értékesített termékek 85 százaléka életciklusának legalább egy pontján hajóra kerül, ezért a kikötők – mint a történelem folyamán mindig – ma is kulcsszerepet játszanak mind a globális, mind a helyi gazdaságban. A rotterdami kikötő, amely a dokkjaiban megforduló rakomány tonnában kifejezett tömegét tekintve a legnagyobb Európában, 90 ezer embert foglalkoztat, és évente több mint 10 milliárd euróval, azaz több mint 3 százalékkal növeli a holland nemzeti összterméket. Infrastruktúráját a Világgazdasági Fórum évről évre a világ legjobbjának minősíti, de a kikötő nem pihen a babérokon – digitális átalakulásba kezdett, amelyben az IBM technológiájára támaszkodik.

Évszázadokon át a tengeri hajózást innovatív technológiák sora vitte előre a fejlődés útján, és az iparág ismét a megújulás, a hálózatba kapcsolt hajózás korszaka felé tart. Az önvezető autókhoz hasonlóan a hálózatba kapcsolt hajók is autonóm módon, intelligensen navigálnak és kommunikálnak egymással, hogy az ütközéseket és más veszélyforrásokat elkerülve, hatékonyan és biztonságosan érjenek célba.

A rotterdami kikötő 2025-re fel akar készülni az önvezérlő hajók fogadására, ezért 42 kilométeres partszakaszát a város és az Északi-tenger között behálózza az IBM felhőalapú és IoT-technológiáival. A dolgok internetjéről érkező adatokból azután elkészíti saját virtuális mását, amely 100 százalékos pontossággal fogja megjeleníteni a kikötő minden rezdülését a hajók mozgásától kezdve az infrastruktúra állapotán át a vízen és szárazon uralkodó időjárási viszonyokig.

A kikötő digitális ikerpárján a rotterdamiak olyan forgatókönyveket készíthetnek és tesztelhetnek le, amelyek a szigorú biztonsági szabályok betartása mellett hatékonyabb működéshez segítik őket. Évente ugyanis több mint 140 ezer hajót kezelnek, ezért minden egyes vízi jármű kikötőhelyhez juttatása összetett feladat, amelynek megoldása összehangolt csapatmunkát követel, és sok órába telik. A kikötő virtuális mására épülő digitális műszerfalon azonban az érintett felek egy időben követhetik majd egymás műveleteit. A hatékonyabb együttműködésnek köszönhetően a hajók előbb jutnak kikötőhelyhez, és gyorsabban végeznek a ki- és berakodással. A rotterdamiak számításai szerint a szállítmányozó vállalatok 1 órával csökkenthetik majd a kikötőhelyen töltött időt, amivel 80 ezer dollárt takaríthatnak meg, a kikötő pedig naponta jóval több hajót kezelhet, bővítés nélkül tovább növelheti kapacitását.

Kis Endre
a szerző cikkei

hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
hirdetés
hirdetés

Kiadónk társoldalai

hirdetés