hirdetés
hirdetés

Logisztika

Vonatos anyagáramoltatás kültéri viszonyok között

A vonatos, azaz a vontató targonca mögé kapcsolt több szerelvénnyel való anyagmozgatás megfelelő szervezéssel és szoftveres támogatással rendkívüli hatékonyságot biztosít, ezért is alkalmazzák gyakran a lean filozófia megvalósítására törekvő vállalatok. A vonatos rendszerek előnyeit azonban csak kivételes esetekben élvezhetik kültéri használatban – ezen igyekeznek változtatni a fejlesztők.

hirdetés

A díjnyertes innováción alapuló, magyar fejlesztésű Logi-Kocsi vonatos rendszerei épületen belül, raktárakban és gyártócsarnokokban már bizonyították hatékonyságukat. Az akár hat szerelvény esetén is biztosított pontos nyomkövetés és fordulékonyság különleges helykihasználást tesz lehetővé, a ki- és betárolás gyorsasága és biztonsága pedig a munkafolyamatok szervezését teszi rugalmasabbá. A felhasználók részéről azonban egyre többször merül fel az igény arra, hogy a felsorolt előnyöket épületen kívül, raktárépületek között is kihasználhassák.

Beltéren könnyebben teljesíthetők a követelmények

A beltéri használat során a vontatott szerelvényekkel szemben több követelményt is támasztanak az üzemeltetők. Ezek közül a legfontosabbak: a szerelvény ne hagyjon nyomot, legyen alacsony a gördülési ellenállása, és legyen könnyű a hozzáférés. Egy csarnokon belül jellemzően sima, vízszintes, és hibáktól, gödröktől mentes talajon kell ezeknek a követelményeknek megfelelni. Ezen felül egy csarnokban a szerelvény nincs kitéve az időjárás viszontagságainak, nem éri csapadék, így a korrozióvédelem vagy a por elleni védekezés gyakorlatilag nem jelent nehézséget. Munkavédelmi okokból a vonatos szerelvényeket szinte mindig kis, maximum 5 km/h sebességgel használják, így a kanyarodásnál vagy a fékezésnél is ennek a kíméletes sebességből adódó terhelésnek kell megfelelni.

Az intralogisztikában azonban gyakran adódik olyan helyzet, hogy ki kell mozdulni az épületből, és épületek között is meg kell oldani a szállítási feladatokat. A kültéri viszonyok több szempontból is új kihívások elő állítják a vonatos szerelvényeket.

Kihívások kültéren

A talaj, amelyen közlekedik a szerelvény, a legtöbb esetben közel sem annyira sima és egyenletes, mint a csarnokon belüli felületkezelt, esetenként tükörsima beton. Kisebb-nagyobb gödrök, nem ritkán kátyúk kerülnek az anyagmozgató targonca és a mögé kötött szerelvények útjába, és ezek az egyenetlenségek olyan zökkenéseket okoznak, amelyek egyrészt a szállított anyag rögzítését teszik próbára, másrészt eltéríthetik a szerelvényt a vontató nyomvonaláról.

Fő jellemző  a pontos nyomkövetés és a fordulékonyság (forrás: Logi-Kom)
Fő jellemző a pontos nyomkövetés és a fordulékonyság (forrás: Logi-Kom)

Kültéren a talaj anyaga, amely rendszerint aszfalt, lényegesen nagyobb koptató hatással van a kerekekre, mint a beltéri sima beton. Ezt bírnia kell a szerelvények kerekeinek egyrészt gazdasági okok miatt, hogy ne kelljen azokat gyakran cserélni, másrészt a sérült kerekekkel nem valósítható meg a kívánt mértékű nyomkövetés.

A kinti használat során a csapadék miatt megnövekszik a korrózió veszélye, és a porral szemben is védekezni kell. Nem elhanyagolható a hőmérséklet ingadozása sem: hőségben és hidegben is működnie kell a szerelvények mechanikus megoldásainak.

Az épületeken kívül a vonatos szerelvények megengedett maximális sebessége is nagyobb, sőt, a távolságok miatt elvárás, hogy akár 12 km/h sebességgel is közlekedjen a rendszer.

Új fejlesztések a valós körülményekre

Simon Géza Zoltán, a Logi-Kocsit fejlesztő Logi-Kom Kft. vezetője szerint a kültéri viszonyokhoz való igazodás és a legfontosabb előnyöket (nyomkövetés, fordulékonyság, könnyű ki- és betárolás) biztosító mechanika látszólag nem feleltethetők meg egymásnak, de a fejlesztés eddigi eredményei azt mutatják, hogy létezik az a kompromisszum, amelynek köszönhetően a vonatos szerelvények kültéri viszonyok közt is biztosítják a felhasználói számára a kiemelkedő hatékonyságot.

„Korai felhasználó partnereink segítségével folyamatosan valós körülmények között, valós terhelés mellett fejlesztjük a kültéri viszonyok közt is helytálló Logi-Kocsit – mondta Simon Géza Zoltán. – Számos új megoldás született mind az anyaghasználat, mind a mechanika tekintetében, ígéretesek az eredményeink, és joggal bízunk abban, hogy hamarosan új piaci szegmensekbe is belépünk a Logi-Kocsi vonatos rendszerrel.”

(forrás: Logi-Kom/GyártásTrend)
hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
hirdetés
hirdetés
hirdetés