hirdetés
hirdetés

Művelt Mérnök

A balsors hajójának története

A gondok már a hajó elindulásakor kezdődtek. Délelőtt fél 10-kor ugyanis egy eldobott cigaretta következtében felgyulladt a hajó első részében korábban odavetett szalma és olajos rongyok kupaca.

hirdetés

A Henry Warner Slocum (1827-1894) amerikai tábornokról, későbbi kongresszusi képviselőről elnevezett utasszállító gőzhajót 1891. február 15-én adták át a brooklyni ifjabb Devine Burtis üzemeltette hajóépítő üzemében. A 72 méter hosszú és 11,4 méter széles hajótestet fehér tölgyből és borovi fenyőből ácsolták össze. A 1284 tonna bruttó súlyú, három fedélzettel rendelkező hajótestet három vízzáró retesszel látták el építői. A hajón 250 izzóból álló elektromos világítást is kiépítettek.

Az egyhengeres, felületi kondenzációs elven működő gőzgépet a New Jersey-i illetőségű W. & A. Fletcher cég gyártotta le, akárcsak azt a két kazánt is, amelyek együttesen 3588 Bar nyomást tudtak generálni. A csak New York területén használatos kirándulóhajó legnagyobb sebessége körülbelül 16 csomó (30 km/ó) volt. A hajó általában 22 fős legénységgel rendelkezett, akiket William H. Van Schaick kapitány igazgatott.

A PS General Slocium nevű tengerjárót már a kezdetek óta üldözte a balsors. Négy hónappal vízrebocsátása után, 1891-ben például zátonyra futott a keleti parton, a Rockaway-öbölben. 1894. Július 29-én, szintén a Rockaway-ből New Yorkba visszaérve – fedélzetén mintegy 4700 utassal –, a hajó akkora erővel csapódott a homokpadnak, hogy az elektromos generátor teljesen tönkrement. Rá egy hónapra, a Slocum ismét zátonyra futott Coney Island köveinél egy viszonylag nagyobb viharnak köszönhetően. A katasztrófát csak úgy vészelték át az utasok és a személyzet, hogy a turistákat még időben átszállították egy másik hajóra.

1894 szeptemberében a gőzöst újabb csapás érte. Ekkor ütközött össze ugyanis az RT Sayre nevű vontatóval az East Riveren felfelé haladva. A hajó kormánykereke ekkor jelentős károkat szenvedett. 1898. júliusban a Slocum ismét összeütközött egy másik személyszállító hajóval Amelia település közelében. 1901. augusztus 17-én a hajón utazó 900, többségében erősen ittas Paterson-féle anarchista utas fellázadt a fedélzeten, hogy megpróbálják átvenni az irányítást a hajón. A legénység azonban sikeresen verte le az anarcho-turisták próbálkozását, így a kikötést követően a rendőrség 17 férfit vett őrizetbe. 1902. júniusban a gőzhajó ismét zátonyra futott 400 utasával a fedélzetén a Coney Island-on.

1904. június 15-e azonban „különleges nap” lett a hajó életében. A gőzöst ugyanis ezen a napon 350 dollárért kibérelte a Manhattan Kis Németországnak nevezett negyedében működő Szent Márk Evangélikus Egyház (1940-től napjainkig zsinagóga), hogy híveit meghajóztathassa New York vizein abból az alkalomból, hogy 17 évvel korábban jelentős számú német telepes lelt Amerikában új hazára. A több mint 1400 utas főként nőkből és gyermekekből állt.

A gondok már a hajó elindulásakor kezdődtek. Délelőtt fél 10-kor ugyanis egy eldobott cigarettának köszönhetően felgyulladt a hajó első részében korábban odavetett szalma és olajos rongyok kupaca. Van Schaick kapitányt rögtön értesítette egy 12 éves fiú, ám a kapitány nem hitt a gyermeknek. Kb. fél órával később már a hajó eleje 20 méter magas lángokban állt. Bár a kapitány ekkor már megpróbálta az utasokat biztonságba helyezni, a hajó tűzoltótömlői annyira rossz állapotban voltak – szabályosan szétrohadtak –, hogy egyszerűen szétestek az oltás során.

Problémát okozott az is, hogy a legénység egyszer sem részesült tűzvédelmi gyakorlatban, és a mentőcsónakok vízre bocsátását sem tudták elvégezni. Tetézte a bajt az is, hogy a mentőmellények vízzel érintkezve szinte azonnal szétmállottak a kétségbeesett anyák karjaiban kapaszkodó, már vízbe dobott gyermekeken. A nyomozati anyag később erről az esetről úgy számolt be, hogy a legtöbb utas nem tudott úszni, másrészt a Nonpareil Cork Művek által legyártott vastag gyapjúból készült mellények még a legjobb úszót is magával ragadta volna a tenger fenekére a többszörösen megnövekedett súlya miatt. (A cég ellen később vádat emeltek, de vezetőiket sohasem ítélték el.)

A Slocum gőzhajó végül a sekély vizű North Brother szigetnél süllyedt el. Becslések szerint 1021 ember égett meg a fedélzetén, vagy fulladt vízbe. A német származású amerikaiak közül csak 321-en élték túl a katasztrófát. Elhunyt az egész legénység is. A kapitány a tűzvész során egyik szemére megvakult, de őt kimentette egy, a közelben haladó vontatóhajó.

A katasztrófát követő héten a szövetségi esküdtszék nyolc ember ellen emelt vádat. A bíróság gondatlanság vádjával perbe fogta a kapitányt, két ellenőrt, a hajót üzemeltető társaság elnökét, annak titkárát és pénztárosát, valamint a Commodore-Knickerbocker Gőzhajózási Társaságot. Van Schaick kapitányt az esküdtszék elítélte hanyagság, a hajózáshoz szükséges szakértelem hiánya és a tűzoltó készülékek nem megfelelő karbantartása vádjával. A grémium ellenben nem tudott megegyezni egymással, hogy emberöléssel is vádolható lett volna a kapitány.

Van Schaicket 10 évi börtönbüntetésre ítélték, ám ebből csupán három év és hat hónapot kellett letöltenie a Sing Sing börtönben a hajósnak, Theodore Roosevelt elnök kegyelmének köszönhetően. A Knickerbocker Gőzhajózási Társaságnak csak elenyésző kárpótlást kellett fizetnie a hozzátartozóknak. A katasztrófát követően a szövetségi és az állami szabályozást felülvizsgálták, és új szabályokat léptettek életbe a személyszállító hajók vészhelyzeti felszereléséről, és azok használatának módjáról.

A manhattani Kis Németország a katasztrófát követő két évben teljesen eltűnt. A korábban itt élő németek a Lower East Side északi részébe költöztek. Templomuk 1940-ben zsinagóga lett. A New Yorkban eltemetett áldozatok közül a hatóság csak 58 főt tudott azonosítani. 1906-ban az önkormányzat egy márványból készült emlékmű szökőkutat építtetett fel a Tompkins Square Park-ban. A Slocum elsüllyedése a mai napig New York állam legsúlyosabb katasztrófája.

Jamrik Levente
a szerző cikkei

hirdetés
Hozzászólások (1 db)
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
#
Szerintem ez egy lapátkerekes folyami személyszállító gőzhajó, tengerjáró hajó semmi esetre sem.
Cikk[154213] galéria
hirdetés
hirdetés
hirdetés

Kiadónk társoldalai

hirdetés