hirdetés
hirdetés

Prémiumok harca

Az elektromos autókról szólt a Genfi Autószalon

Egyre több vetélytársa akad a Teslának, ugyanis a tradicionális autógyártók egyre-másra mutatták be villanyautóikat az év első nagy európai kiállításán. A legnagyobb szenzáció azonban egy kis horvát gyártótól jött.

hirdetés

A 88. Genfi Autószalonon világossá vált, hogy a nagy gyártók már nem sokáig hagyják az itt egyébként ki sem állító Teslának, hogy letarolja az elektromos prémiumautók piacát. Egyértelmű jelzést adott például az indiai kézben lévő Jaguar, amely a német konkurenciát megelőzve mutatta be első szériagyártású elektromos autóját. Az I-Pace érkezése azért meglepő kissé, mert a Jaguarnak még egyetlen hibrid autója sincs, holott azt a technológiát a hagyományos és az elektromos autók közötti átmenetnek tekinti a legtöbb gyártó. Egyébként a közepes méretű, 4,68 méter hosszú szabadidőautó szinte ugyanúgy néz ki, mint a másfél éve leleplezett tanulmány, még a 22 colos kerekeit sem cserélték kisebbre.

A Jaguar nem egy meglévő modelljét alakította át elektromossá, hanem tiszta lappal kezdte a tervezést, aminek nyilvánvaló előnyei vannak: mivel az akkumulátor és a hajtás alkatrészei a padlóban kaptak helyet, az alumíniumkarosszéria szokatlan arányokkal rendelkezhet. Például az előretolt utastér jóval nagyobb lehetett, mint egy hasonló hosszúságú hagyományos SUV-ban.

Jaguar I-Pace
Jaguar I-Pace

Nem kell a hatótáv miatt sem aggódni, a 90 kWh kapacitású lítiumion akkumulátorral oda-vissza meg lehet majd járni a Budapest-Bécs távolságot, feltéve, ha a sofőr nem esik kísértésbe a 400 lóerőtől és az állandóan rendelkezésre álló 700 Nm nyomatéktól. Természetesen a jól csengő márkanév, az új technológia, a fejlett összkerékhajtás, a nagy akkumulátor és teljesítmény miatt nem adják majd olcsón a brit villanyautót, a pár hónap múlva esedékes piaci bevezetéskor az alapára várhatóan meghaladja majd a 20 millió forintot.

Világpremier augusztusban

Nem sokkal előzte meg a Jaguar a német konkurenciát, ugyanis már az Audi és a Mercedes is az utolsó simításokat végzi a hasonló méretű elektromos szabadidőautóján. Ezek közül az előbbi márka volt az, amelyik ki is állította a sajátját, sőt, több E-Tront a kiállítás ideje alatt folyamatosan járatnak is Genf belvárosában, jelezve, hogy már nem kell sokat várni rá (a világpremier a gyártás helyszínén, Brüsszelben lesz augusztusban).

Audi E-Tron 2
Audi E-Tron 2

Többféle változatot dobnak majd piacra kisebb és nagyobb kapacitású akkumulátorokkal, erősebb és gyengébb villanymotorokkal. Az szinte biztos, hogy az 500 lóerő teljesítményű csúcsváltozat hatótávolsága eléri majd az 500 kilométert, az Audi ugyanis korábban már jelezte, hogy addig nem készítenek villanyautót, amíg el nem érik ezt a lélektani határt, amit a vevők elvárnak tőlük.

Elérhetőbb autókat is bemutattak

Nem csak a prémiummárkák rukkoltak elő szériagyártású elektromos SUV-val, hanem az elérhetőbb autókat gyártó Hyundai is. A koreaiak ráadásul nem is egy, hanem két eltérő technikájú környezetbarát szabadidőautóval érkeztek Genfbe. A tisztán elektromos Kona-E csúcsváltozata 204 lóerőt és 470 kilométeres hatótávot ígér, a Nexo viszont sokkal kisebb akkumulátorral is 800 kilométert tud megtenni, mivel az energiát a tankban hordott nagynyomású hidrogénből nyeri üzemanyagcella segítségével. Ennek a technológiának az az előnye, hogy a kocsi csak vízpárát lehet ki magából, és a tankolása alig tart tovább, mint egy hagyományos autóé. A hátránya, hogy nagyon drága.

Hyunday Nexo
Hyunday Nexo

Dízelbotrány után

A dízelbotrányt lassan maga mögött tudó Volkswagen már csak vezeklésből sem akar lemaradni a villanyautók fejlesztési versenyében, a jövőre gyártásba kerülő, magyar formatervezők által megrajzolt ferde hátú ID mellett az elektromos modellcsaládja később érkező tagjait, a terepjárót, mikrobuszt és – világpremierként – a luxuslimuzint is kiállították tanulmányként.

Utóbbi, az 5,1 méter hosszú, 660 km hatótávolságú ID Vizzion nemcsak a Volkswagen három év múlva érkező zászlóshajójának formájából adott ízelítőt, hanem a cég új technológiáiból is, mint például a Microsoft HoloLensen alapuló kivetített kezelőfelület, az ablakokra vetített kiterjesztett valóság, a digitális személyi asszisztens, vagy az 5-ös szintű önvezető rendszer, amely sehol nem igényli az emberi felügyeletet. Ennek megfelelően az ID Vizzionba pedált és kormány sem terveztek, de a 2021 körül érkező szériaváltozatban azért lesz, mivel a teljesen automatizált vezetést a Volkswagen csak a következő évtized közepére tervezi elérni.

VW ID Vizzion
VW ID Vizzion

A Volkswagen-konszern sportos luxusmárkái is sok újdonsággal készültek. A Porsche egy szériaközeli, három év múlva megvásárolható elektromos terepkombi-tanulmányt, a Mission E Cross Turismót, a Lamborghini pedig egy gyártásba vélhetően sosem kerülő izgalmas technikájú szupersportautót hozott el Genfbe. A Massachusettsi Technológiai Intézettel közösen kifejlesztett Terzo Millenio hajtásáról négy kerékagymotor gondoskodik, az energiát szuperkondenzátorok és a karosszérialemezek közé integrált, vékony akkumulátorok adják. Szintén a jövő technológiája lehet az öngyógyító szénszálas karosszéria, amely ha hajszálrepedést vagy bármilyen más sérülést észlel magán, kémiai folyamatok beindításával „befoltozza” azokat.

Európai prémiumok almárkái

Két tradicionális európai prémiummárka külön almárkát alapított elektromos autók gyártására: a kínai kézben lévő Volvo Genfben mutatta be először Európában a nagy teljesítményű autókra specializálódott Polestart. Ennek első modellje, a szénszálas karosszériás Polestar One egy hibrid kupé 600 lóerővel 1000 Nm nyomatékkal. A 2019 közepétől Kínában, évi 500 példányban készülő sportkocsin kívül tisztán elektromos hajtású családi modellek (egy limuzin és egy SUV) bevezetését tervezik 2021-től.

Lagonda Vision Concept
Lagonda Vision Concept

Az Aston Martin egyenesen az ultraluxus szegmens megreformálását ígéri az újraindított Lagonda almárkájától, amelyet azoknak a jómódú vevőknek szánnak, akiknek a Rolls-Royce vagy a Bentley már túlságosan ódivatú. A 2021-ben gyártásba kerülő óriás limuzinból adott ízelítőt a Vision Concept tanulmány, amelyben az elektromos hajtás előnyeit – jó helykihasználású karosszéria, néma hajtáslánc – maradéktalanul kiaknázták a kényelem szolgálatában.

Robottaxi a városba

A Renault is izgalmas tanulmányautót hozott, az EZ-GO egy olyan robottaxi, amely bizonyos fokig a tömegközlekedési eszközök kiváltására is alkalmas, ugyanis arra tervezték, hogy speciális megállókban felvett kisebb csoportokat szállítson városi környezetben, alacsony sebességgel. A 4-es szintű önvezető technológiával ellátott, kormány és pedálok nélküli autóban akár hatan is utazhatnak az U alakú padon, az utasok a nyitható orr-részen át sétálhatnak be a kabinba, ahol tökéletes kilátást élvezhetnek a hatalmas ablakokon át. Az 5,2 méter hosszú EZ-GO vezeték nélkül, indukciós technológiával tölti magát, amíg vár az utasokra a megállóban, vagy – ha a város infrastruktúrája engedi – akár menet közben is.

Renault EZ-GO
Renault EZ-GO

Dalmát hipersportautó

A szalon talán legnagyobb szenzációját nem egy nagy brand, hanem a kis horvát manufaktúra, a Rimac szolgáltatta, amely története mindössze második típusát mutatta be Genfben.  Az elektromos hajtású C_Two négy kerékagy-villanymotorja összesen1914 lóerőt és 2300 Nm nyomatékot ad le, a vízhűtésű lítiumion akkumulátora 120 kilowattórás, ami elméletileg 650 kilométeres hatótávhoz elegendő. 0–97 km/órára 1,85, 0–300 km/órára 11,8 másodperc alatt gyorsul fel a dalmát hipersportautó, ami egy hajszállal még annál is jobb, amit a Tesla ígér az új Roadsterrel kapcsolatban. 

Rimac C_Two
Rimac C_Two

Nem csak az ereje és a gyorsasága miatt érdemes a figyelemre a Rimac C_Two, hanem amiatt is, hogy ez lesz az első megvásárolható autó, amely már képes a 4-es szintű önvezetésre. Ez azt jelenti, hogy bizonyos körülmények között a vezető akár alhat is benne menet közben. Nyolc kamerával, két lidarszenzorral, hat radarral, 12 ultrahangos érzékelővel, ultrapontos GPS-vevővel és fejlett mesterséges intelligenciával szerelték fel a kocsit, amely a vezetőjét arcfelismeréssel azonosítja, és a versenypályán még az ideális íveket és fékezési pontokat is megosztja vele a műszerfalra vetítve. Még idén elkezdik a C_Two gyártását, mindössze 150 darabot terveznek, a vételár elérheti a félmilliárd forintot is.

Gulyás Péter
a szerző cikkei

hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
hirdetés
hirdetés

Kiadónk társoldalai

hirdetés