hirdetés
hirdetés

Hazai fejlesztések

Az elektromobilitás legyen egyszerű, mint a botmixer!

Az egyik aktuális ipari bumm az elektromobilitás, illetve az ehhez kapcsolódó fejlesztések. Három hazai piacképes, környezettudatos és smart city irányába mutató innovációt mutatunk be.

hirdetés

Az okosvárosok kiépülésében a kis teljesítményű elektromos járművek töltési lehetőségének a kialakítása a legfontosabb. Míg a családi házakban egy saját töltővel könnyen meg lehet oldani az energia-utánpótlást, a sűrűn lakott városi környezetben ez nem megoldás. Az elektromos autók elterjedéséhez szükséges töltőállomás-infrastruktúra kialakítása költséges. Erre a kihívásra válaszol a Servo Movement, amelynek eszközei és IoT-ökoszisztémája olcsón és gyorsan lehetővé teszi az e-közlekedés elterjedését. 

A Virgo kreatív társtulajdonosával, Csapó Balázs közgazdász-dizájnerrel a kis teljesítményű e-járműveket kiszolgáló, városi töltőhálózat IoT-ökoszisztémájának jellemzőiről, a Servo Movementről beszélgettünk.

Elektromos moped, városi töltőhálózat

„A kis teljesítményű elektromos járművek rendszerével méltatlanul keveset foglalkoznak, pedig a városlakók pont ezekkel az eszközökkel tudják okosabbá tenni a mindennapjaikat. Városi emberként sokat közlekedem, és igen vegyes a flotta, amellyel járok. Roller, bringa, 9-es busz, metró – ezek a városi ember jellemző választásai. Mi az autó, és bizonyos értelemben a közösségi közlekedés alternatíváját kínáljuk. A kis teljesítményű elektromos járművek elterjedésének a legfőbb gátja, hogy nincs kiépítve a publikus töltőhálózat, egy zárt, beépített városi környezetben az eszközök nyilvános töltésére eddig csak nagyon kevés lehetőség volt. A másik akadályozó tényező, hogy ezek az átalakított bringák, különböző kis teljesítményű eszközök nem esztétikusak” – foglalta össze Csapó Balázs, hogy mi inspirálta a csapatot a Servo Moped, valamint egy megosztáson alapuló városi töltőhálózat IoT-ökoszisztémájának kialakítására. A modern európai városlakók számára, akiknek a közösségi közlekedés nem elég gyors vagy kényelmes, a kerékpározás a domborzati jelleg vagy a fizikai teljesítőképességük okán nem megfelelő alternatíva, az autós közlekedés anyagi, idegi vagy ökológiai szempontból fenntarthatatlan, és a motorozás kockázatait nem szeretnék vállalni, a Servo Moped egy jó megoldás.

A modern európai városlakók számára készült Servo Moped elektromos jármű és töltője
A modern európai városlakók számára készült Servo Moped elektromos jármű és töltője

Az elektromos városi high-tech moped az elektromos kerékpárokkal szemben kényelmesebb, praktikusabb, alacsony padlószintű jármű, a modern robogók kényelmét és presztízsét nyújtja, de kis teljesítményénél fogva akár a járdán is használható. Felépítésének köszönhetően az idősek is kényelmesen, biztonságosan tudják használni, és akár nagyobb terhek szállítását is lehetővé teszi a biztonságos vezethetőség feláldozása nélkül. Használata mindenki számára olyan egyszerű és magától értetődő, mint egy botmixeré. A síkok alkotta dizájn lehetővé teszi, hogy a motor küllemét egy rendelhető fóliával átszínezze a tulajdonosa, az üléshuzat és a markolatok cseréjével, a sound design átalakításával könnyedén „átbőrözhető”, azaz saját stílusra szabható. „A töltő-infrastruktúra kialakításával nemcsak a moped töltési lehetőségét szeretnénk megoldani, hanem az összes kis teljesítményű elektromos eszköz utcai töltésének a lehetőségét biztosítani. A világ első közösségi elektromosáram-megosztó rendszerével, a Servo PowerShare-rel azt szeretnénk segíteni, hogy kerekesszéket, sageway-t, hooverboardot, bringát, laptopot, bármit lehessen az utcán tölteni.”

A fejlesztés, szemben a jelenlegi járműtöltő rendszerekkel, a vendéglátóhelyek szolgáltatásaival, közösségi alapon osztja meg a közterületekről elérhető szabványos elektromosáram-végpontokat, így bárhol elérhetővé teszi elektromos eszközök töltését és üzemeltetését. „A Servo PowerShare kis teljesítményű elektromos eszközök utcai töltésére használható eszköz, gyakorlatilag egy töltőállomás.

A rendszer felépítése és üzemeltetése nagyságrendekkel gyorsabb és olcsóbb a jelenleg ismert töltőhálózatokénál (egy töltőállomást nagyjából 100 ezer forintért lehet telepíttetni), és a hálózat használóit motiválja a rendszer kiépítésére, mert őket a saját kényelmükön túl bevételi forráshoz is juttatja. A Servo PowerShare üzemeltetése a tervek szerint kétféle lehet: amennyiben egy külső  vállalakozás – pl. ingatlantulajdonos, szolgáltató – üzemelteti a töltőt, abban az esetben százalékot kap a töltési szolgáltatásért. Az áramot dupla áron értékesíti, amely bevétel 50 százaléka az energiaszolgáltató bevétele, 30 százalék az övé mint szolgáltatást nyújtóé, és 20 százalékot kap a Servo Movement, amennyiben a Servo Movement üzemelteti a töltőt, akkor az szolgáltatásként működik.

Az üzleti modell az olyan sharing economy modellekkel szemben, mint pl. az Airbnb vagy az Uber, ahol az ellenérdekelt felek lobbiereje sok esetben ellehetetleníti a működést, mi az áramszolgáltatót vonjuk be partnernek, hogy jogilag és makroökonómiailag is valid és fenntartható rendszert hozzunk létre.”

A fejlesztés harmadik eleme a Servo Movement (On Board Unit) OBU KIT. „Ez egy okostelefon méretű elektronika, amelyet a sageway-től a mopedig bármibe be tud építeni a gyártó vagy szakszerviz, ez rákapcsolódik az akkumulátorra, a vezérlésre, a perifériákra, ezzel integrálja az eszközt a Servo Movement IoT-ökoszisztémájába, amely ki tudja számolni, hogy adott domborzati viszonyok között meddig lehet eljutni az eszközzel, és azon belül hol vannak töltési lehetőségek. Ezeket az adatokat pedig a neten keresztül visszaküldi a felhasználó kijelzőjére.” 

Konetik – Intelligens flottamenedzsment

A Konetik három alapítója, Szabó Balázs ügyvezető, Varga Péter technológiai igazgató és Nyikos Gergő termékfejlesztésért felelős igazgató közösen kezdett el az autós adatok analitikájával és az üzleti döntéstámogatással foglalkozni. A járműhasználati szokások megismerését és optimalizálását célozták meg, valamint az autók minél hatékonyabb használatát a céges flották esetében. Kezdetben a hatékonyságnövelést a vezetési szokások optimalizálásával és az adatalapú autóhasználat finomhangolásával kezdték, most pedig egy technológiai forradalom határán az elektromos autózás segítségével új szintre emelhetik mindezt. „Azt látjuk a piacon, hogy a vállalatok próbálnak egyre környezettudatosabban működni, amire az egyik válasz az elektromos autók használata céges flottájukban. Viszont ezeket az autókat nehezen tudják optimálisan beépíteni a mindennapos használatba. Problémát okoz az elektromos autók kisebb hatótávolsága és a hosszú töltésidő. A másik nehézség, hogy a vállalatok nem tudják, melyik járműveiket tudnák könnyedén és költséghatékonyan elektromos autókkal kiváltani. Ezeknek a kihívásoknak a leküzdésében szeretnénk segíteni” – foglalta össze Rotár Annamária, a Konetik marketingmenedzsere a kezdeti motivációt.

A Konetic flottamenedzsment-megoldásával az egyszerű csatlakoztatásra és kezelhetőségre törekszik
A Konetic flottamenedzsment-megoldásával az egyszerű csatlakoztatásra és kezelhetőségre törekszik

A jelenlegi eszköz segítségével nagyon sok adatot gyűjt össze a Konetik az autók működéséről, illetve a járművek különböző lokációs adatairól, ezek alapján kialakul egy mintázat az autóhasználatról. Erre támaszkodva tudnak tanácsot adni a cégeknek EV-flottájuk felépítésében és hatékony üzemeltetésében a járműtulajdonlás valós költségszámításainak (Total Cost of Ownership) figyelembevételével. „A rendszer alapját egy plug and play módszerrel egyszerűen az OBD-porthoz csatlakoztatható hardver és egy online platform adja. Az eszköz az első utak megtétele során elkezd adatokat gyűjteni, amelyeket egy SIM-kártya segítségével továbbít a platformra. A felhasználó rendezett formában elérheti az útjaihoz tartozó lokációs adatokat, a motorhőmérsékletet, az adott időszak alatt megtett kilométerek számát, az akkumulátor töltöttségére vonatkozó információkat, láthatja az autóban megjelenő hibakódokat. Diagramokban mutatja meg a felület a fordulatszámot, a fogyasztást és a sebességet minden úthoz. Hogy miben különbözik a Konetik egy klasszikus flottamenedzsment-rendszertől? A legtöbb hasonló szolgáltatás alapvetően a logisztikai kihívásokra igyekszik válaszokat adni: a raktározási, szállítási, útdíjkezelési nehézségekre fókuszál, és mindezt komplexebb beszerelést igénylő eszközökkel éri el. Mi ezzel szemben egy egyszerűen csatlakoztatható, könnyen kezelhető flottamenedzsment-megoldást nyújtunk, amely a mindennapi munkaszervezést segíti.”

Budapest zöld menetben

Tavaly novemberben indult el a mindenki számára elérhető GreenGo elektromosautó-megosztó szolgáltatás Budapesten. A kezdetben 45 autóból álló flotta mára 75 tagot számlál, és még idén tervezik a tulajdonosok, hogy ezt 100-ra bővítik. A töltő-infrastruktúra fejletlensége miatt egyelőre a cél, hogy 300-500 elektromos GreenGo járgány közlekedjen közel 10 ezer felhasználóval Budapest utcáin, még nem elérhető, ugyanis ehhez körülbelül 150 töltőállomásra lenne szükség. Az e-mobilitás magyarországi fejlődésének fontos mérföldköve az állomás nélküli elektromos autókat biztosító car sharing rendszer. Az elektromos autók árai jelenleg 7-50 millió forint között mozognak, így érthető módon kevesek számára elérhetők, az Európa-szerte jól működő autómegosztás azonban lehetővé teszi, hogy a gazdaságtudatosabb városlakók is kihasználhassák az elektromos járművek előnyeit. A közösségi autózás koncepciója Zürichből indult 1948-ban, majd a 70-es években Franciaországban éledt újjá. A legnagyobb autómegosztó szolgáltatást nyújtó cég az amerikai ZipCar, amely 2000-ben indult egy kétszemélyes vállalkozásként, és mára egy egymilliárd dolláros üzletté nőtte ki magát.

A GreenGo carsharing szolgáltatásával egyszerűbben elérhető az elektromos autók használata
A GreenGo carsharing szolgáltatásával egyszerűbben elérhető az elektromos autók használata

A GreenGo Michaletzky Bálint ötlete alapján valósult meg. A használat végtelenül egyszerű: a regisztrációt követően a GreenGo applikáció megmutatja, hogy hol van a hozzánk legközelebb eső autó, amelyet, ha szükségünk van rá, egy gombnyomással le is foglalhatunk. A kulcsot a kesztyűtartóban találjuk, amelyet a konzolon elfordítva, az 5 jegyű PIN-kódot használva elindítható az autó. Minimum bérlési idő nincs, viszont a maximum 3 nap lehet, így naponta 19 200 forintért lehet e-autónk. A GreenGo szolgáltatási területén belül bárhol letehetjük az autót – szabályosan parkolva. A GreenGo flottája egy 5990 forintos regisztrációs díj ellenében vehető igénybe, ezért az összegért 30 perc ingyenes vezetés is jár. Az autóhasználat 65 forint percenként, a havi díj 990 forint. A Minimál csomagban nincs havidíj, viszont 80 forint a közlekedés percenként, a parkolás pedig 15 forint helyett 20 forintba kerül, szintén percenkét.

Egy hatékonyan és gazdaságosan működő nagyvárosnak az a célja, hogy lakói intermodális közlekedésben gondolkodjanak, a nagybevásárláshoz más közlekedési eszközt használjanak, mint a napi munkába járáshoz, az útvonaluk bizonyos szakaszait a legélhetőbb közlekedési eszközökkel tegyék meg: kerékpárral, mopeddel, rollerrel, sageway-jel vagy éppen hoverboarddal.

A shared economy, vagyis a javak másokkal történő megosztáson alapuló fogyasztása hazánkban is kezd elterjedni. A bemutatott hazai innovatív szolgáltatások is hozzásegítenek minket a fogyasztói attitűd megváltozásához és a szemlélethez, hogy fontosabb egy adott pillanatban hozzáférni az optimális javakhoz, mint birtokolni azokat.

Trapp Henci
a szerző cikkei

hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
hirdetés
hirdetés
hirdetés