hirdetés
hirdetés

Gyors képzések piaca

„Az informatika már nem tudomány, szakma”

A felnőttképzés egyik legizgalmasabb területe ma az informatika. Magyarországon ezen a piacon jelenleg kétfajta képzés létezik; a hosszabb, egyetemi képzések, illetve a rövid, időszakos tanfolyamok, részben OKJ-s, részben számítástechnikai iskolák által szervezett képzések. Az idén pedig elindult a rövidebb képzések államilag támogatott verziója is. Összeállítás az IT-oktatás piacáról.

hirdetés

A jelenlegi munkaerőhiány fényében a képzések egyik legjelentősebb különbözősége az időtartamuk és az, hogy milyen tudást lehetséges elsajátítani egyik vagy másik intézményben. Mert a digitális technológia őrületesen gyors fejlődésének egyik hozadéka, hogy a piaci igények akár néhány hónap alatt is változnak. Az egyetemi tudás pedig, amely ugyan biztos alapokon nyugszik, sokszor mégsem annyira aktuális, és elsősorban olyan szakembereket képez, akik az adott területen később menedzserek lehetnek. Miközben akikre a legnagyobb számban szükség volna, azok a programozók, az ő munkájukhoz szükséges tudás elsajátításához pedig túl hosszú idő a három-öt év. Az ő képzésükre jött létre sok rövidebb tanfolyam, ezek azonban viszonylag szűk alaptudást adnak, inkább csak egy-egy adott területre képezik a résztvevőket. Hiába kerül ki egy programozó a tanfolyamról, azt nem tanulja meg, hogyan működik egy vállalat, amikor problémával találkozik, azt nem tudja kezelni. Így nagy kérdés, hogy vajon melyik a helyes út: a rövid, gyors, de hiányos vagy a hosszú, bő, de nem annyira korszerű képzés? Ezzel párhuzamosan az is problémát jelent, hogy a hazai munkavállalók jellemzően nemigen akarnak részt venni oktatásokon, mondván, már elvégezték az iskolát. Miközben a digitális transzformáció következtében a következő években a legtöbb területen nagyon erős informatikai tudással kell rendelkezni, akár egy eladónak is.

A rövidebb képzések nagyja csak egy-egy részterületre készít fel (forrás: 123rf.com)
A rövidebb képzések nagyja csak egy-egy részterületre készít fel (forrás: 123rf.com)

Éppen erre reagálva az utóbbi években megjelent néhány olyan cég, amely túlmutat a tanfolyam jellegű képzéseken, ugyanakkor viszonylag rövid idő alatt olyan tudás átadását biztosítja, amely a résztvevőknek munkát, a hiányt szenvedő cégeknek használható munkaerőt nyújt.

 Sokféle megoldás lehet

A Green Fox alapítói az elsők között voltak, akik felismerték, hogy mekkora szükség van egy olyan iskolára, amely ebben a nagyon felgyorsult munkaerőpiaci helyzetben a kialakult igényekre gyorsan tud reagálni. „Olyan szakmákat tanítunk és szeretnénk a jövőben is tanítani, amelyek villámgyorsan születnek meg. A működésünk hasonlít az Amerikában nagyon sikeres „Boot Camp”-ek működésére, gyors, hatékony és piacképes tudást igyekszünk biztosítani” – mondja Fazekas Barbara, a Green Fox egyik alapító tulajdonosa.

Amiben az oktatás alapvetően nagyon különbözik más intézményekétől, hogy ami itt zajlik, nem oktatás, hanem mentorálás.

Fazekas Barbara, a Green Fox egyik tulajdonosa
Fazekas Barbara, a Green Fox egyik tulajdonosa
„Olyan nálunk soha nincs, hogy valaki kint áll egy dia előtt és magyaráz. Projektek vannak, minden feladat valami nagyobb egésznek a része, folyamatosan be kell mutatni, hogy ki mit csinál. Minden napnak van egy tananyaga, amelyet este önállóan kell feldolgozni, este hat és a másnapi találkozás előtt, ez általában 3-4 órányi tananyag. A tanulás itt úgy néz ki, mintha egy munkahelyen lennénk, emberek ülnek az asztaloknál és dolgoznak. A mentorok jelen vannak, és lehet tőlük kérdezni, de van egy olyan szabály, hogy csak akkor, ha már egy órát önállóan eltöltött valaki a megoldás keresésével. Hetente bemutatja mindenki a projektjét, és kéthetente a partnercégek is jelen vannak ezen. Sosincs egyetlenegy jó út, sokféle megoldás lehet. Ez egy ember-ember közti interakció”foglalja össze néhány szóban Fazekas Barbara a képzés menetét.

A Green Foxnál egyébként a diákok választhatnak; előre, de utólag, részletekben is finanszírozhatják a tanulmányaikat, a munkakeresésben pedig a cég nyújt segítséget. Az első tíz hétben a partnercégek előnyt élveznek, ha ajánlat érkezik, a diák azt köteles elfogadni, ezt követően azonban már szabad a pálya.

Nem tudomány, szakma

Boda József, a Codecool ügyvezetője
Boda József, a Codecool ügyvezetője
Tizenkét hónapos, intenzív nappali képzéssel indul a Codecool programja. A csoportokat itt is mentorok vezetik, akik közvetlenül segítik az egyes tanulók fejlődését, és folyamatosan a csoport érdeklődéséhez igazítják a tantervet. Egy évfolyamra 50-60 főt vesznek fel, akikből két csoportot alkotnak; váltott hetekben dolgoznak a két csapattal gyakorlati, illetve otthoni, önálló tanulással. Az első tizenkét hónap után hat hónap következik a Codecool partnercégeinél, ez idő alatt pedig már gyakornoki fizetést biztosítanak, a tandíjat az első állás megszerzése után kezdhetik törleszteni a tanulók.

Boda József, a cég ügyvezetője szerint alapvetően minden cég 3-4 éves tapasztalattal rendelkező szoftverfejlesztőt szeretne felvenni azért, mert ők már elég tapasztaltak, de még elég olcsóak is egyúttal. „Nagyon sok cégnél tapasztaljuk, hogy még nem értették meg: kénytelenek lesznek alulról építkezni. Azaz a cégeknek a saját folyamataikat is át kell alakítaniuk annak érdekében, hogy több juniort tudjanak integrálni” – mondja a szakember.

Boda József szerint az a különbség az évekkel ezelőtti szemlélethez képest, hogy ezek a képzések az informatikát nem egy tudományként, hanem szakmaként közelítik meg, a belépési küszöb alacsonyabban van, mint a felsőoktatásban. „Amit mi csinálunk, arra nem lenne szükség, ha a szakoktatás jól működne Magyarországon” – mondja.

Fejvadászat és oktatás

Dorogi Péter, az Inducate alapítója
Dorogi Péter, az Inducate alapítója
Várhatóan jövő év februárjában indítja el képzéseit az Iducate, mely jellemzően az informatikai iparágban nagyon koncentrált, gyakorlatitudás-központú tanfolyamok segítségével teljes egészében a cégek igényeire szabottan képez munkaerőt.

„Nap mint nap szembesülünk azzal, hogy a cégek olyan szaktudással rendelkező munkaerőt keresnek, amely nincs a hazai piacon. Itthon szinte az egyetlen lehetőség embert találni, másoktól levadászni. Ám, mivel ez egy zárt kör, előbb-utóbb elfogynak a jelöltek, hiszen nem akarnak újra és újra váltani” – mondja Dorogi Péter, az Iducate alapítója, egyúttal egy fejvadász cég, a Petend Kft. tulajdonosa.

Dorogi Péterék látták, hogy a hazai oktatási szisztéma nem fog segítséget nyújtani a problémáikra, e tekintetben felkészületlen, a hosszú képzési idő nagyon kedvezőtlen. Észrevették azonban a világtendenciát; Afrikától Amerikáig mindenhol olyan iskolákat, intézményeket próbálnak létrehozni, amelyek sokkal gyorsabban és hatékonyabban képeznek munkaerőt az informatikai piacra.

„Fejvadász cég vagyunk, sok ügyféllel, nagyon nagy toborzási tapasztalattal. Nem általánosan képzünk szakembereket a piacra, hanem a velünk dolgozó cégeket kérdezzük meg, pontosan mire van szükségük. Ők elmondják, hogy milyen technológiai tudással szeretnék az embereket felvenni, és mi ezeket a technológiákat tanítjuk meg nekik. A felvétel során nagyon erősen szűrünk, négyszintű kiválasztási rendszerben jutnak el a jelentkezők a jelöltségig. Akik végül beiratkozhatnak az iskolába, valóban képesek elsajátítani a tudást, és közben rendelkeznek azokkal a képességekkel is, amelyek egy vállalati környezetben elengedhetetlenek” – mutatja be Dorogi Péter, miben különböznek a többi piaci szereplőtől. Azokat, akik átjutottak a szűrőrendszeren, és sikeresen elvégzik az iskolát, biztos munka várja, és konstrukciótól függően a cég teljes egészében kifizeti a tandíjat, vagy a jelölt a későbbi fizetéséből fedezheti azt. A vállalás cserébe kétéves hűség az adott cégnél.

Állami megoldás

Informatikai fejlesztői karrier start program néven indul a Nemzetgazdasági Minisztérium képzése, mely egy két részből álló programot foglal magában; a programalapító és az azt követő önfenntartó részt. Az első ciklus során legalább 1400, a második alatt legalább további 2600 ember képzése és munkába állása valósulhat meg önfenntartó módon, a piac felvevő képességének függvényében. A hallgatók először egy három-négy hónapos alapképzést kapnak, amelynek során személyre szabottan elsajátítják az általános fejlesztői ismereteket, ezt követően a program gondoskodik a munkába állításukról.

A nemzetgazdasági miniszter, Varga Mihály októberi bejelentése alapján a toborzás már elindult, illetve néhány képzés is folyamatban van, miközben párhuzamosan zajlik a vállalkozások igényeinek becsatornázása és a szükséges infrastruktúra megteremtése.

Az informatikai felnőttképzéssel foglalkozó szakemberek abban mindannyian egyetértenek, hogy az oktatásból a munkaerőpiacra kerülés alapvetően fog megváltozni, alaposan át fog alakulni. Az iskolából kikerülve a munka, a foglalkozás nem lesz évtizedeken keresztül egy és ugyanaz, egy karrier során a piac többször is „visszalök” az iskolapadba, majd újra vissza kell térni egy másik munkával a piacra. Megszokottá válik, hogy felnőtt emberek sokasága veszíti el az állását, hogy aztán a különböző, erre szakosodott iskolák és képzési helyek segítségével újra visszakerüljön a munkaerőpiacra.

Kárpáti Judit
a szerző cikkei

hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
hirdetés
hirdetés

Kiadónk társoldalai

hirdetés